Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  Start av snickerirörelse  (läst 4039 gånger)

Thomas_

  • Inlägg: 2203
  • Biodlare sen tidigt 90-tal. Finsnickare sen -97.
    • Skåne
SV: Start av snickerirörelse
« Svar #20 skrivet: 27 apr-16 kl 16:48 »
En annan sida av saken är vad ditt försäkringsbolag säger. Mitt skulle aldrig någonsin gå med på min olycksfallsförsäkring, om jag inte hade CE-märkta maskiner.
Egenföretagare som lever på bin, pollineringstjänster, avel och drottningodling, uthyrning av bisamhällen till företag och privatpersoner, samt honungsförsäljning. Bedriver Buckfastavel sedan 1996, är lärare på Fristads Folkhögskolas utbildning i Yrkesbiodling, samt är regional Bihälsorådgivare.

TW

  • Inlägg: 2684
    • Finland
SV: Start av snickerirörelse
« Svar #21 skrivet: 27 apr-16 kl 23:39 »
Det var faktiskt mitt försäkringsbolag som var först med att berätta om prejudikatet men jag måste prata omkull två nivåer med slipsnissar som bara sade att allt måste vara CE-märkt innan jag kom fram till folk som visste någonting.

Jag tror att du har varit för mesig i kontakten med försäkringsbolaget Thomas_
Då försäkringsbolaget krävde CE-märkning sade jag att den som sätter villkor har ansvar för att villkoret går att uppfylla. Antingen måste de betala nya maskiner åt mig eller CE-märka mina maskiner åt mig eller hitta en annan lösning.
Förklarade att jag har varit arbetslös så det räcker och kommer aldrig att bli annat än arbetslös om jag inte får möjlighet att ordna arbete åt mig.  Förklarade att totala investeringsbudgeten för maskiner och lokal är begränsad av alla pengar jag kan få ihop och hela budgeten skulle knappt räcka till en CE-märkt justersåg. Förklarade att den som kräver att jag måste ta lån och köpa CE-märkt skall bekosta lånet åt mig och vara medveten om att jag inte har råd att betala någon ränta och att jag inte tror att jag någonsin kan betala tillbaka ens hälften av de 100000 euro (en miljon kronor) det handlar om när allt skall vara CE-märkt.

Lugnt och sakligt och resonerligt. Allt bara rena fakta........ på det viset kan man arbeta sig uppåt i en organisation tills man får kontakt med de som bestämmer och sedan tvingas de hitta en lösning!

Det gick ju bra!
« Senast ändrad: 28 apr-16 kl 10:23 av TW »
Bor redan på landet men drömmer om ett eget litet hus......
Timmerman och snickare och byggnadsingenjör och gör-det-självare. Gör väldigt mycket av litet men kan inte göra allt av ingenting.
Antifacist.

 

Thomas_

  • Inlägg: 2203
  • Biodlare sen tidigt 90-tal. Finsnickare sen -97.
    • Skåne
SV: Start av snickerirörelse
« Svar #22 skrivet: 04 maj-16 kl 22:51 »

Jag tror att du har varit för mesig i kontakten med försäkringsbolaget Thomas_

Jag har inga andra maskiner än av fabrikaten Logosol och Festool, samtliga CE-märkta.... Försäkringsbolaget gillar det.
Egenföretagare som lever på bin, pollineringstjänster, avel och drottningodling, uthyrning av bisamhällen till företag och privatpersoner, samt honungsförsäljning. Bedriver Buckfastavel sedan 1996, är lärare på Fristads Folkhögskolas utbildning i Yrkesbiodling, samt är regional Bihälsorådgivare.

TW

  • Inlägg: 2684
    • Finland
SV: Start av snickerirörelse
« Svar #23 skrivet: 11 maj-16 kl 22:10 »
Det är ju sådär våra korkade myndigheter vill att folk skall göra.
Här i trakten har alldeles tillräckligt många försökt gå den där vägen.....och misslyckats. Jag vill inte sätta mig i konkurs och 15 års skuldsanering bara för att göra några byråkrater glada.

Hos mig är det Stenbergs Maskinbyrå  och Naula och Arboga Maskiner och E.V.Beronius Mekaniska Verkstad och Chemnizer Werkzeugmachinenfabrik och Jonsereds Fabriker som gäller........ Prima grejor som jag har råd med......
« Senast ändrad: 11 maj-16 kl 22:17 av TW »
Bor redan på landet men drömmer om ett eget litet hus......
Timmerman och snickare och byggnadsingenjör och gör-det-självare. Gör väldigt mycket av litet men kan inte göra allt av ingenting.
Antifacist.

TW

  • Inlägg: 2684
    • Finland
SV: Start av snickerirörelse
« Svar #24 skrivet: 11 maj-16 kl 22:17 »
Dubbelpost av misstag
« Senast ändrad: 12 maj-16 kl 07:40 av TW »
Bor redan på landet men drömmer om ett eget litet hus......
Timmerman och snickare och byggnadsingenjör och gör-det-självare. Gör väldigt mycket av litet men kan inte göra allt av ingenting.
Antifacist.


 


Dela detta:

* Inloggade just nu

478 gäster, 3 användare (1 dolda)
Arvelparvel, lillatorpet

* Forum

* Om tidningen Åter



- Förvånansvärt väl sammansatt och innehållsrik tidning! Kanske är det just för att den är skriven av entusiaster, inte professionella skribenter, som den andas så mycket glädje och inspiration.
/Jeuce

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser