Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  Passar tuppen till de små hönorna?  (läst 2151 gånger)

Nina_enn

  • Inlägg: 76
    • Skåne
    • Kärra gård
Passar tuppen till de små hönorna?
« skrivet: 08 jan-14 kl 20:01 »
Jag har tingat en isbartupp men kom på om han kanske är för stor för mina öländska dvärghöns? Jag har två småttingar, de andra i hönshuset är av mycket större raser. Vad tror ni? :)
Bor på liten gård. Föder upp hopphästar  och har ett stort djurintresse. Andra djur på gården är hundar, katter, höns och myskankor.

http://lifeatafarm.wordpress.com/

Ronny

  • Inlägg: 1637
    • Skåne
SV: Passar tuppen till de små hönorna?
« Svar #1 skrivet: 01 feb-14 kl 01:46 »
Nej, han passar inte så bra till de små öländska dvärghönsen! Det är inte bara rent fyskiskt som det är mindre lämpligt. Avkomman kan ärva mer av tuppens anlag för stora ägg och mer av hönans anlag för storlek, om det slumpar sig så med generna. Vad händer då när hon ska värpa om det blir en hönkyckling?

 
Håller lantraser för bevarande och det egna hushållet.

Otto_von_Grisahue

  • Gäst
SV: Passar tuppen till de små hönorna?
« Svar #2 skrivet: 01 feb-14 kl 14:37 »
Det här är saker som jag inte riktigt förstår syftet med och blir personligen störd av alla dessa korsningar hit & dit.

Jag är medlem i Svenska Simfågel & Kalkonklubben, Lanthönsklubben och Sveriges fjäderfäklubb. Tre föreningar, finns det flera?

Jag läser om sjukdomar, missbildningar, vanskötsel på Jordbruksverkets sidor. Här anser jag mig se en förnimmelse av gemensam faktor.
Jag anser att man skall hysa stor respekt för de raser som etablerats i Sverige, i denna miljö under århundraden. För äggproduktion har det tillkommit hybrider och för köttproduktion speciella raser. Många av oss kanske har höns för att slippa köpa ägg från hemska hönserier eller äta höns från rena rama broilerfabriker där man vet att allt är på gränsen till vad myndigheterna tillåter.

Med allt detta bakom oss känns det väldigt konstigt att det hela tiden tas fram gatukorsningar av hönsdjur. Visst förekommer blandraser på många ställen men de som vill köpa ägg och kycklingar från hyffsat renrasiga djur skall kanske inte handla ägg på blocket eller köpa av vem-som-helst här utan att veta att det dom köper är det som beställts. Det kan man ju lixom inte se på ägget, möjligtvis färgnyansen men inte slutresultatet.

Det finns många fina utländska raser som givetvis också har ett värde i att hålla rena och bevara arten så långt det går. Det är härligt att se stiliga tuppar och fina höns och lika ledsamt att se blandraser som kanske inte fungerar i genetiken som det var tänkt.

Jag är själv oerhört intresserad av bruna ägg och Maran (Frankrike) ligger varmt här, en svart/guld/kopparfärgad Marantupp är oerhört stilig och vacker. Nästa blir New Hampshire (USA) och kanske Welsumer (Holland). Men det är raser där målsättningen är att hålla dem fria från inblandning.
Ett stort tack till alla seriösa genbanker som gör ett enastående arbete att bevara ursprungen oavsett Svenska höns eller raser från andra länder.

Azoo-Lina

  • Inlägg: 7326
  • Jag kan inte allt. Men väldigt mycket ;-)
    • Skåne
    • Fru Laurin
SV: Passar tuppen till de små hönorna?
« Svar #3 skrivet: 01 feb-14 kl 16:26 »
Det här är saker som jag inte riktigt förstår syftet med och blir personligen störd av alla dessa korsningar hit & dit.

Jag är medlem i Svenska Simfågel & Kalkonklubben, Lanthönsklubben och Sveriges fjäderfäklubb. Tre föreningar, finns det flera?

