Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  Getters kraftfoder  (läst 8577 gånger)

admin

  • Administratör
  • Inlägg: 631
    • Alternativ.nu
Getters kraftfoder
« skrivet: 14 sep-03 kl 00:10 »
Carina
 Ti 30 Jan, 2001 - 14:48
--------------------------------------------------------------------------------
Just nu ger jag mina Getter lite utav Hästarnas kraftfoder varje dag (ett fullfoder).
Finns det risk att det innehåller något Getterna inte tål?
Har tex för mig att Får inte kan ha samma salt/mineralsten som Hästar.
Bör jag börja ge ren havre/korn igen?
 
Camilla
 To 1 Feb, 2001 - 15:09
--------------------------------------------------------------------------------
Det här med olika saltstenar till får/hästar beror på att får är känsliga för koppar.
Vet faktiskt inte om det samma gäller för getter, men det kanske du kan kolla upp? I så fall är det ju bara att kika på innehållsförteckningen på hästfodret och se om det innehåller koppar.

/Camilla
 
Carina
 Fre 2 Feb, 2001 - 11:00
--------------------------------------------------------------------------------
Jag var in på Odal igår och frågade om de visste, men de visste också bara att får är känsliga för koppar.
Jag kollade i boken Husdjur till husbehov men där står inget om att vare sig på får eller getter skulle vara känsliga för koppar.
Hästfodret innehåller koppar så jag får nog ta och bege mig till biblioteket och se om de har en utförligare bok om getter.
 
nina
 Ti 13 Aug, 2002 - 23:35
--------------------------------------------------------------------------------
Är det någon som har tips på bra "get-litteratur"
 
Carina
 Må 19 Aug, 2002 - 13:40
--------------------------------------------------------------------------------
Det finns en bok som heter "Getter", där står det mesta man behöver veta.
Kommer inte ihåg författarens namn, men på biblioteket kan man söka på bokens titel.
 
Eva
 Ti 20 Aug, 2002 - 01:13
--------------------------------------------------------------------------------
Hej, tror att jag vet vem som har skrivit boken om getter. Han heter Erik Sjödin och har även skrivit en tjock, härlig bok som heter Får.
Hälsningar Eva
 

Johannes

  • Inlägg: 39
  • http://skogsdrommar.blogspot.com/
    • -
    • Paganus Skogsrockarna - Rock på svenska
Re:Getters kraftfoder
« Svar #1 skrivet: 18 okt-03 kl 13:34 »
Köp en mineralsten till får åt dina getter. Det var vad jag blev rekommenderad av kunniga när jag skaffade mina. Då är du ju safe i alla fall. Den kostar ju bara några kronor.

Mvh: Hampe
Johannes

Bonnatösen

  • Inlägg: 46
    • Småland
Re:Getters kraftfoder
« Svar #2 skrivet: 31 okt-03 kl 16:45 »
Varför inte ge getterna gröpe (Havreblandning)? Säkert billigare än hästarnas foder.

Carina

  • Gäst
Re:Getters kraftfoder
« Svar #3 skrivet: 13 apr-04 kl 08:38 »
Det där med Gröpe får du gärna beskriva närmare. Har aldrig hört talas om det tidigare.
Getterna får havre, som den är.

Numera får de även ko-mineraler. En getfarmare tipsade mig om det.

Mvh, Carina

Uddabudda

  • Inlägg: 1327
  • Mitt hem på jorden
    • Västergötland
Re:Getters kraftfoder
« Svar #4 skrivet: 30 mar-05 kl 11:17 »
Gröpe är väl mald havre? Här på gården ger bonden det till kalvarna. Han tycker även jag ska ge det till hästarna, men jag har hört att det kan klumpa sig i magen på dem. Bättre då med krossad eller hel havre tycker jag. Huruvida det är bra eller dåligt till getter har jag ingen aning om, någon annan som vet?
Självhushåll till nytta och nöje

Bondmoran

  • Inlägg: 485
Re:Getters kraftfoder
« Svar #5 skrivet: 02 apr-05 kl 14:09 »
Är inte gröpe blötlagd säd ?  ???

Jag brukar ge mina getter och får en blandning av hel havre och kornkross. Det fungerar jättebra och de tycker om det. Även kaniner och höns gillar blandningen.

Man får dock vara lite försiktig med kornet eftersom det är lite lösande.

Något som däremot verkligen kan stocka sig i halsen/magen på djuren är torr betfor. Därför ska den alltid blötläggas före och svälla ordentligt.

Jag brukar blanda blötlagd betfor med hel havre de gånger djuren behöver få extra energi.

Blötlagd krossad säd blir rätt mjöligt/kladdigt så då är det bättre att använda hel säd.

Jag har för mig att jag läste i min getbok att getterna kan få brist på bl a koppar men kan inte säga helt säkert förrän jag rotat fram boken igen och kollat.
Granngården skulle kolla åt mig om det fanns speciella slickbaljor åt getter annars får man väl köpa de som är för kor.

Bondmoran

Glad sunkmorsa med stor familj.
Äter veganskt, älskar månen och går barfota.
Bevarar lantraserna helsingefår, jämtgetter, gotlandskanin, mellerudskanin, gammelsvensk dvärghöna, stora ölandshöns och blekingeanka. Jag lyssnar när djuren talar.

Re:Getters kraftfoder
« Svar #6 skrivet: 03 apr-05 kl 00:42 »
Gröpe är ju ett svinfoder  ;)  Skojjar bara, men det är ju finmald säd som (oftast) blötlagts. Grisarna älskar det... men frågan är om idisslare uppskattar finmald säd - vad jag hört uppskattar de inte konsistensen. Med all rätt då detta (också vad jag hört/läst) kan ställa till det för deras matsmältning.

När det gäller betfor så måste den INTE blötläggas till idisslare (men är livsfarligt för hästar att äta torrt), och både våra kor och getter älskar torr betfor. Trots detta blötlägger jag betforn så väl till korna som till getterna, men endast för att mineralfodret ("Mineral låg" som kan användas till kor, getter, grisar mfl.) och selenpulvret ska fastna och slinka ned i magen istället för att bli liggande i krubbor och trågar.
Förutom energin i betfor behöver getterna betforn (sockret) om man fodrar med ensilage eller hö som inte utsatts för så mycket sol.

Så här under våren kan det vara bra att påminna om Selenpreparat, för att undvika lamm/killningförlamning. Vi ger våra getter E-selen (vitamin och selenpulver från lantmännen/granngården). En billig livförsäkring.

MVH
Maria
Är genbank för Blå And, Gotlandskanin, Ölandsgås samt Ölandshöna. Vi har även Abessiniermarsin, Bordercollie, Isländsk fårhund och minishettisar.

Bondmoran

  • Inlägg: 485
Re:Getters kraftfoder
« Svar #7 skrivet: 03 apr-05 kl 02:40 »
Jo jag vet att en del menar att det går bra att fodra med torr betfor men jag skulle aldrig ge mig på det eller rekommendera det till någon nybliven djurägare efter att min ena tacka satte ordentligt stopp i halsen.
Det var på "ullen"  :'( att hon strök med.
Jag fick hjälpa henne så gott jag kunde med livräddning men det är ju inte alltför lätt på en tacka med dödsångest.  Det gick tack o lov ändå bra till slut :) men efter det var det alltid blötlagd betfor för min och fårens/getternas del.

Bondmoran
Glad sunkmorsa med stor familj.
Äter veganskt, älskar månen och går barfota.
Bevarar lantraserna helsingefår, jämtgetter, gotlandskanin, mellerudskanin, gammelsvensk dvärghöna, stora ölandshöns och blekingeanka. Jag lyssnar när djuren talar.

IsaIrina

  • Inlägg: 92
    • Ljungdalsgården
Re:Getters kraftfoder
« Svar #8 skrivet: 04 apr-05 kl 15:45 »
Hej!

Jag ger mina getter hel havre,Talang(kalvfoder),torr betfor och Jermin normal(mineralfoder för nötkreatur).

Dessutom  får dom Hö,Vatten och Barrträd.

Detta var vad min uppfödare rekommenderade som har en stor getfarm.Hon sa att man hellre ska ge getter nötkreatur-foder än får-foder eftersom dom oftast tål det bättre.

 
Vi har Kindahöns(genbank),Japanska dvärghöns(chabo),Maraner,Brahma,Sussex och korsningshöns(grönvärpare), kaniner,lantras getter,chinchilla och katter. / www.ljungdalsgarden.se

AG

  • Inlägg: 232
  • Galfvensjös Kaningård
    • Min hemsida
Re:Getters kraftfoder
« Svar #9 skrivet: 04 apr-05 kl 17:11 »
Våra getter får havre och råg kross blandat med får mineraler med koppar på kvällen får dom också torrt betfor till.Dom har även en saltsten men den struntar dom totalt i.....
Galfvensjös Kaningård
Uppfödning av Svensk Pälskanin (gammal svensk ras), Californian och NZW.

IsaIrina

  • Inlägg: 92
    • Ljungdalsgården
Re:Getters kraftfoder
« Svar #10 skrivet: 04 apr-05 kl 17:52 »
Våra har också saltsten men...det är lika illa här, dom har aldrig ens nosat på den! :P
Vi har Kindahöns(genbank),Japanska dvärghöns(chabo),Maraner,Brahma,Sussex och korsningshöns(grönvärpare), kaniner,lantras getter,chinchilla och katter. / www.ljungdalsgarden.se

AG

  • Inlägg: 232
  • Galfvensjös Kaningård
    • Min hemsida
Re:Getters kraftfoder
« Svar #11 skrivet: 04 apr-05 kl 19:02 »
Ja det är konstigt att dom inte gillar den............
Galfvensjös Kaningård
Uppfödning av Svensk Pälskanin (gammal svensk ras), Californian och NZW.

Krusmynta

  • Inlägg: 120
Re:Getters kraftfoder
« Svar #12 skrivet: 05 apr-05 kl 22:00 »
Hmm.. jag som trodde mina getter var ensamma om att ignorera saltstenar, det var intressant att höra fler som ratar!


AKS

  • Inlägg: 73
Re:Getters kraftfoder
« Svar #13 skrivet: 06 apr-05 kl 16:34 »
Jag skulle inte ge mina getter häst-eller komineral. De innehåller koppar och vanligtvis är det inte bra för får (finns dock vissa får som tål det tror jag). Därför lär det inte vara bra för getterna heller. Bättre ge fårmineral.

Och behöver getter verkligen något annat kraftfoder än havre? Enligt alla jag pratat med räcker hö och havre, om de inte är dräktiga eller mjölkas.

Vad det gäller kross så ser jag ingen poäng med att krossa fodret. Getter har bra och vassa tänder, till skillnad mot kor som oftast får gröpe, det vill säga mald havre.

Rosa

  • Inlägg: 3282
  • ♥♥ Limousin ♥♥
    • -
Re:Getters kraftfoder
« Svar #14 skrivet: 08 apr-05 kl 21:53 »
Vad det gäller kross så ser jag ingen poäng med att krossa fodret. Getter har bra och vassa tänder, till skillnad mot kor som oftast får gröpe, det vill säga mald havre.
Det var länge sedan kor oftast får gröpe  ;) nu får dom oftast pelleterat färdigfoder.
Och de som inte får det får en blandning av krossat korn/havre.
Ekologisk Limosinkor Blondekor och Fjäll/Fjällnärakor.
25Leicesterfår & 9 Helsingefår.Limousine ♥ har lägst foderförbrukning/kg tillväxt.

Charlotte

  • Inlägg: 5285
    • -
Re:Getters kraftfoder
« Svar #15 skrivet: 08 apr-05 kl 22:06 »
 Hos oss är gröpe Malt korn (inte krossat) utan mycket mer finfördelat, det gavs till grisar och höns.
 Angående koppar: Till getter vet jag inte hur det är, men vad som oftast sägs om får och koppar är en sanning med "modifikation" :)
 Mjölkfår och texel kan bli kopparförgiftade, de andra fårraserna Behöver koppar. Detta med kopparförgiftning "upptäcktes" när man började importera köttrasfår hit. Så innan man bestämmer vilket mineralfoder man ska ha till fåren så ska man tänka på vilken ras man har och även hur mycket koppar som finns i det övriga fodret.
                               Mvh
                            Charlotte
"He is your friend, your partner, your defender, your dog.
You are his life, his love, his leader. He will be yours, faithful and true, to the last beat of his heart. You owe it to him to be worthy of such devotion"

Rosa

  • Inlägg: 3282
  • ♥♥ Limousin ♥♥
    • -
Re:Getters kraftfoder
« Svar #16 skrivet: 08 apr-05 kl 22:25 »
De innehåller koppar och vanligtvis är det inte bra för får (finns dock vissa får som tål det tror jag).
Njae nu pratas det om att fåren generellt har kopparbrist och i Gutetidningen så skrevs bl.a följande:
Koppar eller inte koppar?
"Under årens lopp har buden om fårens känslighet för
koppar varit växlande. Till oss gutefårägare gav Lisbeth
Rudby-Martin ett klart besked: ”Gutefåren är inte särskilt
känsliga för koppar. Ge mineralfoder med koppar!”."
Ekologisk Limosinkor Blondekor och Fjäll/Fjällnärakor.
25Leicesterfår & 9 Helsingefår.Limousine ♥ har lägst foderförbrukning/kg tillväxt.

AKS

  • Inlägg: 73
Re:Getters kraftfoder
« Svar #17 skrivet: 09 apr-05 kl 19:50 »
Intressant att koppar tycks fungera för får, eller att det kanske till och med är nyttigt! Frågan är hur det är för getter. Jag fortsätter med mineralsten för får så länge.

(Angående gröpe så menade jag inte att det var det vanligaste fodret för kor, utan att det i vår trakt oftast används till kor (och att får, getter och hästar oftast får havre som kross eller helt) och att det hos oss är mald havre. Sedan beror det självklart på vilken typ av kor man har och hur mycket energi de behöver. Men jag känner flera som fortfarande ger gröpe som huvudsakligt kraftfoder och som kompletterar med pellets till djur som behöver mer energi. Detta på grund av att havren är egenodlad och billigare. Men mina grannar kanske är lite gammalmodiga. ;) )

Ronny

  • Inlägg: 1637
    • Skåne
Re:Getters kraftfoder
« Svar #18 skrivet: 10 apr-05 kl 16:32 »
Ingen aning om det där med koppar, men det är nog säkrast att undvika det och ge samma mineral som till får. Vad jag ville säga är att proteinrikt kraftfoder utöver säd säkert rekommenderas av proffessionella getmjölkare men det gör säkert mer skada än nytta om det ges till vanliga digivande eller hushållsmjölkade getter. Hel eller krossad säd kan väl vara en smaksak, men gröpe/mjöl är nog inget bra getfoder. Betfor har jag alltid blött ut både till stora och små fän, men lite (max 20%) lär man kunna blanda torrt i tex kross. Det var i alla fall vad jag fick lära på en fårkurs för många år sen. Ett väl skördat och soltorkat ängshö och grenar att gnaga på räcker som grundfoder till icke digivande getter. Är dom högdräktiga eller mjölkas så är det ok att komplettera med lite säd. Men som sagt det är en väldig skillnad på getter och getter och framförallt vad han har dom till.
« Senast ändrad: 10 apr-05 kl 16:41 av Ronny »
Håller lantraser för bevarande och det egna hushållet.

Skogstrollet

  • Inlägg: 251
    • Skåne
Re:Getters kraftfoder
« Svar #19 skrivet: 10 apr-05 kl 23:20 »
Hej,

Mina getter får hel havre och kornkross ihopblandat och med fri tillgång. Det fungerar ypperligt för oss i varje fall.
Saltsten hade jag glömt att sätta in till dem när de flyttade in i stallet i vintras - men se då smet de in i hästarnas boxar och knaprade....

Purr

  • Inlägg: 20
    • Småland
Re:Getters kraftfoder
« Svar #20 skrivet: 11 apr-05 kl 20:14 »
En get behöver koppar.

Fåren kan vara känsliga för koppar men en get kan få bristsjukdommar om dom inte får i sig någon koppar.

Dom vanligaste bristsjukdomarna är:
Färgen på pälsen blir fadd. Koppar är viktigt för produktionen av melanin som finns i pigmentet i pälsen.

Svaga killingar eller killingar med deformerade ben.

Dålig aptit. Eller diarre.

Dåliga klövar.

Jag ger alltid mina getter saltsten med koppar och dom äter den gladerligt. Dom får i sig en del koppar från jorden men dom ska ha mer så saltsten tycker jag är en bra kombination.

Bondmoran

  • Inlägg: 485
Re:Getters kraftfoder
« Svar #21 skrivet: 18 apr-05 kl 12:06 »
Nu har jag äntligen hittat boken : Getter  Erik Sjödin

Citat ur boken :
Koppar- och koboltbrist

Orsaker. Brist på koppar och kobolt leder till blodbrist och störningar i mikrob-livet i våmmen.

Förebyggande. Riksmineral innehåller dessa ämnen ....
Slut citat.

Boken skrevs visserligen 1970 så det kan ju ha framkommit andra uppgifter sedan dess.

Bondmoran




Glad sunkmorsa med stor familj.
Äter veganskt, älskar månen och går barfota.
Bevarar lantraserna helsingefår, jämtgetter, gotlandskanin, mellerudskanin, gammelsvensk dvärghöna, stora ölandshöns och blekingeanka. Jag lyssnar när djuren talar.


 


Dela detta:

* Inloggade just nu

695 gäster, 0 användare

* Forum

* Om tidningen Åter



- Förvånansvärt väl sammansatt och innehållsrik tidning! Kanske är det just för att den är skriven av entusiaster, inte professionella skribenter, som den andas så mycket glädje och inspiration.
/Jeuce

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser