Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  Brutet lårben, går hon att rädda?  (läst 2324 gånger)

wahlgrens

  • Inlägg: 648
    • Uppland
Brutet lårben, går hon att rädda?
« skrivet: 28 jul-15 kl 22:35 »
Hittade en av mina unghönor ikväll liggande lite märkligt. När jag lyfte upp henne hängde bara ena benet, helt utan styrsel. Jag kände igenom henne och det finns ett tydligt brott på lårbenet. Dottern stod gråtande bredvid och vädjade om att vi ska försöka rädda henne så i första skedet togs det beslutet.

Jag har spjälkat benet så det ligger rätt, och stängt in henne i en liten bur. Hon verkar relativt som vanligt i övrigt, äter och dricker.

Ska man ge henne en chans att läka ihop eller är det bättre att ta bort henne direkt. Har hon någon chans? Det är en ung höna, bara 14 veckor.

Alexn72

  • Inlägg: 1466
    • Skåne
SV: Brutet lårben, går hon att rädda?
« Svar #1 skrivet: 28 jul-15 kl 22:59 »
spontant skulle jag nog säga avliva o andra sidan har höns väldigt bra läkkött men frågan är om hönan kommer hålla sig still tills det läkt...

wahlgrens

  • Inlägg: 648
    • Uppland
SV: Brutet lårben, går hon att rädda?
« Svar #2 skrivet: 29 jul-15 kl 09:48 »
Tack för svar. Där hon sitter nu kan hon inte röra sig särskilt mycket så om hon stannar där tills hon är bra så borde det kunna läka. Det enkla hade varit avlivning, jag håller med, samtidigt känns det synd att inte ge henne en chans... När jag hade spjälkat hennes ben såg det riktigt lovande ut.

Angiiie

  • Inlägg: 6
    • Skåne
SV: Brutet lårben, går hon att rädda?
« Svar #3 skrivet: 29 jul-15 kl 10:42 »
Om det är någonting jag har lärt mig med djur så är det att det ALLTID finns hopp. Under kan alltid ske. Så länge som hon inte lider av det så tror jag absolut att hon har en chans. Hon är ung, dvs bra läkekött och dessutom växer skelettet snabbare.
Om det är hållbart att spjäla hennes ben så tycker jag du ska fortsätta med det och ge henne en chans. 

DenRiktigaPyrola

  • Inlägg: 5
    • Skåne
SV: Brutet lårben, går hon att rädda?
« Svar #4 skrivet: 31 jul-15 kl 06:53 »
Jag har en liten Kochinhöna som blev tagen av en hund för ett par år sedan, som förmodligen också bröt lårbenet. Då hon mirakulöst överlevde hundattacken beslutade jag mig för att ge henne en chans att läka, och det gjorde hon! Idag är hon lite sned och "halt", men frisk och pigg som vilken annan höna som helst. Fantastisk ruvare blev hon också.  :)

 

skräptanten

  • Jane of all trades
  • Inlägg: 3924
  • Självhushållare på svennebanan-PRAO
    • Småland
SV: Brutet lårben, går hon att rädda?
« Svar #5 skrivet: 31 jul-15 kl 07:20 »
Eftersom det är en unghöna, kan du behöva byta bandaget och spjälningen en eller annan gång under läketiden, hon växer troligen fortfarande. Ta gärna en bild på bandaget och lägg in här, det är säkert fler som vill se!
Mjölk ger starka ben. Ekeby-utgödsling ger starka armar också.

wahlgrens

  • Inlägg: 648
    • Uppland
SV: Brutet lårben, går hon att rädda?
« Svar #6 skrivet: 10 aug-15 kl 22:18 »
Det ser ljust ut...  :)

Hönan sitter fortfarande i sin lilla bur, men hon har börjat ställa sig upp och använder försiktigt det brutna benet för att hålla balansen. Jag har ingen bild tyvärr, men jag använde mig av glasspinnar i olika längd och apotekets självhäftande husdjursbandage.

wahlgrens

  • Inlägg: 648
    • Uppland
SV: Brutet lårben, går hon att rädda?
« Svar #7 skrivet: 08 sep-15 kl 07:33 »
Efter fyra veckor fick hönan flytta till en lite större bur för att rehabiliteras. Hon blev av med bandaget och fick gå runt lite för sig själv och sprätta för att träna upp musklerna. Hon gjorde stora framsteg så nu är hon utsläppt hos kompisarna igen. Hon haltar lite men klarar sig ändå fint. Så nu vet jag att det gick. Känns så skönt att det gick att lösa. Så om någon annan råkar ut för samma sak så finns det här att läsa. Avlivning är inte det ända alternativet.   ;D

Gilbert

  • Gäst
SV: Brutet lårben, går hon att rädda?
« Svar #8 skrivet: 08 sep-15 kl 10:21 »
Fyra veckors självläkning, helt smärtfritt. Det kanske vi kan införa på människor också eftersom det fungerade.

KungTulle

  • Inlägg: 1199
    • Skåne
    • Mörkmårdens Minigrisar
SV: Brutet lårben, går hon att rädda?
« Svar #9 skrivet: 08 sep-15 kl 15:34 »
Jag skulle inte försökt själv faktiskt när det gäller benbrott.  Möjligen om det är  en tå eller skenben men i varje fall sett till att hönan kunde få smärtstillande. DVS I SAMARBETE med min veterinär.
Mörkmårdens Minigrisar
http://minigrisar.n.nu/
Vi har nordsvenskar, myskankor, minigrisar, katter, sköldpaddor och akvariefiskar.

Permission

  • Inlägg: 1004
    • Uppland
SV: Brutet lårben, går hon att rädda?
« Svar #10 skrivet: 09 sep-15 kl 20:49 »
Är det okej att göra såhär?

Många skulle nog kalla det djurplågeri.

wahlgrens

  • Inlägg: 648
    • Uppland
SV: Brutet lårben, går hon att rädda?
« Svar #11 skrivet: 11 sep-15 kl 07:48 »
Okej eller inte... svårt att säga. Är det värt det? Ja vem ska bedöma? Om det innebär en tids smärta, är det då bättre att dö? Jag vet inte. Då skulle jag blivit avlivad flera gånger redan. Om jag var höna skulle jag föredra en kort tids smärta framför huggkubben. För att sedan kunna ha ett bra liv. Men det är jag det. Kanske är det djurplågeri? Och isolerad har hon inte varit, bara tvingad till stillhet. Hon har haft ett eget utrymme mitt bland de andra i hönshuset.

Gamina

  • Inlägg: 914
SV: Brutet lårben, går hon att rädda?
« Svar #12 skrivet: 11 sep-15 kl 12:00 »
Okej eller inte... svårt att säga. Är det värt det? Ja vem ska bedöma? Om det innebär en tids smärta, är det då bättre att dö? Jag vet inte. Då skulle jag blivit avlivad flera gånger redan. Om jag var höna skulle jag föredra en kort tids smärta framför huggkubben. För att sedan kunna ha ett bra liv. Men det är jag det. Kanske är det djurplågeri?
Skillnaden på dig och en höna (eller för den delen annat valfritt djur) är att du har en tidsuppfattning. När du har ont kan du tänka att "det blir bättre om en månad" ett djur kan inte se livet på det sättet utan lever bara här och nu med den smärta det innebär.
Om din höna fortsätter att vara halt så är risken stor att hon har ont. De flesta djur anstränger sig för att dölja sina krämpor för att inte dra till sig rovdjurens blickar.
Såhär i efterhand har jag ett par djur där jag negligerade min magkänsla och lyssnade på min ovilja att nacka dem. Numera har jag dåligt samvete för att de inte fick somna in tidigare. Det är inte alltid så att "finns det liv finns det hopp". Ett dött djur lider inte och i vår snuttifierade värld är vi alldeles för rädda för att avsluta lidandet.
Genbank för Gotlandshöns

wahlgrens

  • Inlägg: 648
    • Uppland
SV: Brutet lårben, går hon att rädda?
« Svar #13 skrivet: 11 sep-15 kl 22:04 »
Tittar man på henne nu så ser man knappt någon hälta. Hon springer glatt omkring, sprätter och beter sig allmänt som en glad höna, så jag ångrar ingenting. Jag kan inte se det som om hon skulle ha det bättre som nackad. Tråkigt att få såna här kommentarer nu, när hon mår bra. Tyckte man att jag gjorde fel kunde man ju ha påpekat det tidigare när jag bad om råd. Nu har jag en nöjd höna som trivs med livet, men visst, rådet kan ju ligga kvar om nån annan får för sig att försöka rädda en höna. Gör inte det...

Tännlappen

  • Inlägg: 3160
    • -
SV: Brutet lårben, går hon att rädda?
« Svar #14 skrivet: 12 sep-15 kl 01:53 »
 :D Helt enkelt slutat lyckligt  :D...

Torry

  • Inlägg: 931
SV: Brutet lårben, går hon att rädda?
« Svar #15 skrivet: 12 sep-15 kl 20:06 »
Om jag varit höna hade jag hellre bott hos Wahlgrens än hos någon annan.  :-*
//Torry


 


Dela detta:

* Inloggade just nu

800 gäster, 3 användare (2 dolda)
Peter and Marlin Wicks

* Forum

* Om tidningen Åter



- Senaste numret (3/19) var verkligen jätteintressant (även om alla brukar vara intressanta). Gillar artiklarna om framtiden och skulle gärna läsa mer om alternativa, positiva framtidsvisioner (det är dags att se något annat än kollapsbaserade domedagsprofetior). Vill också lära mig mer om olika toalettlösningar.
/ Hanna

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser