Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  Hjälp! Varför blir det så här?  (läst 3039 gånger)

mosesmia

  • Inlägg: 261
    • Lappland
Hjälp! Varför blir det så här?
« skrivet: 03 apr-06 kl 07:43 »
Hej
Nu vet inte jag vad jag ska göra, så hoppas på hjälp av er andra.

En tacka fick igår kväll 3 lamm. Vi hann stänga in henne i god tid.
Det gick jättebra. Hon klarade av allt själv, men nu vägrar hon ta 2 av dessa lamm.
Jag förstår inte varför, hon slickade av dem alla i tur och ordning.
Och ingen annan tacka har ju varit där.

Och jag störde inte henne under lamning, Hon klarade ju av det själv.
Men man såg att när den 3:dje kom var hon lite förvirad, och sprang fram och tillbaka mellan lammen och nu har hon bara acepterat en.

I morse när jag kom dit låg ett av lammen utanför båset, och den enda vägen lammet har kunnat ta dit är flygvägen.

Kan sådant här hända? Tackan är 2år och det är hennes andra lamning. Vad är fel?
Det enda lammet hon gillar får även dia, så det kan ju inte vara något fel där heller.

Kan det vara ärftligt? För förra året stötte hennes mamma bort ett lamm, men vi trodde då att någon annan tacka varit framme.

Jag vet inte vad jag ska göra / Mia
Bor på landet med våra Lappgetter, Värmlandsfår, Fjällnäsfår, Bin och några kaniner.

Rosa

  • Inlägg: 3282
  • ♥♥ Limousin ♥♥
    • -
Re:Hjälp! Varför blir det så här?
« Svar #1 skrivet: 03 apr-06 kl 07:57 »
Det är vanligt att det händer !

Ärftligt? njae jag behåller tacklammefter såna tackor, men gör tackorna så här två år i rad (vilket dom brukar) så ska dom ju inte vara kvar.

Nu kan du prova att binda upp tackan och hjälpa de "oönskade" lammen att äta.
Har man tur kan tackan vekna men oftast gör hon inte det utan du får flaska lammen.
De kan gå kvar hos tackan för efter ett tag brukar tackan acceptera att lammen bor hos/följer henne bara dom inte försöker dia  :-\

Mvh Rosa

Som har en tacka som bara vill ha helsvarta lamm allt annat dumpas hårdhjärtat av henne  ::) dom skänker hon till matte...


Ekologisk Limosinkor Blondekor och Fjäll/Fjällnärakor.
25Leicesterfår & 9 Helsingefår.Limousine ♥ har lägst foderförbrukning/kg tillväxt.

mosesmia

  • Inlägg: 261
    • Lappland
Re:Hjälp! Varför blir det så här?
« Svar #2 skrivet: 03 apr-06 kl 09:12 »
Hej
Jag har försökt hålla fast henne så de ska kunna dia, men då lägger hon sig ner. Så då kommer de inte alls åt juvrerna.
Fick muta med foder, och då funka väl det lite grann.

Det konstiga är att igår fick alla dia mellan lamningarna, men när hon fått färdigt, så var det som om hon tyckte att det var bara den sista som "duger".

Det är hemskt att se hur hon kastar omkring de andra. Risken är väl stor att hon skadar dem? Ska man skilja dem åt?

/Mia
Bor på landet med våra Lappgetter, Värmlandsfår, Fjällnäsfår, Bin och några kaniner.

Rosa

  • Inlägg: 3282
  • ♥♥ Limousin ♥♥
    • -
Re:Hjälp! Varför blir det så här?
« Svar #3 skrivet: 03 apr-06 kl 16:13 »
Mjölka tackan och ge lammen ur nappflaska (det kanske ni redan gjort). Äkta råmjölk är jättebra för dem. Köp Lamolact och gå över på det när det blir svårt att mjölka tackan.
Stångar tackan dem när de inte försöker få dia också ?
Det brukar vara så att när lammen inte försöker få dia så lugnar tackan ner sig, och accepterar att lammen i alla fall får bo i boxen med henne och hennes favoritlamm...
Ekologisk Limosinkor Blondekor och Fjäll/Fjällnärakor.
25Leicesterfår & 9 Helsingefår.Limousine ♥ har lägst foderförbrukning/kg tillväxt.

mosesmia

  • Inlägg: 261
    • Lappland
Re:Hjälp! Varför blir det så här?
« Svar #4 skrivet: 03 apr-06 kl 18:43 »
Jag har hållit fast henne några gånger så att de har fått dia, det verkar gå bra så länge jag står brevid. Men när jag kliver utanför båset, då sätter hon igång att stånga dem.
Hon är hemsk, dom får inte alls komma i närheten av henne eller favoritlammet.

Jag har lammolact och det är nog bara att inse att det bästa är kanske att skilja dem åt. Jag vill ju inte heller stressa tackan för mycket.
Man åkte på 2 flasklamm till. Med 3 flasklamm redan och över hälften av lamningarna kvar undrar man verkligen hur denna vår kommer se ut.

Jag trodde inte att detta kunde hända, man stängde in henne i god tid och ändå acepterar hon inte alla.
Man lär sig alltid något nytt. :) /Mia
Bor på landet med våra Lappgetter, Värmlandsfår, Fjällnäsfår, Bin och några kaniner.

Rosa

  • Inlägg: 3282
  • ♥♥ Limousin ♥♥
    • -
Re:Hjälp! Varför blir det så här?
« Svar #5 skrivet: 04 apr-06 kl 10:15 »
Som min man brukar säga... ::)
-Så där är det jämt med de där Fåren, bara krångel!

Men jag behåller honom i alla fall..  :-[   ;D
Rosa
Ekologisk Limosinkor Blondekor och Fjäll/Fjällnärakor.
25Leicesterfår & 9 Helsingefår.Limousine ♥ har lägst foderförbrukning/kg tillväxt.

leifhh

  • Gäst
Re:Hjälp! Varför blir det så här?
« Svar #6 skrivet: 09 apr-06 kl 21:10 »
Jag plockade precis bort mitt flasklamm, någon som har ett gott recept på dilamm (mja)?

ersam

  • Inlägg: 2875
    • -
Re:Hjälp! Varför blir det så här?
« Svar #7 skrivet: 10 apr-06 kl 20:40 »
Kämpa på! Vi håller på här hemma och övertygar vår tacka att hon ska ta hand om sitt lamm. Ett tar hon hand om och ett stångar hon gärna till. Dock har hon nu efter fyra dagar börjat vekna något. Visst lägger hon sig ner men lammet passar på när mamma står upp.

Vi testade att tjudra henne med lina i halsband men det gjorde att hon slog till och viftade med hela kroppen. Nu har vi gjort en ställning med två plankor på var sin sida halsen som gör att hon står still och kan lägga sig ner.

Tillsyn flera gånger om dagen och det gäller att vara enveten. Håll ut!

Lycka till!
ERIK

mosesmia

  • Inlägg: 261
    • Lappland
Re:Hjälp! Varför blir det så här?
« Svar #8 skrivet: 11 apr-06 kl 11:24 »
Hej
Jag valde att ta bort 2 av lammen från henne. Vi har haft mycket problem med just denna tacka. Hon kom till oss som lamm med hennes mamma, och hon har alltid varit sjukligt rädd.

Hon springer över och igenom allt för att komma bort. Jag har fjäskat i 2 år med henne, så hon har blivit bättre. Men hon är ännu jätterädd för mycket.
Därför kände jag också att jag vill inte stressa just henne och kanske förstöra allt jag byggt upp. Vi har även funderat på att ta bort henne till hösten, men det känns tungt. Och känner jag mej rätt så blir hon kvar några år till.

Så nu har jag istället ett heltidsjobb med att mata hennes 2 lamm.(+ en extra)
Vad gör man inte för sina kelgrisar.
/Mia
Bor på landet med våra Lappgetter, Värmlandsfår, Fjällnäsfår, Bin och några kaniner.

leifhh

  • Gäst
Re:Hjälp! Varför blir det så här?
« Svar #9 skrivet: 11 apr-06 kl 17:03 »
Nu vet jag vilken tacka som står högst upp på min dödslista i alla fall....
I helgen övergav hon sitt ena bagglamm (se inlägg ovan), nu verkar hon bli allt mindre intresserad av det andra....   :'(
Lämnar hon honom också så hamnar hon ta mig sjutton i frysen på momangen!  >:(

Gräbban

  • Inlägg: 674
    • -
Re:Hjälp! Varför blir det så här?
« Svar #10 skrivet: 16 apr-06 kl 20:26 »
Jag har fått ett tips av en erfaren fårbonde!
När en tacka inte intresserar sig för sitt lamm, ska man ta en hund i koppel och gå ner till fåren. Fårens flykt och försvarsinstinkt gör att dom nästan alltid hämtar alla sina lamm, även om dom "glömt" kvar dom långt ute i en hage. Sen har det enligt denne man inte varit vidare problem. Nu har jag ju precis börjat med får, och har inga lamningar själv än, men hundar har jag och detta ska testas om mina tackor blir glömska!
Om det går som en anka, ser ut som en anka och låter som en anka- då är det mycket troligt att det ÄR en anka...

Rosa

  • Inlägg: 3282
  • ♥♥ Limousin ♥♥
    • -
Re:Hjälp! Varför blir det så här?
« Svar #11 skrivet: 16 apr-06 kl 20:38 »
Jag har fått ett tips av en erfaren fårbonde!
När en tacka inte intresserar sig för sitt lamm, ska man ta en hund i koppel och gå ner till fåren. Fårens flykt och försvarsinstinkt gör att dom nästan alltid hämtar alla sina lamm, även om dom "glömt" kvar dom långt ute i en hage.

Hmm...detta var ju inte vad den här tråden handlade om..
Här är problemet att tackorna "stöter bort" de nyfödda lammen och jag kan lova att det hjälper "nada" att visa en hund för dem... ;D
Ekologisk Limosinkor Blondekor och Fjäll/Fjällnärakor.
25Leicesterfår & 9 Helsingefår.Limousine ♥ har lägst foderförbrukning/kg tillväxt.

mosesmia

  • Inlägg: 261
    • Lappland
Re:Hjälp! Varför blir det så här?
« Svar #12 skrivet: 18 apr-06 kl 12:42 »
Hej Gräbban
Jag fick faktiskt samma tips av min fårklippare, att ta in en hund.
Han har haft får i flera herrans år och gjort faktiskt så flera gånger och tro det eller ej, men de har faktiskt funkat.

Nu har jag tyvärr ingen hund och nu har det även gått så lång tid så för min del är det bara vackert att fortsätta mata dem.
Men det kan vara värt att pröva om någon annan får problem.

/Mia
Bor på landet med våra Lappgetter, Värmlandsfår, Fjällnäsfår, Bin och några kaniner.

Rosa

  • Inlägg: 3282
  • ♥♥ Limousin ♥♥
    • -
Re: ta in hund..
« Svar #13 skrivet: 01 maj-06 kl 17:32 »
Jag fick faktiskt samma tips av min fårklippare, att ta in en hund.
Han har haft får i flera herrans år och gjort faktiskt så flera gånger och tro det eller ej, men de har faktiskt funkat. /Mia

Jag har haft får i en herrans massa år också.. (vad det nu har för betydelse? )  ::)
Och dessutom hundar MEN aldrig någonsin har det hjälpt hemma hos mig när någon tacka inte vill ha lammen !
Så man kanske inte ska ställa sig så stora förväntningar på tipset... :-\

Mvh Rosa
Ekologisk Limosinkor Blondekor och Fjäll/Fjällnärakor.
25Leicesterfår & 9 Helsingefår.Limousine ♥ har lägst foderförbrukning/kg tillväxt.


 


Dela detta:

* Inloggade just nu

720 gäster, 0 användare

* Forum

* Om tidningen Åter



- Som vanligt ett mångfacetterat och informativt nummer om mycket som hör självhushållningen till.
/Håkan

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser