Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  Sjuka gäss  (läst 4228 gånger)

AnetteTS

  • Inlägg: 7
Sjuka gäss
« skrivet: 07 dec-13 kl 21:14 »
Jag har tre Skånegäss som föddes i juni 2013. I slutet av september/början av oktober fick en av dem ngt som verkade vara en ögoninflammation.Jag flyttade henne till en egen box i ett helt annat hus än vad de andra går. Jag ringde veterinär och fick en salva. Detta hjälpte inte. Efter två veckor svullnade i stället huvudet och de andra två insjuknade också. Veterinären visste inte vad det var utan vi fortsatte med ögonsalvan och prövade tre olika antibiotika innan de blev bättre. Då använde vi den antibiotikan i två veckor. Sedan verkade gässen friska. Nu har det gått tre veckor och jag tycker att de börjar bli röda i ögonen igen.
Medicinering och veterinärbesök gick på 7000 kr förra omgången- och jag har inte råd/ vill inte använda en massa antibiotika igen.
Vad tycker ni jag skall göra- bara avliva dem om det blir värre igen?
Har ngn varit med om detta och vet vad det kan vara?

Nina K

  • Inlägg: 1032
    • Skåne
SV: Sjuka gäss
« Svar #1 skrivet: 07 dec-13 kl 21:50 »
Hej. Låter inge vidare att de varit dåliga. Vilken salva har du fått? Medicin? Svårt att säga vad det kan vara men man kan se om det kan vara något i deras miljö som orsakar det. Smutsigt vatten, drag, fukt kan vara orsaker. Har de rent vatten dagligen? Är det dragfritt i deras bostad? Det finns de som använt ett receptfri ögonsalva på apoteket med goda resultat. Noviform.

AnetteTS

  • Inlägg: 7
SV: Sjuka gäss
« Svar #2 skrivet: 08 dec-13 kl 17:33 »
De bor dragfritt i en box (2,20x8 m) i övrigt tom gammal ladugård, de är ute i trädgården de flesta dagar , när de är inne har de en hink med vatten som jag byter vatten i morgon och kväll. De har halmbädd inne där jag två gånger i veckan tar bort all halm som är våt/bajsig. Och en gång gör helt rent.

Medicinen de fick (som  slutligen verkade fungera) var Baytril ( 150mg) ( de fick 3/4 tablett utblandat med vatten- morgon och kväll) och Metacam (0,5 mg/ml). Ögonsalvan har jag inte namnet på men det är en receptbelagd ögonsalva för katter.

Även om ingen kan ge svar- så tycker jag att det är bra att lägga upp detta på forumet- om det är fler som känner igen det.

Man undrar ju så vad det kan vara som orsakar det- jag vet inte om jag kommer att våga skaffa gäss igen efter detta- fast jag tycker väldigt mycket om dem- så det är väldigt tråkigt...

challe:)

  • Inlägg: 188
    • Småland
SV: Sjuka gäss
« Svar #3 skrivet: 08 dec-13 kl 17:50 »
Mögel i halmen?
Här bor hästar,hund,katter, Blekingeankor, höns:sebright, dv kochin,silkes,lomhann, dorking och ett gäng blandraser!

AnetteTS

  • Inlägg: 7
SV: Sjuka gäss
« Svar #4 skrivet: 15 dec-13 kl 20:58 »
Halmen är fräsch. Luktar gott.

forestman78

  • Inlägg: 262
    • Södermanland
SV: Sjuka gäss
« Svar #5 skrivet: 16 dec-13 kl 01:46 »
Beklagar! Jättetråkigt! Vill bara säga att jag använt noviform (för människor) med stor framgång på hönsögon som jag aldrig trodde skulle kunna bli bra. Värt att prova och det är ju inte receptbelagt så du kan ju prova om det hjälper innan du ringer dyra veterinären igen. Använd rikligt så hela ögat blir helt insmetat av den gula salvan och upprepa varje dag i några dagar. Dom kan se efter en liten stund igen.
Biodlande torpare med hund och gäss.

Lars på Solbacken

  • Inlägg: 538
    • Västergötland
SV: Sjuka gäss
« Svar #6 skrivet: 17 dec-13 kl 09:47 »
När ögon inflammationer börjar hos ankor och gäss beror det för det mesta på att det är drag.
Tycker du ska minska ner platsen i ladugården 2.20 x 3 i stället och att du har täta väggar runt
om. Det är även viktigt att dom har vattenhinken fyld med vatten så dom kan bada huvudet
ordentligt så dom sköljer tårkanalerna.
Tomma ladugårdar får man kallras från väggarna oh skapar drag på det sättet, du ska känna en
ombonad känsla där dom vistas.
Lycka till!
Lars
Jobbar för mångfald har Vadsbohöns, duvor,  hund "springer spaniel/wachtel" och bin, Trädgård, odling, blommor, fågelskådning, husbehov mm.
www.hovabrevduveklubb.n.nu     https://www.facebook.com/LarsiSolbacken/

bea

  • Inlägg: 790
SV: Sjuka gäss
« Svar #7 skrivet: 23 okt-15 kl 15:18 »
Mycoplasma, finns tyvärr i uppemot 80 procent av hobbyflockar.

forestman78

  • Inlägg: 262
    • Södermanland
SV: Sjuka gäss
« Svar #8 skrivet: 01 nov-15 kl 22:53 »
Det är väldigt viktigt att gässen har tillgång till rent badvatten. Smutsigt vatten eller inget vatten kan leda till ögoninflammation. Som det redan skrivits i tråden; noviform rekommenderas! Jättebra på människor, hundar och fjäderfä!
Biodlande torpare med hund och gäss.


 


Dela detta:

* Inloggade just nu

617 gäster, 11 användare (2 dolda)
xaelanar, alternaiv, kebbe, Westerbergarn, larbri, ärt, Jon.b, LimJans, William

* Forum

* Om tidningen Åter



Så glad att jag hittade denna tidning och det är lite som julafton varje gång den kommer i brevlådan
/Mathilda Oja

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser