Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  Grålle spottar och stannar sedan, kan sedan åter startas igen  (läst 4879 gånger)

dataguru

  • Inlägg: 39
    • Västerbotten
Hej. Min Grålle, Ferguson 20 bensin, spottar till några gånger efter att ha satt ner plogen i jorden och stannar sedan.

Jag kan genast starta den igen, men samma sak händer om och om igen.

Jag rengjorde bensinkoppen av glas och rengjorde luftfiltrets galler som var rejält smutsigt. Gnistan från fördelardosans mittkabel till jord ser stark ut. Locket till tanken har jag också öppnat så det skall inte vara något vakuum i tanken.

Känns som att det skulle vara så att den får för lite bränsle, och medan jag startar den igen så hinner tillräckligt rinna till. Vad tror ni? Var ska jag börja leta? Trist att börja skruva med förgasare, då jag inte är särskilt kunnig.

Finns det någon chans att det är för lite bensin i tanken? Finns väl nåt i stil med 6-7 liter kvar skulle jag gissa - ungefär 6 cm på en sticka från tanklock till tankens botten...

torbjorn

  • Inlägg: 13750
    • Medelpad
Sitter det något bränslefilter i glaskoppen som fungerar som vattenavskiljare? Rengör det om det är smutsigt. 
Kolla att ev sugsil i tanken är ren, likaså ev andra filter (kan t ex finnas inbyggt i bränslekranen eller vid bränsleinloppet till förgasaren) och att det är fri passage hela vägen från tanken till förgasaren - ett sätt är att lossa bränsleledningen från förgasaren, hålla en burk under och kolla att bränslet rinner i en jämn ström med tillräckligt stort flöde då bränslekranen är öppen.
Andra tänkbara anledningar till stopp i bränsletillförseln kan vara t ex gamla dåliga gummislangar som har svällt igen eller kopparrör som har blivit tillplattade eller fått veck.

Om det är problem mer internt i förgasaren kan man t ex tänka sig att nålventilen hakar fast i sätet så den inte kan öppna fullt, eller att flottören kärvar på något sätt så den inte kan röra sig fritt.  Om förgasaren har separata munstycken för tomgångs- och huvudsystem, så skulle det kunna vara stopp i huvudmunstycket.

Det kan naturligtvis också vara ett tändningsproblem - att gnistan räcker till vid litet gaspådrag, då kompressionstrycket är lågt, men så snart det börjar gå tungt för traktorn och regulatorn drar på gasen, så räcker inte spänningen längre för att det ska slå över på rätt ställe i tändstiften.
Ta en titt på tändstiften, kolla att de är av rätt sort, att elektrodavståndet är korrekt och att elektroderna inte är "rundbrända" utan har skarpa kanter.
En annan möjlighet är överslag någonstans i tändsystemet - t ex som följd av sprickor eller "kolränder" på insidan av fördelarlocket eller i fördelarrotorn.  Om du misstänker fukt i fördelaren, så kan man bli av med den ganska arbetsfritt genom att först varmköra motorn ordentligt och sedan låta traktorn stå på ett torrt ställe med fördelarlocket och ev fuktspärr avtaget tills motorn har kallnat.

dataguru

  • Inlägg: 39
    • Västerbotten
Tack torbjorn!

Jag skruvade av den där bränslekrans-"manicken" som sticker upp i tanken. Se bild http://www.fixthatferguson.com/images/180141M91.jpg

För mig fanns det inget nät som syns på bilden, alltså den cylinderformade nätrullen högst upp. Jag får lov att kolla om det går att finna en sån - finns dylika månne som standard delar på t.ex. biltema?

Det stack istället upp skräp i röret där bensinen skall rinna ner, så jag avlägsnade skräpet och nu går traktorn fint. Är glad att jag inte behövde ta loss förgasare och slangar.

torbjorn

  • Inlägg: 13750
    • Medelpad
Nätet som ska fungera som bränslefilter tror jag inte man hittar på Biltema, men däremot brukar liknande saker kunna sitta på diverse olika motorredskap, mopeder, motorcyklar mm där bränslet tas ut ur botten ur tanken.
Om du ska byta hela bränslekranen/filterenheten/vattenavskiljaren, så se till att du får tag i en med samma gänga mot tanken. Eftersom traktorn är engelsk så är det stor sannolikhet att det är en vanlig konisk rörgänga (kanske G 1/8" eller något sånt), men man vet aldrig. Säkrast att mäta upp diameter och gängstigning och sedan kolla i gängtabeller.

 

Skogsvilde

  • Inlägg: 16954
  • Om det inte dödar dig muterar och försöker på nytt
    • -

Rent teoretiskt så kan du ta ett metallnät som du formar till en cylinder lödar skarven och viker toppen som du oxå lödar och sätta fast den på ventilen där den gamla satt.

Lite pyssel men jag har gjort så ett par gånger.
E-nr är inte det minsta lilla farliga.
Det kan vara produkten som döljer sig bakom som ställer till det.
Men inte nödvändigtvis.


 


Dela detta:

* Inloggade just nu

802 gäster, 3 användare (1 dolda)
torbjorn, von tratt

* Forum

* Om tidningen Åter



- Köpte numret främst för att jag tänker lära mig spinna, men förutom det fanns mycket annat intressant, som skötsel av naturbetesmarker och hoppfulla nybörjarbrev!
/Johanna W

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser