Berör väl inte förgasaren, men läste ovan nåt om Lukas och mörker. Brukar Ni flyga på semester? Kom då ihåg att 90 % av världens flygplansflotta är utrustat med Lukaselsystem.
Gör man om alla kontakter mellan kablar och anslutningar är Lukas bland det bästa som går att få tag på.
Mindre problem än Bosch.
Jag brukar för min del hävda att det stora problemet med engelska bilars elsystem inte är komponenter från Lucas, utan det är hur engelska biltillverkare använder Lucaskomponenter. Och inte minst är ett problem klåparmekaniker som inte kan ta till sig att saker faktiskt kan vara gjorda på ett annat sätt än på Volvo 140, och tror att allt ska gå att lösa utan att man läser innantill i verkstadshandbok och elschemor.
Därmed inte sagt att Lucasprylarna alltid är helt fria från svagheter.
Tidiga Lucas växelströmsgeneratorer med plana släpringar (sitter t ex på en del MF165) får ofta problem med att det går varmt vid släpringarna så att kolhållaren smälter ner och kolen fastnar. De är också mer känsliga än andra växelströmsgeneratorer för att bli indränkta med olja.
Startmotorer med s k slungdrev (bendixdrev) är känsliga för smuts, kopplingsdamm, olämplig smörjning mm och kräver tillsyn och rengöring oftare än t ex en tysk eller fransk startmotor med solenoid som för fram drevet till startkransen.
En del av Lucas äldre laddningsregulatorer för likströmsgeneratorer har ganska dålig precision i spänningsregleringen, den är egentligen bara tänkt som ett överspänningsskydd för att inte lamporna ska gå sönder om man kör fordonet utan batteri, och använder man ett modernt bilbatteri med kalciumlegerade plattor i en sådan bil så förstörs det snart genom överladdning. Gammaldags bilbatterier med antimonlegerade plattor (tillverkades fram till någon gång på 80-talet) tål en ständig överladdning bättre, men då måste man istället fylla på vatten ofta.
Man bör komma ihåg att engelska bilsäkringar inte har märkströmmen angiven på samma sätt som andra glasrörssäkringar.
Enligt Lucas-standard är märkströmmen den ström som får säkringen att bryta inom 2 minuter, men enligt andra länders standarder ska säkringen tåla att belastas oavbrutet med märkströmmen.
Ska man ersätta Lucas-säkringar med t ex glasrörssäkringar av amerikansk typ, så ska man använda sådana med halva märkströmmen. En 20 A Lucas-säkring ska t ex ersättas med 10 A amerikansk säkring.