Jag läser om sjukdomar, missbildningar, vanskötsel på Jordbruksverkets sidor. Här anser jag mig se en förnimmelse av gemensam faktor.
Jag anser att man skall hysa stor respekt för de raser som etablerats i Sverige, i denna miljö under århundraden. För äggproduktion har det tillkommit hybrider och för köttproduktion speciella raser. Många av oss kanske har höns för att slippa köpa ägg från hemska hönserier eller äta höns från rena rama broilerfabriker där man vet att allt är på gränsen till vad myndigheterna tillåter.

Med allt detta bakom oss känns det väldigt konstigt att det hela tiden tas fram gatukorsningar av hönsdjur. Visst förekommer blandraser på många ställen men de som vill köpa ägg och kycklingar från hyffsat renrasiga djur skall kanske inte handla ägg på blocket eller köpa av vem-som-helst här utan att veta att det dom köper är det som beställts. Det kan man ju lixom inte se på ägget, möjligtvis färgnyansen men inte slutresultatet.

Det finns många fina utländska raser som givetvis också har ett värde i att hålla rena och bevara arten så långt det går. Det är härligt att se stiliga tuppar och fina höns och lika ledsamt att se blandraser som kanske inte fungerar i genetiken som det var tänkt.

Jag är själv oerhört intresserad av bruna ägg och Maran (Frankrike) ligger varmt här, en svart/guld/kopparfärgad Marantupp är oerhört stilig och vacker. Nästa blir New Hampshire (USA) och kanske Welsumer (Holland). Men det är raser där målsättningen är att hålla dem fria från inblandning.
Ett stort tack till alla seriösa genbanker som gör ett enastående arbete att bevara ursprungen oavsett Svenska höns eller raser från andra länder.
En personlig fundering om blandraser men inte något konkret svar på TS fråga.

Angående lämpligheten med en Isbartupp till Ölänsdka dvärghönor så beror det på fler faktorer. Hur många normalstora hönor man har, hur stort hönshus och hönsgård man har och om man har hönsen för avel eller om man bara tycker de är kul att ha höns och  gott att äta ägg.

Jag har ofta stora och små raser blandar under delar av året som ej är avelssäsong. Jag har aldrig haft problem med att någon liten höna har blivit skadad av en stor tupp (vi prater små dvärgar som Serama, Ko Shamo, Chabo Dv silke mfl och stora tuppar som Isbar, Maran; Orpington , Brahma med flera).  De brukar sällan vara utsatta för de stora tupparnas uppvaktning då de är små och kvicka och lätt slinker undan om de inte är med på noterna. Men mina djur har under denna tid gott om plats både ute och inne och inne delen inredd på  ett sådant vis att det inte är svårt för hönor att hålla sig undan för envetna tuppar om de vill.

Att det skulle vara ett problem att avla på höns av olika storlek är en myt. Visst finns det en genetisk påverkan på äggstorlek men generellt sett så får en höna inte större ägg än vad hon klarar av att värpa. Tänk på att marginalen för vad en höna klarar av att värpa är stor. Det absolut flesta hönorna klarar av att värpa dubbelägg utan att ta skada av det. Har själv haft flera dvärgar genom åren som har värpt riktigt stora ägg även om de inte varit blandisar  så risken att en blandis höna Öländsk dvärg /Isbar skulle få problem med äggläggningen tror jag man får betrakta som minimal om man skulle föda upp en sådan kyckling. 

Så mitt råd är fundera lite på hur det ser ut hemma hos dig i ditt hönshus och utegård och väg samman det med hur många normalstora hönor du har innan du  gör slag i saken.
Har en underbar gubbe, 4 omöjliga vovvar, 6 busiga katter, lagom många höns och ankor och ett par hundra tusen bin! Läs mer om oss här http://www.frulaurin.n.nu eller här http://oloflaurin.blogspot.com/

Ronny

  • Inlägg: 1637
    • Skåne
SV: Passar tuppen till de små hönorna?
« Svar #4 skrivet: 01 feb-14 kl 19:39 »
Hat du inte hört talesättet "Små hönor skall inte värpa stora ägg, för då blir de slappa i röven? Nej, håll dvärghönsen för sig själva i aveln och blanda inte stora raser och dvärgar. Det finns ju ingen som helst anledning att göra så.
« Senast ändrad: 01 feb-14 kl 19:46 av Ronny »
Håller lantraser för bevarande och det egna hushållet.

Azoo-Lina

  • Inlägg: 7326
  • Jag kan inte allt. Men väldigt mycket ;-)
    • Skåne
    • Fru Laurin
SV: Passar tuppen till de små hönorna?
« Svar #5 skrivet: 01 feb-14 kl 20:04 »
Hat du inte hört talesättet "Små hönor skall inte värpa stora ägg, för då blir de slappa i röven? Nej, håll dvärghönsen för sig själva i aveln och blanda inte stora raser och dvärgar. Det finns ju ingen som helst anledning att göra så.
Nix det talesättet har jag inte hört :D Och åter igen TS har inte pratat om avel hon har undrat om en Isbartupp är för stor för att kunna gå i flock med Ölänska dvärgar.
Har en underbar gubbe, 4 omöjliga vovvar, 6 busiga katter, lagom många höns och ankor och ett par hundra tusen bin! Läs mer om oss här http://www.frulaurin.n.nu eller här http://oloflaurin.blogspot.com/

Nina_enn

  • Inlägg: 76
    • Skåne
    • Kärra gård
SV: Passar tuppen till de små hönorna?
« Svar #6 skrivet: 05 feb-14 kl 21:53 »
Jag ska INTE avla på en korsning mellan dvärghönor och Isbar. Jag tänkte mest så att han inte skadade dem. Nu går han i hönshuset men än så länge är han bara en liten skit. :)
Bor på liten gård. Föder upp hopphästar  och har ett stort djurintresse. Andra djur på gården är hundar, katter, höns och myskankor.

http://lifeatafarm.wordpress.com/

Kålrabbis Mamma

  • Inlägg: 1136
    • Värmland
SV: Passar tuppen till de små hönorna?
« Svar #7 skrivet: 10 feb-14 kl 10:28 »
Det är en liten risk att en stor tupp skadar en liten höna. Däremot kan en stor tung tupp göra skada om den hoppar ner från pinnen och landar på en dvärghöna. Jag har haft blandade storlekar i många år och inte varit ute för att någon höna blivit skadad.
"Alltid något sa kärringen som hitta rävskit i hönshuset"

Nina_enn

  • Inlägg: 76
    • Skåne
    • Kärra gård
SV: Passar tuppen till de små hönorna?
« Svar #8 skrivet: 12 feb-14 kl 13:27 »
Tyvärr är Skrället död nu. Letar efter annan tupp.  :(
Bor på liten gård. Föder upp hopphästar  och har ett stort djurintresse. Andra djur på gården är hundar, katter, höns och myskankor.

http://lifeatafarm.wordpress.com/

Petras hönsdrömmar

  • Inlägg: 36
    • Södermanland
SV: Passar tuppen till de små hönorna?
« Svar #9 skrivet: 24 mar-14 kl 20:14 »
En liknande fråga har jag, då jag ska köpa en isbartupp och vill ha dvärgwyandotte och kanske dvärgkochin bland annat. Innan ni rasivrare sätter igång den diskussionen så kan jag förekomma er med att jag inte ska avla på blandras utan endast ha olika höns (även isbar). Frågan är alltså om det är farligt för de mindre hönsen?


 


Dela detta:

* Inloggade just nu

812 gäster, 2 användare (2 dolda)

* Forum

* Om tidningen Åter



- Senaste numret (3/19) var verkligen jätteintressant (även om alla brukar vara intressanta). Gillar artiklarna om framtiden och skulle gärna läsa mer om alternativa, positiva framtidsvisioner (det är dags att se något annat än kollapsbaserade domedagsprofetior). Vill också lära mig mer om olika toalettlösningar.
/ Hanna

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser