Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  PURJOLÖK vinterförvaring!?  (läst 4835 gånger)

Skogsbönan

  • Inlägg: 292
    • Västmanland
PURJOLÖK vinterförvaring!?
« skrivet: 06 mar-17 kl 16:46 »
Tänkte odla mer purjolök i år. Brukar frysa in för vinterbehov men skulle vara gott att ha färsk också om det funkar...... Tänkte kolla lite hur ni andra gör? Om jag ska torrförvara ska den sättas i jord, sand eller bara ligga öppet? Kan man använda torv? Hur länge håller den? Ska jag ta med rötter eller ta bort? Vore intressant att höra hur andra gör och lyckas!

Lise

  • Inlägg: 355
    • Värmland
SV: PURJOLÖK vinterförvaring!?
« Svar #1 skrivet: 06 mar-17 kl 17:22 »
Jag brukar låta dom stå ite så länge som möjligt till en början. De tål ju en del frost men om väderprognosen säger -10 mer än kortvarigt så skördar jag dom och putsar av blad så att se ser ut ungefär som de i affären. Fukt avdunstar genom bladen och ju mer bladyta desto snabbare tappar de vätska och blir gummiaktiga. Putsade lägger jag dom då i en plastback i jordkällaren. Där håller de 4-6 veckor till. Denna metod innebär färsk purjo fram till blrjan eller mitten på februar jär hos mig (zon2)
Har provat jordslå, men de höll sämre.

Skogsbönan

  • Inlägg: 292
    • Västmanland
SV: PURJOLÖK vinterförvaring!?
« Svar #2 skrivet: 06 mar-17 kl 17:50 »
Jag bor zon 4 och brukar låta dom sista stå rätt länge. Har haft rätt sena vintrar på sista tiden så förra året drog jag upp dom sista i slutet på november...... Håller dom bara 6 veckor? Det var inte länge......Trodde man kunde förvara längre.....om man låter stå med rötter i jord nedstoppade i hink och ställa i i stall el växthus, kallväxthus kanske funkar!? Fast 6 veckor är alltid något.....då har jag färsk iaf några månader varje år! Funderade på om det finns sorter som är mer lagringsdugliga?

Hökenäs

  • Inlägg: 174
    • -
SV: PURJOLÖK vinterförvaring!?
« Svar #3 skrivet: 07 mar-17 kl 14:21 »
Har nog inte så mycket att komma med faktiskt men tänkte berätta att jag odlade purjo för första gången i fjol. Skördade o torkade det mesta i höstas men några lökar blev kvar ståendes. De glömdes bort typ och i förra veckan när jag började greja i landet hittade jag dessa lökar igen. De har övervintrat utan problem tydligen. Jag bor i zon 2-3

frökenfräken

  • Inlägg: 98
    • -
SV: PURJOLÖK vinterförvaring!?
« Svar #4 skrivet: 08 mar-17 kl 20:00 »
Jag hade några i hink i jordkällaren och några kvar i landet, de som stod ute höll sig fina längst fast det var svårt att få upp dem när de frusit fast. Och sen kom rådjuren och åt upp dom!
Nästa år ska jag gräva upp med rötter o jordklump och plantera om i hink på trappan.

Berberis

  • Inlägg: 1595
    • Närke
SV: PURJOLÖK vinterförvaring!?
« Svar #5 skrivet: 09 mar-17 kl 16:59 »
Jag läser i Husmoderns trädgårdsbok från 1927, av Nils Sonesson,
att det behövs ett slags källare, där temperaturen helst skall vara 3-4 grader, men det får inte bli minusgrader.

"Sedan grönsakerna inlagts, hållas källarens fönster och lufttrummor öppna ända tills termometern i källaren visar, att temperaturen gör ansats att gå ned mot noll, då fönster och luckor stängas."

Sen kommer det lite fler goda råd och metoder för förvaring av olika kålsorter och rotsaker ...

"Selleri och purjolök inplanteras, sedan plantorna väl putsats och avbladats, i källaren uti lådor eller lavar med fuktig jord eller sand."


 


Dela detta:

* Inloggade just nu

595 gäster, 2 användare
ärt, GE202

* Forum

* Om tidningen Åter



- Genuin och läsvärd! Bra tips och idéer för att stå på egna ben.
/Camilla W

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser