Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  Avtäckning  (läst 1510 gånger)

forestman78

  • Inlägg: 262
    • Södermanland
Avtäckning
« skrivet: 01 feb-15 kl 15:53 »
Jag upplever avtäckningen som det drygaste och mest tidsödande momentet med min biodling och honungshantering. Har hittills använt olika avtäckningsgafflar och knivar.
Har tittat på och testat några avtäckningsmaskiner hos andra biodlare men anser att det blir mycket vax att sila, maskinerna är dyra i inköp, de tar en hel del utrymme och maskinerna innebär en hel del städjobb. Jag vill kunna sälja honungen och säga att den inte blivit uppvärmd på något vis.
Nu har jag hittat en snittavtäckare från Honey Paw i Finland.
Jag tilltalas av enkelheten, att det inte blir en massa vax i honungen (man slipper klarningstankar och sånt), att städjobbet är minimalt och att priset är lågt. 210 EURO kostar den och den drivs av en ånggenerator som kostar ca 400 kr. Finns det någon som testat en sådan apparat. Påverkar värmen i avtäckaren honungen eller värms den inte om man kör snabbt och grunt?
« Senast ändrad: 01 feb-15 kl 16:00 av forestman78 »
Biodlande torpare med hund och gäss.

forestman78

  • Inlägg: 262
    • Södermanland
SV: Avtäckning
« Svar #1 skrivet: 01 feb-15 kl 15:58 »
Biodlande torpare med hund och gäss.

 

Sanntos

  • Gäst
SV: Avtäckning
« Svar #2 skrivet: 01 feb-15 kl 19:55 »
Olof har köpt en och skrivit lite om den förra sommaren

olof

  • Inlägg: 2715
    • Skåne
    • Min blogg med sökord biodling
SV: Avtäckning
« Svar #3 skrivet: 01 feb-15 kl 20:44 »
Det stämmer, i början var jag helt lyrisk, men efter ett tag är jag lite mer nyanserad.

Fördelar:
Man får inte ont i handlederna
Det blir väldigt lite vaxflagor att sila bort
Svarta ramar är inte mera jobbigt än ljusa men det tar lite längre tid.

Nackdelar:
Man måste trycka ganska hårt och kan få ont i axlarna
Man behöver en plan skiva bakom ramarna, annars trycker man lätt igenom ljusa ramar.
Det går lite fortare än gaffel, men skillnaden är inte så stor
Slangarna måste man göra en upphängning till så de kommer uppifrån, och de bränns.
Fukten från ånggeneratorn måste man se till att skicka utomhus
Det tar ca 20 minuter tills man får någon ånga från start så man måste planera.
Vissa ramar måste man snabbt dra tillbaka avtäckaren i samma spår, annars hade blivit en tunn vaxhinna över spåret så de inte töms i slungan.

Värme:
Man märker ingenting på honungen i kakorna.
I avtäckningstråget däremot blir det fläckvis lite väl varmt för att kallas helt ouppvärmd (typ där man ställer den). Det är små mängder som man antingen kan blanda ut i hela eller ta undan till bakning.

Att tänka på:
Om du köper ånggenerator, antingen standard eller från redskapshandlaren så behövs det en skarv, biltema har en som passar, artikelnumret hittar du på min blogg (någongång försommaren 2014).

Jag gick snabbt över till att hålla den upp-och-ner, typ med handtagets spets vid min tumme. En bekant som hjälpt mig tyckte däremot inte om den och gick över till gaffel igen.

Men jag var tvungen att investera i något, mina handleder klarade inte avtäckning med gaffel, inte ens skrapning, och detta problem löste den åt mig. Inför kommande säsong har jag kostat på mig en helrams honungslossare, den ska visst fungera skapligt som avtäckare på många ramar även om det blir mycket vaxflagor i honungen. Det blir nog en kombination.

forestman78

  • Inlägg: 262
    • Södermanland
SV: Avtäckning
« Svar #4 skrivet: 01 feb-15 kl 22:43 »
Tack Olof! Fantastiskt bra redogörelse!
Jag får nog fundera lite till på hur jag ska sköta avtäckningen framöver. Kanske man skulle köpa sig en riktigt avtäckningsmaskin så småningom men kombinera den med en snittavtäckare.
Trots att du nu även ska ha en honungslossare, är du ändå nöjd med att ha köpt snittavtäckaren och ha den som komplement eller ångrar du inköpet av den?
Biodlande torpare med hund och gäss.

olof

  • Inlägg: 2715
    • Skåne
    • Min blogg med sökord biodling
SV: Avtäckning
« Svar #5 skrivet: 02 feb-15 kl 08:01 »
Nej, jag ångrar det absolut inte, jag hade inte klarat täcka av förra årets skörd med gaffel utan fått minska på antalet bin istället. Om intresset och tiden för biodlingen fortsätter så blir det förmodligen en motoriserad knivavtäckare så småningom om min kropp ska palla det i längden. Men större lokal står före det i priolistan och förmodligen står bättre utrustning för honungsberedning det också.


 


Dela detta:

* Inloggade just nu

339 gäster, 1 användare
Sebastian Berggren

* Forum

* Om tidningen Åter



- Att jag läst samtliga gamla nummer som fanns att få tag på för utlåning av denna tidning säger väl en hel del om vad jag tycker om den. En del av dem har jag lånat flera gånger. Jag älskar tidningen! Den är idérik, hoppingivande, livsbejakande, inspirerande och informativ och får mig att sjuda av iver och verksamhetslust. Jag kommer att köpa gamla nummer några i taget och nu är det verkligen dags att starta en prenumeration!
/Anneli

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser