Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  Vad händer med Getrud?  (läst 4298 gånger)

balotte

  • Inlägg: 81
SV: Vad händer med Getrud?
« Svar #20 skrivet: 12 nov-08 kl 07:54 »
Jag måste ju berätta att Getrud har fått jättefin tät päls. Hon ser lite raggig ut för där hon har kvar
att tappa kommer det ny päls under, så nu får jag borsta henne varje dag.
Ägare till 3st shettisar 1 russ,4st  leghorn 2 st sussex och en dv kochintupp,1 kanin,2st  getter,1 hund,1 katt

Sussilo

  • Gäst
SV: Vad händer med Getrud?
« Svar #21 skrivet: 12 nov-08 kl 10:16 »
Kul att höra! Borstningen blir en trevlig gosestund!

Torptomten

  • Inlägg: 916
  • Ljuset lyser i mörkret ...
    • -
SV: Vad händer med Getrud?
« Svar #22 skrivet: 15 nov-08 kl 21:31 »
Jag ger mina vänner dels Grangårdens 10 Kg blåa spann med nöt- minneralfoder men även slicksaltsten av tre typer: nöt, vilt och endast koksalt-allt i fri tillgång. De välger själva sort och mängd och varierar mellan saltstenarna beroende på vad för slags ris de får, i tillägg till hö och havre. Vintertid får de även något ärtor,solrosfrön och betfor.
Djurägare, medmänniska på landsbygden och en liten del av den oändliga Skapelsen.

Motto: Ora et Labora!

Exotica

  • Inlägg: 843
    • Hejdeholms Gård
SV: Vad händer med Getrud?
« Svar #23 skrivet: 16 nov-08 kl 19:59 »
Christel, vad har du för avmaskningsmedel, vilken dos och hur ofta?


Lama, alpacka, jak & kamel - underbara nyttodjur!

Exotica

  • Inlägg: 843
    • Hejdeholms Gård
SV: Vad händer med Getrud?
« Svar #24 skrivet: 16 nov-08 kl 20:33 »
Nu senast Ivomec, beräknade att de väger ca 50kg och upprepade efter en månad. Det ska väl inte behövas egentligen, med en dos efter så kort tid, men med tanke på smala Perdita-geten så kändes det rätt. Sista avmaskningen för en månad sedan. I våras avmaskade jag med Rintal (heter det väl?). Får och getter delar/bytar hagar med hästarna, ska tilläggas. Lite växelbete med andra ord. Bra för betena, sämre för ev. inälvsparasiter. Har tagit träckprov på hästarna i flera år nu, men de har inga maskar enligt labbet :).


När jag avmaskar djur för export så ska det ske med ett ivermectinpreparat (ivomec, dectomax, eprinex eller noromectin) två gånger med 14 dagars intervall. Väntar du i en månad så hinner äggen av parasiterna att kläckas, bli könsmogna och sen lägga nya ägg innan du avmaskar igen. Alltså bortkastat! Vissa parasiter kräver högre doser för att elimineras. Skicka in träckprover på getterna också så vet du en gång för alla! När det kommer till yttre parasiter som skabb så krävs det mycket mer aggressiv avmaskning än tidigare nämnda procedur. Ring företagen som tillverkar ivermectinpreparaten och fråga dem. Kanske Svenska djurhälsovården kan hjälpa dig eller någon kunnig på tex Vidilab eller SVA. Det ska visst vara svårt att påvisa skabb via skrapprov. Fastän negativt resultat så kan det vara skabb ändå!

Hittade en ganska intressant artikel:
http://www.extension.umn.edu/meatgoats/components/pdfs/producerworkshop06/HollyNeaton.pdf
Lama, alpacka, jak & kamel - underbara nyttodjur!

Exotica

  • Inlägg: 843
    • Hejdeholms Gård
SV: Vad händer med Getrud?
« Svar #25 skrivet: 16 nov-08 kl 21:30 »
Har faktiskt aldrig hört att getter skulle vara lite känsliga för mediciner och absolut inte avmaskningsmedel?! Att man som människa tycker att det är mycket med två avmaskningar är inget annat än tyckande. Vem rådde dig till denna behandling? Med egna hemmakokade behandlingsmetoder skapar vi ju bara resistens och misslyckade avmaskningar och detta gagnar ingen, varken människor eller djur!

Att endast ett djur kan ha skabb är inte helt ovanligt. Den mesta skabb är dessutom artspecifik, så då går den inte på tex hästen eller katten. Att den skulle ha överlevt två behandlingar är inte konstigt då du inte har behandlat djuret som man ska när de har skabb! Sen säger jag inte att Pongo har skabb, men jag säger inte heller att han inte har skabb!

Skulle det vara kopparbrist så är detta ganska lätt att påvisa genom ett blodprov. Inte speciellt dyrt (jag har gjort det på mina jakar), men du måste be veterinären om det för det är inget de själva kommer på!  ;) Hur ser behåringen ut runt ögonen? Djur med kopparbrist brukar få tunt med hår runt ögonen. Hos Kvarnby finns det ett speciellt kopparpulver man kan köpa i en liten hink (det heter Ferro-Topp) och Granngården har en annan. Vissa djur gillar den ena bättre, andra djur den andra!

Här är lite om koppar på getter:
http://www.jackmauldin.com/health/copper_deficiency.htm
Lama, alpacka, jak & kamel - underbara nyttodjur!


 


Dela detta:

* Inloggade just nu

830 gäster, 2 användare (1 dolda)
Be

* Forum

* Om tidningen Åter



- Har dessa godingar i mitt fritidshus och har lagt band på själv att inte läsa de förens jag har läst ut en annan bok, mycket tråkigare bok, vilket gett mig en rejäl sporre att läsa ut den och börja med dessa tidningar! Har tjuvläst en och spoiler, den var jätteintressant!
/Rebecca B

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser