Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  Märkning lamm..  (läst 4808 gånger)

shepherd

  • Gäst
Märkning lamm..
« skrivet: 17 mar-06 kl 17:40 »
Då är första lammning som "seriös" (med i fårkontrollen) fårägare igång. öronmärken och tång är inköpta, frågan är bara när är det bäst att göra det? Direkt efter lammning efter 1vecka eller...??  kanske är lite blödig men märken är ju lika stora som ett helt öra ;)
tar gärna imot alla tips..

gimskogen

  • Inlägg: 1477
    • gimskogen.se
Re:Märkning lamm..
« Svar #1 skrivet: 19 mar-06 kl 16:49 »
Beroende på hur många får du har så bör man ju märka medans man vet vilket lamm som hör till vilken tacka.

Har du 15 vita tackor och 20 vita lamm... då bör man ju märka dem ganska tidigt... Åtminstonde medans man ser vem s lamm de är...
Det kan bli flera timmar s väntan för att se vilken tacka de diar om man väntar förlänge...
Vi har ju roslagsfår... de har VÄLDIGT små öron... Mindre än halva mitt lillfinger när de föds...

Jag brukar föra nogranna anteckningar om färger tecken, kön osv... (nu är ju roslagsfår ofta vita, men även svarta med vita tecken..)
Förr har jag alltid kantklippt dem med ack i öronkanterna... men nu är detta tydligen förbjudet....
sedan 1 /1 2006. Räknas som operativt ingrepp......

Men jag satte i mina horten märken (små metall märken) när lammen är ca 4 månader gamla...
Då kunde jag ju läsa kantklippningen.
Oftast samman föll detta med installningen och höst klippningen...


Men har du bara 5 tackor och atta lammen har olika tackningar så känner du ju igen dem lätt... då kan man ju vänta lite tills öronen blivit lite större.

Men man bör inte märka under sommaren i rötmånden - då blir det ofta infektioner...

Har du lamm av köttras så har de ju oftare lite störrre öron och då kan man ju märka dem innan man släpper ihop dem med de andra tackorna så är det gjort..

Alla får skall ju vara märkta senast vid 6 månaders åldr enligt den nya lagen.. se www.sjv.se- under djur och veterinärfrågor- djurmärkning..

Mvh
Lollo
Mjölkbonde i norra hälsingland, Rödkullor, Fjällkor. Några Roslagsfår och Svärdsjöfår samt våra Linderödsgrisar och Gotlandskaniner o 3 Isländskafårhundar

ninna b

  • Gäst
Re:Märkning lamm..
« Svar #2 skrivet: 19 mar-06 kl 21:24 »
Det är ett otyg med märkeslapparena, som du själv sa är dom lika stora som ett lamms öra. Vi har testat olika varianter. Förra året märkte vi upp dom först när dom skulle skickas till slakt men i år märker jag upp dom ganska omgående. Vi har 24 tackor och det blir lätt ett virrvarr att försöka hålla reda på vilka lamm som är nya. Ofta behöver nyblivna mödrar lite `Love and tender care´och därför märker jag lammen redan vid ett eller ett par dagars ålder. Vad jag kan märka så reagerar dom inget alls vid så späd ålder fast dom blir lite hängörade vilket jag hoppas skall gå över över. Lamm som ska sparas märker jag med ett gult märke och ett hortensmärke. Första gångerna man ska ge sig på att märka dom här små krabaterna så  tror man att det ska vara väldigt dramatiskt men det är det inte. Ha någon till hjälp som kan hålla lammet/ killingen och testa gärna redskapen innan i någon skinnbit så att du känner hur mycket kraft du behöver för att komma igenom.

Lili

  • Inlägg: 152
    • Åsenfår och ullhantverk
Re:Märkning lamm..
« Svar #3 skrivet: 20 mar-06 kl 10:53 »
Jag märkte min lamm när de var ca 6-7 månader. De skulle gå kvar i besättningen, så jag kände ingen brådska.
Jag har märkt med Horten-märken. Här om dagen upptäckte jag att det såg så konstigt ut med märket på ena lammet (som nu snart är 1 år). Märket hade liksom åkt igenom hålet i örat och det var lite geggigt. Jag sköljde rent med jodopax och rättade till märket. Nu har dock märket åkt tillbaka in lite igen. Vad göra? Behöver jag göra något åt det? Varför kan det ha blivit så? Det andra lammet har inte  likadant.
/Lili

RaggarBonden

  • Inlägg: 429
    • Hälsingland
Re:Märkning lamm..
« Svar #4 skrivet: 26 mar-06 kl 11:43 »
Lite "Bra att veta":
Jordbruksverkets nya öronmärkningsregler innebär bland annat att alla djur som stannar i besättningen i mer än tolv månader ska vara märkta med SE-nummer och ett femsiffrigt unikt individnummer.

Besättningarna märker djuret med ett individnummer som börjar på årtalets två sista siffror.
(Ex. lamm födda 2006 får ID-nummer 06001, 06002, 06003, osv, lamm födda 2007 får ID-nummer 07001, 07002, 07003, osv.)
"Cowboy med köttraskor som kör Jänkare"

Lili

  • Inlägg: 152
    • Åsenfår och ullhantverk
Re:Märkning lamm..
« Svar #5 skrivet: 26 mar-06 kl 17:24 »
Måste det vara 5-siffrigt nu? Tidigare var det ju 4 siffror. Och måste det börja med årtalet?

Rosa

  • Inlägg: 3282
  • ♥♥ Limousin ♥♥
    • -
Re:Märkning lamm..
« Svar #6 skrivet: 27 mar-06 kl 10:17 »
-Femsiffriga individnummer gäller fr.o.m 2006.01.01 för de som är med i Fårkontrollen.

-Femsiffrigt nummer fr.o.m 2006.07.01 Om du inte är med i Fårkontrollen ..

"Efter den 1 juli 2006 är det inte tillåtet att märka får och getter med individnummer bestående av färre än fem positioner." SJV

Mvn Rosa
Ekologisk Limosinkor Blondekor och Fjäll/Fjällnärakor.
25Leicesterfår & 9 Helsingefår.Limousine ♥ har lägst foderförbrukning/kg tillväxt.

Rosa

  • Inlägg: 3282
  • ♥♥ Limousin ♥♥
    • -
Re:Märkning lamm..
« Svar #7 skrivet: 01 jun-06 kl 09:17 »
Fina flickor har märken i öronen   :P

Här illustrerat av min tacka Rumba  ;D

« Senast ändrad: 24 okt-06 kl 18:25 av Rosa »
Ekologisk Limosinkor Blondekor och Fjäll/Fjällnärakor.
25Leicesterfår & 9 Helsingefår.Limousine ♥ har lägst foderförbrukning/kg tillväxt.

Kerstin Linnea

  • Inlägg: 571
Re:Märkning lamm..
« Svar #8 skrivet: 23 jun-06 kl 19:58 »
skulle man inte kunna märka får med samma typ av tång som det används till kaniner??
Då är det bara en tatuering i örat och ingen bricka som kan lossna eller fastna någonstans...Bara nyfiken ;)

Rosa

  • Inlägg: 3282
  • ♥♥ Limousin ♥♥
    • -
Re:Märkning lamm..
« Svar #9 skrivet: 25 jun-06 kl 09:48 »
skulle man inte kunna märka får med samma typ av tång som det används till kaniner??
Nix...

Dessutom så är kaninsiffrorna aldeles för små så det blir oläsligt, men som sagt det är inte tillåtet att tatuera idnr istället för öronmärken på får.
Ekologisk Limosinkor Blondekor och Fjäll/Fjällnärakor.
25Leicesterfår & 9 Helsingefår.Limousine ♥ har lägst foderförbrukning/kg tillväxt.

Henning

  • Inlägg: 706
Re:Märkning lamm..
« Svar #10 skrivet: 26 jun-06 kl 18:52 »
Femsiffrigt ska det vara och motivet är att även i stora besättningar ska man inte riskera att samma nummer återanvänds på 20 år. För de flesta besättningar hade det ju ändå räckt med fyra siffror men se det gick inte SJV med på. Hur man sedan placerar siffrorna är upp till var o en men det smartaste är att börja med de sista två siffrorna i årtalet. (De som får mer än 1000 lamm om året kan ju inte göra så och får strunta i årtalsmärkningen). Inom EU har det blivit så otroligt viktigt att kunna smittspåra bakåt. Därav alla journalföringskrav m.m. Det får då absolut inte finnas två djur med samma ID-nummer, när kravet på individuell märkning gäller fullt ut. Erfarenheterna från bekämpningen av MK och BSE har gjot att man dragit öronen åt sig. På lång sikt kanske de strikta reglerna gör att konsumenter hellre väljer kött som är producerat inom EU även om annat kan vara billigare. Liknande motiv finns för de nya reglerna för foderföretagare (som vi ju kallas nu). Det ska gå att spåra vad man stoppar i alla djur som ska gå till slakt.
När det gäller märkning av lammen är obligatorisk chipmärkning på väg. Länder med små fårpopulationer, som Sverige är dock undantagna.

Falin

  • Inlägg: 1794
    • -
Re:Märkning lamm..
« Svar #11 skrivet: 24 okt-06 kl 17:28 »
Då undrar jag vad det finns för för och nackdelar med de olika sorters märkena - jag vet inte alls vilket jag ska välja, eller vilken storlek det ska vara! Och tång måste jag ha också, manuell eller automat?
« Senast ändrad: 24 okt-06 kl 17:29 av Falin »

Henning

  • Inlägg: 706
Re:Märkning lamm..
« Svar #12 skrivet: 24 okt-06 kl 18:05 »
Aluminiumbrickorna även kallade Hortenmärken eller klavar sitter kvar bättre men är något svårare att sätta i korrekt. Det är absolut nödvändigt att den nitande delen av märket går rakt in i skåran för att låsningen ska fungera. Det går inte att sätta i dem utan den speciella tången. Det är viktigt att de placeras rätt i örat. På små lamm är det lämpligt att placera dem upifrån mitt emellan öronbas och öronspets, eller möjligen något närmare basen. Märket sätts så att exakt halva märket hänger utanför örat för att det ska finnas utrymme att växa i. Märker man vuxna djur ska man bara lämna någon milimeters utrymme. Den största nackdelen med horten är att de är svåra att läsa av. Man måste hålla i djuret och ha god belysning.
De godkända plastmärkena kräver en annan tång, olika för olika fabrikat.  Av plastmärkena föredrar jag Stallmästarns combi mini. Du kan se de godkända öronmärkena på SJV:s hemsida
http://www.sjv.se/amnesomraden/djurveterinar/djurmarkningcdbochovrigadjurregister/godkandmarkningsutrustning/farochgetter.4.7502f61001ea08a0c7fff42212.html
Om du använder plastmärken ska du se till att de hamnar mitt i örat och att "plutten" kommer på insidan.
Den ultimata märkningen är inte uppfunnen än men det är flera som funderar..


 


Dela detta:

* Inloggade just nu

538 gäster, 2 användare
Be, Kindbo

* Forum

* Om tidningen Åter



- Har nu köpt mina första nummer av Åter och de var över förväntan. Mycket innehållsrika och informativa, och bra blandning. Inspirerande att läsa om andras berättelser och tankar. Även min familj uppskattade tidningen och kommer att läsa fler nummer.:)
/Johanna

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser