Sitter det något bränslefilter i glaskoppen som fungerar som vattenavskiljare? Rengör det om det är smutsigt.
Kolla att ev sugsil i tanken är ren, likaså ev andra filter (kan t ex finnas inbyggt i bränslekranen eller vid bränsleinloppet till förgasaren) och att det är fri passage hela vägen från tanken till förgasaren - ett sätt är att lossa bränsleledningen från förgasaren, hålla en burk under och kolla att bränslet rinner i en jämn ström med tillräckligt stort flöde då bränslekranen är öppen.
Andra tänkbara anledningar till stopp i bränsletillförseln kan vara t ex gamla dåliga gummislangar som har svällt igen eller kopparrör som har blivit tillplattade eller fått veck.
Om det är problem mer internt i förgasaren kan man t ex tänka sig att nålventilen hakar fast i sätet så den inte kan öppna fullt, eller att flottören kärvar på något sätt så den inte kan röra sig fritt. Om förgasaren har separata munstycken för tomgångs- och huvudsystem, så skulle det kunna vara stopp i huvudmunstycket.
Det kan naturligtvis också vara ett tändningsproblem - att gnistan räcker till vid litet gaspådrag, då kompressionstrycket är lågt, men så snart det börjar gå tungt för traktorn och regulatorn drar på gasen, så räcker inte spänningen längre för att det ska slå över på rätt ställe i tändstiften.
Ta en titt på tändstiften, kolla att de är av rätt sort, att elektrodavståndet är korrekt och att elektroderna inte är "rundbrända" utan har skarpa kanter.
En annan möjlighet är överslag någonstans i tändsystemet - t ex som följd av sprickor eller "kolränder" på insidan av fördelarlocket eller i fördelarrotorn. Om du misstänker fukt i fördelaren, så kan man bli av med den ganska arbetsfritt genom att först varmköra motorn ordentligt och sedan låta traktorn stå på ett torrt ställe med fördelarlocket och ev fuktspärr avtaget tills motorn har kallnat.