Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  Lugn mellan/ litenras att ha i trädgården?!  (läst 1199 gånger)

sizz

  • Inlägg: 122
    • Uppland
Lugn mellan/ litenras att ha i trädgården?!
« skrivet: 09 mar-14 kl 15:27 »
Hej,
Jag tänkte ha 2-3 hönor som ska bo hos oss. Inhägnad hönsgård men även möjlighet att spatsera fritt i trädgården. Någon som har förslag på någon trevlig ras som lägger relativt mycket ägg (gärna inte dvärghöns, det blir såna pyttiga ägg)? Rasen behöver även va lugn och tillgiven... Dom ska bo i ett gammalt kaninhus så dom får inte va för stora...

Torpfröken

  • Inlägg: 152
    • Uppland
SV: Lugn mellan/ litenras att ha i trädgården?!
« Svar #1 skrivet: 09 mar-14 kl 16:00 »
Jag brukar alltid rekommendera dvärgkochin till nybörjare samt små ytor, då de i princip kläcks handtama. En riktigt trevlig ras. Dom värper bra och äggen väger runt 30 gram.

Kvigan

  • Inlägg: 2
    • Halland
    • Min blogg
SV: Lugn mellan/ litenras att ha i trädgården?!
« Svar #2 skrivet: 10 apr-14 kl 08:34 »
Jag säger detsamma som ovanstående. Jag har själv dvärgkochin och de är ganska små, väldigt sociala och söta! Dessutom lägger de mycket ägg och är inte så hemskt små, smakar kanooongott! All mat och bakverk blir så mycket godare :) Lycka till!
Kvigan -en 20-åring som lever för djur och natur
http://louisehaugen.blogg.se

Skogsnatt

  • Gäst
SV: Lugn mellan/ litenras att ha i trädgården?!
« Svar #3 skrivet: 14 apr-14 kl 18:11 »
Vit eller gul Ramelsloher.

Normalstora ägg och väldigt lunga.

Om du mailar mig, så kan du får se bild på dem

Ronny

  • Inlägg: 1637
    • Skåne
SV: Lugn mellan/ litenras att ha i trädgården?!
« Svar #4 skrivet: 16 apr-14 kl 00:53 »
En liten handtam höna som värper stora ägg? Finns nog bara i tankevärlden. Det finns många som har dvärgcochin så det är nog lättast att få tag på, men några supervärpare är de inte.
Håller lantraser för bevarande och det egna hushållet.


 


Dela detta:

* Inloggade just nu

740 gäster, 0 användare

* Forum

* Om tidningen Åter



- Har tidigare prenumererat. Var så nöjd att jag gav bort en prenumeration. Nu gör jag det igen. En jättebra present tycker jag!
/Margareta Mattsson

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser