Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  Full fart på lammningen+ett problem,dödfött lamm  (läst 1345 gånger)

hallstabonden

  • Inlägg: 231
Full fart på lammningen+ett problem,dödfött lamm
« skrivet: 31 maj-10 kl 10:35 »
Nu jäklar har det hänt saker,mina ungtackor förstalammare 3st har alla fått 3 lamm vardera!Rya är dessa damer då.En äldre blandrastacka fick ´trillingar.Så totalt nu 13 lamm.Har 2st olammade.
MEN igår hände en märklig sak.Har en äldre tacka,blandning gotland+något annat,vet ej vad.Hur som helst,en fylld blåsa kom först(första gången jag ser denna blåsa)sedan kom ett stort välskapt bagglamm.Detta var 20.00.Sedan lammet var på benen tog jag med detta+tackan in i en box.Mycket problem innan detta lamm äntligen hittade spenen.Hur som helst.kl 23.00 kom ytterligare en fylld blåsa,aha tänkte jag nu kommer nästa ::).Men icke...00.30 kom så en rejäl vad jag kunde förstå full av fostervatten en fostersäck,denna var stor :-\.Satt hos tackan ytterligare en timma,inget hände förens jag skulle gå in.Då kom en efterbörd.I morse var jag ut tittade till tackan&lammet.Då ligger ett dött bagglamm i sin fostersäck helt orörd :'(
Vad tusan har hänt??Börjar fundera om möjligheten finns till 2 olika graviditeter??Denna tacka är ca 6-7 år fick två fina lamm ifjol,så ovetandes om sina små är hon ju inte.
Det överlevande lammet är mycket välväxt,likaså det döda,samt att denna döda orörda var fullgången.

javill

  • Inlägg: 11407
    • Blekinge
    • Glirnashopen
SV: Full fart på lammningen+ett problem,dödfött lamm
« Svar #1 skrivet: 31 maj-10 kl 19:39 »
Kanske hade hon fullt upp med det första och tog inte bort fostersäcken från det andra så det dog? Alternativt var det dött när det kom ut. Lammen ligger i vars en fostersäck.
"Passa på och var glada nu. Man vet aldrig när det blir roligt nästa gång."


 


Dela detta:

* Inloggade just nu

477 gäster, 4 användare (2 dolda)
uggletorpet, beekeepern

* Forum

* Om tidningen Åter



- Enormt intressant tidning. Vill köpa tidningar från 2012 men dom är slut, så hur får man tag på dom?
/Tina

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser