Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  Grismat från butikssvinn?  (läst 19304 gånger)

Existens?

  • Gäst
SV: Grismat från butikssvinn?
« Svar #60 skrivet: 29 apr-12 kl 23:43 »
Nej, man gjorde mycket 'roligt' förr med grisarna. 
Kastreringen fick jag så sent som när jag gick lantbruksskolan 1981 lära mig på det då normala, 10-15 kilos grisar.  Idag ska kastrering ske innan 1 veckas ålder. Bedövning är på gång.

Man klippte tänderna, vilket i många fall ledde till sprickor i tänderna där bakterier fick fäste vilket ledde till sjuka och halta grisar.
Idag är all tandklippning förbjuden, och man får vid behov slipa tandspetsarna för att skona suggans juver, om det är många kultingar i kullen.

Fram till 70-talet var det fullt normalt att hålla sjukdomar som kom av bland annat tandklippningen i schack genom att blanda i antibiotika i fodret. Förbjudet att ge antibiotika i förebyggande syfte i sverige nu. I usa ger man dom fortfarande antibiotika i fodret för att överhuvudtaget hålla liv i grisarna.

Köttmjöl från slaktavfall var helt naturligt att blanda i fodret.

Vad man däremot kände till redan på 40-talet var grisens behov av protein i fodret. Däremot hade man då galna ideer om varifrån proteinet fick komma.
Så de glada alternativare som utfodrar grisar med gräs och halm och tror att det är vad man gjorde förr, de är helt fel ute.
För nåt år sen skulle några exklusiva kockar utanför Stockholm testa att föda upp gris på gräs för att få en högre halt av modeämnet omega. Jag vet inte hur det gick, men enligt mig så är det rent djurplågeri.

Så, nej, det var verkligen inte bättre förr.  Och det är inte bättre nu, om man saknar kunskap om de djur man skaffar sig.

Ulric Eriksson

  • Gäst
SV: Grismat från butikssvinn?
« Svar #61 skrivet: 29 apr-12 kl 23:55 »
För att sammanfatta är det aldrig bättre.

Malines här igen

  • Gäst
SV: Grismat från butikssvinn?
« Svar #62 skrivet: 30 apr-12 kl 00:17 »
Nu spårar jag ur ännu mer, men jag fick en tanke efter att ha läst lite om svinhållning innan agrara revolutionen: Vore det möjligt att hålla linderödare på större skogsbeten tillsammans med exempelvis får eller nöt? De lär ju inte konkurrera så mycket om födan, men skulle de hålla sams? Hur många paragrafer bryter man mot vid en sådan typ av djurhållning?

Malines här igen

  • Gäst
SV: Grismat från butikssvinn?
« Svar #63 skrivet: 30 apr-12 kl 01:02 »
Den här länken talar mycket FÖR svin i självhushållningen. http://www.landtsvinet.se/om/pdf-artiklar/linderodaren_06_2_parlor_for_svin.pdf Och den gjorde mig glad på riktigt.

Henrik Uddemar

  • Inlägg: 629
    • Gotland
SV: Grismat från butikssvinn?
« Svar #64 skrivet: 30 apr-12 kl 08:29 »
Nu spårar jag ur ännu mer, men jag fick en tanke efter att ha läst lite om svinhållning innan agrara revolutionen: Vore det möjligt att hålla linderödare på större skogsbeten tillsammans med exempelvis får eller nöt? De lär ju inte konkurrera så mycket om födan, men skulle de hålla sams? Hur många paragrafer bryter man mot vid en sådan typ av djurhållning?

Kolla den här tråden:
http://www.alternativ.nu/index.php?topic=114719.0
Kort svar är nej, det går inte.
Är inte längre aktiv på Alternativ.
Nås på henrik.uddemar@gmail.com eller 0733-368438

Trollmor

  • Inlägg: 10686
  • Måtte jag inte leva förgäves.
    • -
SV: Grismat från butikssvinn?
« Svar #65 skrivet: 30 apr-12 kl 09:31 »
Nu spårar jag ur ännu mer, men jag fick en tanke efter att ha läst lite om svinhållning innan agrara revolutionen: Vore det möjligt att hålla linderödare på större skogsbeten tillsammans med exempelvis får eller nöt? De lär ju inte konkurrera så mycket om födan, men skulle de hålla sams? Hur många paragrafer bryter man mot vid en sådan typ av djurhållning?
Grisar håller väl sams inom flocken.  Men om någon inte är flockmedlem, så blir den uppäten!  Även om det är en fredlig granne i båset bredvid.  Tricket är att få grisen att känna att alla de andra djuren hör till samma flock, grupp.  Därför födde man upp de så kallade vallgrisarna hos fåren.  Grisen försvarade senare på sommaren sina systrar och mammor!  :D

Tråden du länkade till gav ju klart besked att svin behöver mat!  Och bra mat!  Vilket inte hindrar att de mår bra av att gå ute och böka!

En får va gla att en ä sum en ä, när en nu ente ä sum en saa.

mwson

  • Inlägg: 305
    • Dalsland
    • Storuddens Gård
SV: Grismat från butikssvinn?
« Svar #66 skrivet: 30 apr-12 kl 20:01 »
Ett fullgott grisfoder är ett som har rätt balans mellan energi och protein. Det gäller alla slags djur att man ska ha rätt fördelning mellan detta för att dom ska må bra och växa bra. 
För grisar är kvoten minst 10. Dvs har man ett energiinnehåll i fodret på 11 Mj, så ska det finnas minst 110 g smältbart protein. Färdigfoder har oftast uppåt 130 g protein. ( per kilo foder )
Ger man t.ex enbart spannmål så får man en kvot på  6-7 eftersom spannmål innehåller runt 11 Mj energi och ca 70 g protein.
Vad är dessa uppgifter baserade på, att grisen mår bra eller överlever och växer bäst? Jag tror inte att grisproducenter ser till grisens välmående i första hand (de ska ju inte leva i flera år) när de räknar ut fodersaten för sin slaktsvinsproduktion så det vore intressant att veta källan.
Foderstaten har ju stor inverkan på slutprodukten ifråga om smak, konsistens och hållbarhet :)
Fru, Barn, Hereford, Nordiska bin och Katt

mwson

  • Inlägg: 305
    • Dalsland
    • Storuddens Gård
SV: Grismat från butikssvinn?
« Svar #67 skrivet: 30 apr-12 kl 20:11 »
Nu spårar jag ur ännu mer, men jag fick en tanke efter att ha läst lite om svinhållning innan agrara revolutionen: Vore det möjligt att hålla linderödare på större skogsbeten tillsammans med exempelvis får eller nöt? De lär ju inte konkurrera så mycket om födan, men skulle de hålla sams? Hur många paragrafer bryter man mot vid en sådan typ av djurhållning?
Reglerna vet jag inget om men förra året hade jag en tjur, två baggar och två grisar i samma hage, de åt från samma ensilagebal men sov på  olika ställen i hagen :) Tjuren försökte försvara balen ibörjan men gav snart upp, han var inte snabb nog ;D
Fru, Barn, Hereford, Nordiska bin och Katt

Existens?

  • Gäst
SV: Grismat från butikssvinn?
« Svar #68 skrivet: 30 apr-12 kl 20:19 »
Vad är dessa uppgifter baserade på, att grisen mår bra eller överlever och växer bäst? Jag tror inte att grisproducenter ser till grisens välmående i första hand (de ska ju inte leva i flera år) när de räknar ut fodersaten för sin slaktsvinsproduktion så det vore intressant att veta källan.
Foderstaten har ju stor inverkan på slutprodukten ifråga om smak, konsistens och hållbarhet :)

Källan är helt enkelt de läroböcker som finns.

Och ja, ett bra foder ger bra kött. Enbart spannmål ger exempelvist ett sladdrigt kött med dålig fettkvalitet. Så det handlar inte om att bara växa fortast.

Henrik Uddemar

  • Inlägg: 629
    • Gotland
SV: Grismat från butikssvinn?
« Svar #69 skrivet: 30 apr-12 kl 22:37 »
Tråden du länkade till gav ju klart besked att svin behöver mat!  Och bra mat!  Vilket inte hindrar att de mår bra av att gå ute och böka!

Jag läste fel, fick för mig att frågeställningen var samma som i tråden jag länkade till.
Sorry, mitt fel!
Är inte längre aktiv på Alternativ.
Nås på henrik.uddemar@gmail.com eller 0733-368438

Malines här igen

  • Gäst
SV: Grismat från butikssvinn?
« Svar #70 skrivet: 30 apr-12 kl 22:44 »
Källan är helt enkelt de läroböcker som finns.

Och ja, ett bra foder ger bra kött. Enbart spannmål ger exempelvist ett sladdrigt kött med dålig fettkvalitet. Så det handlar inte om att bara växa fortast.

Vilken typ av svin har du erfarenhet av? vad jag har förstått är det jätteskillnad på linderödare och "produktionsraser", precis som med kor och får och höns.

Existens?

  • Gäst
SV: Grismat från butikssvinn?
« Svar #71 skrivet: 30 apr-12 kl 23:14 »
Skillnad är det, men inte jättestor. Även Linderödare är ju trots allt grisar.

Men produktionsraserna magrar av fortare, ja.

Malines här igen

  • Gäst
SV: Grismat från butikssvinn?
« Svar #72 skrivet: 30 apr-12 kl 23:16 »
Skillnad är det, men inte jättestor. Även Linderödare är ju trots allt grisar.

Men produktionsraserna magrar av fortare, ja.

hrm...

Trollmor

  • Inlägg: 10686
  • Måtte jag inte leva förgäves.
    • -
SV: Grismat från butikssvinn?
« Svar #73 skrivet: 01 maj-12 kl 03:45 »
Är det inte skillnad på raserna också, vad gäller hur de växer?  Jag hade fyrraskorsningar, och de mådde bättre än sina treras-kompisar (=Piggham), ty dessa växte så att säga ifrån sina leder.  Grisen växte, och musklerna, men skelettet hann inte med och lederna tog stryk redan vid ett par års ålder.  Men vi korsade in Duroc (en produktionsras?) och avkomman mådde bättre.

  Såvitt jag förstod har TS nån sorts "vanlig" gris, kan det vara en Piggham?
En får va gla att en ä sum en ä, när en nu ente ä sum en saa.

Existens?

  • Gäst
SV: Grismat från butikssvinn?
« Svar #74 skrivet: 01 maj-12 kl 08:23 »
Ska man ha vanliga produktionsgrisar ute, så är det bra att välja nån med Duroc i, ja. Piggham har en något sämre ledhälsa.
Och det var nog min erfarenhet också, att pigghamkorsningarna oftare blev halta.

Gårdstjurig kärring

  • Inlägg: 6
    • Västerbotten
SV: Grismat från butikssvinn?
« Svar #75 skrivet: 29 maj-12 kl 17:38 »
Hejsan!!

Intressant diskussion, tror nog alla väljer själva vad de vill "äta".. alltså djuren äter som vi sen äter :p Då är det egna tänket som styr..
En sak som jag upprepade gånger fått höra är att grisar inte ska äta avokado pga. ett ämne som gör att de kan dö (händer inte alla) funderar nu på de som ger grisarna "hushållsavfall" om någon upplevt detta?

 
Livet ändras genom livet så varför inte passa på att göra det man drömmer om när chansen finns :)

KungTulle

  • Inlägg: 1199
    • Skåne
    • Mörkmårdens Minigrisar
SV: Grismat från butikssvinn?
« Svar #76 skrivet: 31 maj-12 kl 11:49 »
Grisar håller väl sams inom flocken.  Men om någon inte är flockmedlem, så blir den uppäten!  Även om det är en fredlig granne i båset bredvid.  Tricket är att få grisen att känna att alla de andra djuren hör till samma flock, grupp.  Därför födde man upp de så kallade vallgrisarna hos fåren.  Grisen försvarade senare på sommaren sina systrar och mammor!  :D

Tråden du länkade till gav ju klart besked att svin behöver mat!  Och bra mat!  Vilket inte hindrar att de mår bra av att gå ute och böka!

Vi har haft hästar och grisar i samma hagar förr och det fungerade hyfsat bra när de väl hade sorterat ut vad som var acceptabelt beteende dem sinsemellan. Grisarna blev sura när hästarna drog dem i svansarna och hästarna blev sura när grisarna nafsade dem i hasorna. Men när de hade rett ut alla "dont's" och "do's" så var de goda vänner.
Mörkmårdens Minigrisar
http://minigrisar.n.nu/
Vi har nordsvenskar, myskankor, minigrisar, katter, sköldpaddor och akvariefiskar.


 


Dela detta:

* Inloggade just nu

742 gäster, 6 användare (2 dolda)
javill, LimJans, Westerbergarn, lillatorpet

* Forum

* Om tidningen Åter



- Mycket intressanta uppslag! Blev väldigt sugen på att skaffa höns. Efter större delen av renoveringarna på huset är klara så ska jag bannemig också skaffa mig några höns!
/Dennis Bengtsson

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser