Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  Golvlut å såpa...  (läst 5410 gånger)

Grismormor

  • Inlägg: 78
    • -
Golvlut å såpa...
« skrivet: 05 jan-09 kl 20:56 »
Suck...
Nu har jag googlat lut och letat  i forumet utan resultat..

Var inne hos färghandlaren idag, där kan man visst sälja Kaustiksoda och vatten (golvlut) för flera hundra kronor litern :o :o näe, tänkte att det blir nog bäst att blanda själv.
Ska luta ett nyslipat furugolv för att stoppa gulnandet och sen ska det såpas ordentligt och bli ett sk skurgolv. Men jag hittar inte proportionerna mellan Kaustiksodan och vattnet!! Nån som kan hjälpa? Vill ju helst inte att det blir pappersmassa....
Tack tack
/Grismormor

Sar

  • Inlägg: 2653
  • hvilaro.blogspot.com
    • Hvila Ro - Prästgård anno 1700
SV: Golvlut å såpa...
« Svar #1 skrivet: 05 jan-09 kl 23:18 »
Måste du luta det? Kallskura med såpa så behåller golvet vitheten.

Grismormor

  • Inlägg: 78
    • -
SV: Golvlut å såpa...
« Svar #2 skrivet: 07 feb-09 kl 10:25 »
Tack för ett koncist och klokt svar!
Nej, jag måste inte luta det.
Men djungeln av svenska hantverkare fick mig verkligen att tro det. De hade tydligen aldrig hört talas om att man INTE skulle luta det innan man såpade. Jag fick höra hur dumt av mig det var att jag inte hade frågat dem först...
 Men, jag gav mig inte. Du har helt rätt! Man ska INTE luta golvet!! Nu är två nyslipade golv såpade och göör snygga. Jag använde kulturhantverkarnas krämiga såpa, de rekommenderade att INTE luta, men jag undrar...
Hur blir det om man såpar in med grummesåpa?? Grönt skimmer? Eller om man använder deras gulsåpa? Det som jag använde i första behandligen var ju inte direkt billigt, eller jo i jämförelse med det de försökte sälja på mig på färgaffären!
Man måste väl kunna använda sig av en grummesåpa till den "dagliga" rengöringen?

ersam

  • Inlägg: 2875
    • -
SV: Golvlut å såpa...
« Svar #3 skrivet: 07 feb-09 kl 13:03 »
Tror det finns många trådar om detta. Kolla här:

http://www.alternativ.nu/smf/index.php?topic=53819.0

 

nomarim

  • Inlägg: 8
    • Uppland
SV: Golvlut å såpa...
« Svar #4 skrivet: 01 feb-15 kl 18:09 »

Såpa innehåller ett visst alkalistkt överskott så efter några månader så blir det samma resultat som om du använt lut. Dvs detta under förutsättning att du använder en såpa med alkaliskt överskott och tillräckligt högt pH!

Att köpa golvlut i färghandeln är att bli lurad. Den innehåller bara NaOH (1-5%) och vatten. Du köper alltså vatten för flera hundra kronor litern...!!
Om du istället köper NaOH i fast form (kallas oftast kaustik soda, men kan också heta propplösare etc) och blandar en lösning själv så kostar det mindre än en krona litern!! NaOH 750 gram för 59 kronor och resten vatten. (räcker till 75 liter lut!!)
Lösningen bör vara ca 1%, starkare lösning gör bara att du får ett vitt pulver av överskjutande NaOH och inte större luteffekt. Använd köksvåg, väg och räkna. Stryk sen på lösningen ymnigt och låt den torka in (8-10 timmar). Tvätta av ytan innan du behandlar med något annat!
... men som sagt, ska du ändå såpa golvet så behöver du inte luta det!

/j

/j


 


Dela detta:

* Inloggade just nu

807 gäster, 0 användare

* Forum

* Om tidningen Åter



- Kvartalets höjdpunkt för mig, när det nye Åter kommer!
/Ann-Louise L

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser