Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  Finns det fler lamm?  (läst 1246 gånger)

asjoh108

  • Inlägg: 45
    • Uppland
Finns det fler lamm?
« skrivet: 20 mar-15 kl 17:57 »
I morse kom årets första lamm. En stor, pigg och torr tjej hittade vi på morgonen. Tackan var också pigg och kom till och med till foderbordet och åt "frukost".

Men. Det är finullsfår. Vanligen får de trillingar. Dessutom fanns det inga tecken på någon efterbörd.

Jag, som precis gått kurs i lamningshjälp, bestämde mig för att kolla om det fanns ytterligare lamm. Ska tilläggas att jag aldrig prövat på en riktig tacka.

Jag hittade ingenting. Alltså, inte ens öppningen till livmodern. Är dettanormalt. När stänger de livmoderhalsen? Kan det finnas lamm eller efterbörd kvar?

Tackan är fortfarande jättepigg så egentligen borde vi kanske inte vara oroliga?

nea87

  • Inlägg: 28
    • Östergötland
SV: Finns det fler lamm?
« Svar #1 skrivet: 20 mar-15 kl 18:08 »
hänger det inte kvar några fosterhinnor eller en efterbörd skulle jag anta att det bara var ett lamm. efterbörden kan tackan ätit upp.
är det en ung tacka så händer det att de bara får ett lamm eller om hon är mycket gammal. det händer också att lamm dör i början av dräktigheten och då kapslar kroppen in det och löser upp det. så det kan ju ha varit fler från början.  Om hon fortsätter att vara pigg och inte får fula flytningar så är det nog ok!
"Stan var för stor för mig, bryggan o ladugården o hagen här är en lagom stor stad tycker jag" /Citat av Mamma Mu


 


Dela detta:

* Inloggade just nu

663 gäster, 1 användare
von tratt

* Forum

* Om tidningen Åter



- Å vilken härlig tidning
/Susanne

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser