Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  Betessläpp, å lite lamning  (läst 1629 gånger)

louise

  • Gäst
Betessläpp, å lite lamning
« skrivet: 16 apr-07 kl 14:48 »
Går här och mäter gräshöjden och vet inte när fåren kan leva på bara bete. Läste nånstans att gräset ska vara mellan 5 och 7 centimeter.  Hur vet man?

Å så har jag ju tackor som ännu inte lammat, så då blir det ju lamning på betet. Går det, vad ska jag tänka på då?

mille

  • Inlägg: 2069
  • Gångemad - småskalig lammuppfödning och biodling
    • -
    • Gångemad
Re:Betessläpp, å lite lamning
« Svar #1 skrivet: 16 apr-07 kl 14:54 »
Vi har släppt de tackor som inte skall lamma på bete, de får dock lite hö på kvällen och det äter de upp.

Du kan väl släppa dem på betet och stödutfödra? Om lammning på bete eller inte finns det långa diskussioner om längre bak...:-) Vi har våra i en liten hage nära huset där de skall lamma.

Har du rovdjur, t.ex. räv eller korp, så är det kanske lurigt att ha lammungarna ute i början.
Gotlandsfår och blandisar. Highland Cattle. Frigående hönor samt ett gäng katter och kaniner. Odlar en del och plockar gärna bär. Nygammal biodlare och trebarnsmamma.

louise

  • Gäst
Re:Betessläpp, å lite lamning
« Svar #2 skrivet: 16 apr-07 kl 15:30 »
ojoj, då blir ju Sixten ensam på betet, hon är den enda som har lammat. Kanske ska utvidga vinterhagen bara? Så får de gräs men ändå tillgång till ladugården?

mille

  • Inlägg: 2069
  • Gångemad - småskalig lammuppfödning och biodling
    • -
    • Gångemad
Re:Betessläpp, å lite lamning
« Svar #3 skrivet: 16 apr-07 kl 21:51 »
Det låter väl som en bra idé! Våra tackor som skall lamma går ännu så länge kvar i vinterhage+lagård. På dagarna får de gå på kortare "utflykter" och beta lite grönt gräs. Det tycker de mycket om... :D
Gotlandsfår och blandisar. Highland Cattle. Frigående hönor samt ett gäng katter och kaniner. Odlar en del och plockar gärna bär. Nygammal biodlare och trebarnsmamma.

Henning

  • Inlägg: 706
Re:Betessläpp, å lite lamning
« Svar #4 skrivet: 17 apr-07 kl 00:04 »
Det låter väl som en bra idé! Våra tackor som skall lamma går ännu så länge kvar i vinterhage+lagård. På dagarna får de gå på kortare "utflykter" och beta lite grönt gräs. Det tycker de mycket om... :D

Generellt sett är det ingen bra idé. Vi gamlingar brukar ju tjata om att lammen inte får gå i vinterhagen. Lollo hur är det med minnet egentligen. Det var ju inte länge sedan vi diskuterade det här och med vaccination o.s.v. Jag förstår dock ditt dilemma. I ditt fall är det bättre du ökar hagen så mycket att de inte frestas beta alls av det gräset som kommer i vinterhagen. Så fort de andra två har lammat bör du stänga ifrån vinterhagen.

mille

  • Inlägg: 2069
  • Gångemad - småskalig lammuppfödning och biodling
    • -
    • Gångemad
Re:Betessläpp, å lite lamning
« Svar #5 skrivet: 17 apr-07 kl 08:31 »
Det är ju helt rätt såklart.... :-X Jag tänkte på de dräktiga tackorna när jag svarade. Gick inte Sixten o lammen kvar inne?
« Senast ändrad: 17 apr-07 kl 08:57 av mille »
Gotlandsfår och blandisar. Highland Cattle. Frigående hönor samt ett gäng katter och kaniner. Odlar en del och plockar gärna bär. Nygammal biodlare och trebarnsmamma.

louise

  • Gäst
Re:Betessläpp, å lite lamning
« Svar #6 skrivet: 17 apr-07 kl 10:40 »
Suck. Jag kunde inte bestämma mig för hur jag skulle göra Henning, så allt är som förut. Nej, Sixten och lammen har varit ute sedan dag två ungefär, jag står inte ut med att stänga in djuren. kanske ska låta Sixten och lammen få egen ny hage iallafall? Så får hon gå ensam tills det kommer fler tackor som lammat.


 


Dela detta:

* Inloggade just nu

599 gäster, 2 användare
xaelanar, ktulo

* Forum

* Om tidningen Åter



- Fantastisk tidning, börjat prenumerera nu xoxo
/Robbin

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser