Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  Köpa beg bil som har haft 9 ägare..?  (läst 1802 gånger)

sisel

  • Inlägg: 210
    • Småland
Köpa beg bil som har haft 9 ägare..?
« skrivet: 22 sep-14 kl 20:25 »
Jag är i bilbytartagen och har hittat en som verkar rätt ok i förhållande till de blygsamma summor jag har möjlighet att ge.
Den är nybesiktigad och har (enl. försäljaren) ifylld servicebok, men när jag kollar upp den så visar det sig att den har haft 9 ägare (årsmodell -03).
Är det något som ska få varningsklockor att ringa?

malarmaster

  • Inlägg: 5256
    • Småland
SV: Köpa beg bil som har haft 9 ägare..?
« Svar #1 skrivet: 22 sep-14 kl 20:43 »
nej,flera ägare är förmodligen bilfirmor som bytt in den. Det viktiga är skicket den är i och att man skött om den. Kolla serviceboken så ser du om man gjort de servicar som skall göras och många bilar har en kamrem som skall bytas med vissa intervaller. Om nu bilen är utrustad med kamrem så skall byten vara inskrivna i serviceboken.
på vissa bilmodeller är kamremsbyten dyra så det är ett stort plus om det är nyligen gjort.Sedan påverkar givetvis miltal priset,och var noga med att kolla så bilen inte har börjat rosta,få kostar på bilen en rostskyddsbehandling. fabriksbehandlingen håller inte så många år och när rosten väl börjar går det fort.
Du kan försöka få tag på föregående ägare och höra om det varit problem med bilen,dvs om du köper bilen på firma.Du kanske köper på privatannons och då gäller det att själv leta fel. Ulf

sisel

  • Inlägg: 210
    • Småland
SV: Köpa beg bil som har haft 9 ägare..?
« Svar #2 skrivet: 22 sep-14 kl 21:52 »
Tack. Vad snällt att du tar dig tid att svara.
Den är lite bucklig och krockskadad, men just därför hyfsat billig i förhållande till mil. Den har gått knappt 13000 och det verkar som jag kan få den för 10-12000.

 

torbjorn

  • Inlägg: 13750
    • Medelpad
SV: Köpa beg bil som har haft 9 ägare..?
« Svar #3 skrivet: 22 sep-14 kl 23:14 »
Vad är det för bilmärke och modell? Bensin, diesel eller annat drivmedel? Manuell eller automatlåda? Har den AC och fungerar den i så fall?

Du bör tänka på att när man köper en ca 10 år gammal bil så får man alltid räkna med att det kommer att gå sönder saker lite då och då, även om den tidigare har gått ganska felfritt. Om du inte kan eller vill meka själv och inte vill betala vad det kostar på märkesverkstad eller ta risken att leja bort jobbet till okända klåpare, så bör du se till att välja en bil av ett märke som din lokala mekaniker är van vid och gillar att hålla på med.

sisel

  • Inlägg: 210
    • Småland
SV: Köpa beg bil som har haft 9 ägare..?
« Svar #4 skrivet: 23 sep-14 kl 20:23 »
Det är en Golf caddy, -03. Bensin, som jag vill ha.
Kan jag pma någon av er Blocket-annonsen..? 

Ett svart får

  • Inlägg: 9921
    • Bohuslän
SV: Köpa beg bil som har haft 9 ägare..?
« Svar #5 skrivet: 23 sep-14 kl 23:40 »
Jag kollade själv på blocket och hittade en vit bil i Jönköping som måste vara den du syftar på. Kan du få lös den för 10-12.000kr så är det nog ett bra köp. Men dubbelkolla att den verkligen är nybesiktad, enligt transportstyrelsen är den inte det. Men det kan vara deras register som inte är uppdaterat eller så kollar jag på fel bil.

sisel

  • Inlägg: 210
    • Småland
SV: Köpa beg bil som har haft 9 ägare..?
« Svar #6 skrivet: 25 sep-14 kl 09:56 »
Tack, Ett svart får! Ja, det är den vita som jag har tittat på.  :)

torbjorn

  • Inlägg: 13750
    • Medelpad
SV: Köpa beg bil som har haft 9 ägare..?
« Svar #7 skrivet: 26 sep-14 kl 20:50 »
När man ändå kollar med transportstyrelsen så kan det vara bra att ta ett utdrag via fax också, där brukar det stå lite mer information än vad man ser direkt på nätet.  Kolla speciellt att den verkligen är registrerad på samma person som säljer den, samt att den inte är belastad av någon gammal skatteskuld.

torbjorn

  • Inlägg: 13750
    • Medelpad
SV: Köpa beg bil som har haft 9 ägare..?
« Svar #8 skrivet: 28 okt-14 kl 21:06 »
Blev det någon affär?


 


Dela detta:

* Inloggade just nu

840 gäster, 3 användare (1 dolda)
Bustera, karsan

* Forum

* Om tidningen Åter



- Åter är en tidsskrift som är tidlös. Ett 5 år gammalt nummer är lika användbart nu som när den kom ut.
Jag har haft väldigt mycket nytta och har fortfarande av tidningen.
/Per

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser