Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  Mård  (läst 2276 gånger)

Hökenäs

  • Inlägg: 174
    • -
Mård
« skrivet: 30 apr-16 kl 17:48 »
Hej
I morse vid 9 tiden såg jag en mård springa runt ankornas inhängnad. Rusade ut och skrämde iväg den. Ankorna är inhägnade på kvällen och jag tror att de är säkra där, men på dagarna går de löst på tomten och så vill jag gärna ha det i fortsättningen med.
Är rätt så säker på att den vill komma tillbaka.
Har fixat slagfälla och en grävlingfälla.
Men jag som är lite blödig av mig är orolig att det är en hona med ungar som springer här. Och jag som gravid mamma tycker att det känns otäckt att det då kan finnas små ungar liggandes och svälter ihjäl om vi använder slagfällan.
Går det att se vilket kön det är på mården om vi fångar den i levandefällan?

grimbart

  • Inlägg: 4821
  • fångstman/jägare söker uppdrag!!!
    • Västergötland
SV: Mård
« Svar #1 skrivet: 30 apr-16 kl 17:53 »
Du bör kunna se om den har tydliga spenar..
Fjäderfän och kaniner

 

Hökenäs

  • Inlägg: 174
    • -
SV: Mård
« Svar #2 skrivet: 30 apr-16 kl 18:37 »
Tack vad bra.
Då hoppas jag det är en spenlös typ

Gilbert

  • Gäst
SV: Mård
« Svar #3 skrivet: 01 maj-16 kl 08:24 »
Tänk bara efter, en Mård i hemområdet nu och 4-5-6 st om några månader.

Mård och grävling tar höns och andra fjäderfän. Grävlingen förstör genom sin fysiska styrka och Mården är en klättrare som forcerar allt i sin väg.

Mitt svar är den enkla vägen.

grimbart

  • Inlägg: 4821
  • fångstman/jägare söker uppdrag!!!
    • Västergötland
SV: Mård
« Svar #4 skrivet: 01 maj-16 kl 22:17 »
Jag fångade en mård härom året..den hade gnagt ett stort hål i hönshusdörren! Hönsägaren blev av med alla sina höns.. 1tums brädor var det i dörrn..friskt virke! Så nog kan de vara besvärliga..  En annan hönsägare jag känner blev av med en hel drös höns till mården.. de är i stort sett omöjliga att stänga ute.  Men visst är det trist med svältande mårdungar...om man kan undvika det..
Fjäderfän och kaniner

Hökenäs

  • Inlägg: 174
    • -
SV: Mård
« Svar #5 skrivet: 02 maj-16 kl 07:55 »
Mården har inte synts till än. Brukar de inte komma tillbaka snabbt igen?
 

grimbart

  • Inlägg: 4821
  • fångstman/jägare söker uppdrag!!!
    • Västergötland
SV: Mård
« Svar #6 skrivet: 02 maj-16 kl 08:03 »
Mården har inte synts till än. Brukar de inte komma tillbaka snabbt igen?
Det varierar.. har den fått med sig mat så behöver den inte komma direkt... Har den blivit störd när den härjade så kan det dröja längre tid också.
Fjäderfän och kaniner

Gilbert

  • Gäst
SV: Mård
« Svar #7 skrivet: 02 maj-16 kl 09:34 »
Grävlingen är ganska regelbunden och återkommer samma väg vid nästan samma tid om kvällarna. Grävlingen kan lätt plocka 5-6 höns på en halvtimme.

Mården kan vara borta ett par veckor om den blivit skrämd men finns det byte så återkommer den när man tycker att allt är lugnt och ställer till med stor skada.

Grävling, mård och räv tar många höns åt gången.

Den där "blödigheten" som nämndes brukar försvinna ganska fort efter ett par grävling och mårdbesök. Räven är lättare att stänga ute. Höken har inte en chans om det finns tak över hönsen.

Minskar vi jakten på predatorer så ökar bara trycket och skadorna på våra fjäderfän, det blir hopplöst till slut och för att få balans igen krävs lite jaktinsatser.




grimbart

  • Inlägg: 4821
  • fångstman/jägare söker uppdrag!!!
    • Västergötland
SV: Mård
« Svar #8 skrivet: 02 maj-16 kl 11:37 »
I vinter plockade jag bort 4 rävar och 3 illrar vid hönsgården.. förra vintern 10 rävar 2 illrar och 1 grävling... Höns drar till sig rovdjuren.. Mård har jag sluppit..
Fjäderfän och kaniner

Fundersam

  • Inlägg: 348
    • Västmanland
SV: Mård
« Svar #9 skrivet: 13 maj-16 kl 12:14 »
Jag upptäckte i vintras att mården tagit sig in i mina staplar med skattlådor och där smaskat i sig ett 40-tal utbyggda ramar. Detta inom loppet av mindre än en vecka. Staplarna står med lock på men det spelar ingen roll för en mård. Jag lånade en slagfälla och på fyra dagar fångade jag tre mårdar.
Jag brukar få påhälsning av mård varje vinter, och den skitar ner rejält. Förutom vad den ställde till i vintras har jag aldrig lidit någon skada av den tidigare. Har man djur är det förstås annat.


 


Dela detta:

* Inloggade just nu

461 gäster, 2 användare
xaelanar, Radar

* Forum

* Om tidningen Åter



- Köpte numret främst för att jag tänker lära mig spinna, men förutom det fanns mycket annat intressant, som skötsel av naturbetesmarker och hoppfulla nybörjarbrev!
/Johanna W

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser