Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  Inte utan mina gäss.....  (läst 2155 gånger)

anders 67

  • Inlägg: 500
    • Dalarna
Inte utan mina gäss.....
« skrivet: 01 feb-08 kl 20:02 »
Jag har haft gäss i 30 år.Nu håller de jag har på att dö ut av olika anledningar.Vad skönt tänkte jag,inga gåsskrik och rädda människor mer.Inte bajs på gräsmattan och trappen. Tyst och lungt helt enkelt.
Fick sedan lite panik.Vem ska nu skrika så att hunden vaknar och kan börja skälla.Deras godmodiga väsande och deras moderinstinkter.Gässlingar är bra söta........
Nästa vecka ska jag hämta nya........ :D
Fjällkor,rödkullor,telemarkskor,SRB-kor,dölekor,holsteinkor, lantrasfår,höns,grönsaksodling

Bruja

  • Gäst
SV: Inte utan mina gäss.....
« Svar #1 skrivet: 01 feb-08 kl 21:15 »
Hej!

Jag håller med dig!


Här har det varit jätteproblem, de har lagt en massa ägg o är helarga. De är Skånegås o genbanksanslutna.
Barnen är livrädda för dem så jag bestämde mig för att sälja dem till slut. Men, men...
De är ju helt underbara! Nu släpper jag in dem innan barnen kommer hem från skolan ::)

 Jag har tagit bort annonsen förstås!  ;D

mvh
Carmen

Fru Brahma

  • Gäst
SV: Inte utan mina gäss.....
« Svar #2 skrivet: 05 feb-08 kl 18:12 »
Jeg har ett par Smålensgjess(norske,fra Østfold).
Kan ikke tenke meg å gi slipp på dem.
Gjess er så kloke og hyggelige dyr.
Di er ganske lik Skånegås på fargen/omtrent like store.
Har man en gang lært gåsa å kjenne,kan man ikke være di foruten.
Så ta vara på dissa herliga fugler. :)

























ø

Odin

  • Inlägg: 10
SV: Inte utan mina gäss.....
« Svar #3 skrivet: 05 feb-08 kl 23:11 »
Skånegjessene og smålensgjessene er ganske like på farge, men skånegjessene er betydelig større.

Fru Brahma

  • Gäst
SV: Inte utan mina gäss.....
« Svar #4 skrivet: 06 feb-08 kl 09:51 »
Ja di svenske gjess vet jeg er større.
Brukte bare samenligningen som exempel.
Uansett så er di noen herlige dyr,det er vi vel enige om ?

Bruja

  • Gäst
SV: Inte utan mina gäss.....
« Svar #5 skrivet: 07 feb-08 kl 15:52 »
Ja, det är vi eniga om!  ;D

mvh
Carmen

Nettis

  • Inlägg: 2568
  • Smörblommans Siv
SV: Inte utan mina gäss.....
« Svar #6 skrivet: 07 feb-08 kl 17:10 »
Jag har Amerikanska gula gäss som jag är jättenöjd med. De är roliga, fina, sociala och otroligt påhittiga. De är trevligare än ankorna på många vis och lättare att hålla på med även om de är ganska mycket större...

Pippi

  • Inlägg: 13
SV: Inte utan mina gäss.....
« Svar #7 skrivet: 07 feb-08 kl 17:25 »
Amerikanske gule er kjempefine! Jeg har Smålensgjess, de likner som før nevnt Skånegås, men er en god del mindre. Veldig trivelige å ha med å gjøre, og særdeles kloke! :D  Gjess er flotte fugler!

Nettis

  • Inlägg: 2568
  • Smörblommans Siv
SV: Inte utan mina gäss.....
« Svar #8 skrivet: 10 feb-08 kl 17:02 »
Ja gäss är vackra och trevliga djur. Tycker väldigt mycket om mina gula för de är snälla och sällskapliga. Fast ibland blir de lite busiga och hittar på lite busstreck som att jaga hundar eller nåt anna kul.

Jag har inte sett Smålensgås i verkligheten men det verkar vara en trevlig ras det med. Känner en karl i Värmland som fått tag på ett par i Norge och han lät då väldigt nöjd med dem.
« Senast ändrad: 14 feb-08 kl 12:15 av Nettis »

Filipin

  • Inlägg: 104
SV: Inte utan mina gäss.....
« Svar #9 skrivet: 12 feb-08 kl 13:31 »
Hej jag förstår dej , det blev så tyst hanen blev sjuk och ingen hjälp fanns att få trots 3 besök hos vetrenär var jag till slut tvungen att avliva dom två st det var hemskt vill inte vara med om det någonsin mer sörger fortfarande kommer aldrig att glömma dom :'( :'( :'( :'(


 


Dela detta:

* Inloggade just nu

491 gäster, 0 användare

* Forum

* Om tidningen Åter



- Bästa tidning jag någonsin har läst!
/Jeya M

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser