Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

 

Författare Ämne:  Grisar som inte äter  (läst 2454 gånger)

pbex

  • Inlägg: 26
    • Östergötland
Grisar som inte äter
« skrivet: 19 aug-16 kl 08:45 »
Vi har två linderödssvin, ungefär ett halvår gamla. För någon vecka sedan bytte vi ut en del av fodret, från färdigköpt och -blandad malen säd till krossad korn, och det gillade inte grismagarna. Det började med att de fes mycket men sedan började de också se hängiga ut och blev slöa och hade ingen energi. Vi gissade att de hade ont i magen. En av grisarna kräktes också och de åt mindre och mindre.

När detta pågått några dagar tog vi bort det nya fodret helt och gav det vi gett tidigare (kokta ärtor, kokt potatis, bröd och färdigblandad malen säd med mineraler) + 200 g foderjäst per gris och dag för att det ska vara gott och så uppmuntra till att äta och också stabilisera magen. Vi öppnade också i samma veva upp grishagen så att den blev större och de fick nytt färskt gräs och ogräs att böka upp.

Nu är de tillbaks i gamla energinivåer - springer runt, bökar jättemycket (och äter det de bökar upp, förstås) och verkar allmänt glada. Kommer springande när vi kommer till hagen och rusar så öronen flaxar. Men de äter väldigt, väldigt lite. Den ena av dem, som alltid varit mer matglad (men som också var den som kräktes) äter litegrann, den andra tuggar på sin höjd på lite bröd.

Ska vi vara oroliga här? Kommer ätandet igång av sig självt? Vad kan vi mer göra för att stimulera  De äter helt klart mer än för ett par dagar sedan (då de i princip åt ingenting) men det är inte i närhet med tidigare nivåer. De SER UT att må bra (springandet, bökandet, energin) men de är smalare. I morse gav jag dem bara ärtor, potatis, bröd och foderjäst utifrån tanken att komplettfodret kanske var för starkt för magen och den behövde vila lite mer. Kommentarer?

bo_i_dala

  • Inlägg: 1042
SV: Grisar som inte äter
« Svar #1 skrivet: 29 aug-16 kl 09:03 »
Hej!

Kan tyvärr inte hjälpa,,,,, men är nyfiken om hur det går??

MVH/ Bo

Permission

  • Inlägg: 1004
    • Uppland
SV: Grisar som inte äter
« Svar #2 skrivet: 30 aug-16 kl 13:57 »
Det du skriver här kanske du skulle förklara för en veterinär också så du får tips från någon med medicinsk kunskap.


 


Dela detta:

* Inloggade just nu

593 gäster, 8 användare (1 dolda)
xaelanar, per.martinsson, malbo, LimJans, Jon.b, Stengrim, Valpen001

* Forum

* Om tidningen Åter



- Tidningen åter har jag läst i några år som prenumerant innan dess läste jag hos vänner. Genom åren har jag utvecklats det har även tidningen och att ledaren skrivs av en så härlig och äkta människa som erkänner att man ibland får ge upp och tänka om. ALLA borde ha tidningen!
/ Maria

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser