Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  skötselfunderingar..  (läst 5028 gånger)

lavendula

  • Inlägg: 118
  • I varje vrå kan man finna ljus..
    • Östergötland
skötselfunderingar..
« skrivet: 07 nov-13 kl 08:17 »
Jag blev med get och bock i tisdags ett underbart Göingepar. Jag har sedan de kom utfodrat med kornkross,grönsaker och hö (sen har de själva valt att äta av träden jag har i hägnet ;)). Eftersom min get är dräktig och väntar killing någon gång i december så undrar jag om det är någonting jag kan ge henne som gör att hon får extra näring. Jag pratade med min lokala återförsäljare av foder och han föreslog lusernhack eller pellets eftersom det inehåller så mycket nyttigheter. Jag passade på att köpa en mineralsten (står att den är från himalaja) och efter ha läst många inlägg på den här sidan där det står att man ska ha flera olika stenar för att få upp kopparhalten så känner jag mig fortfarande lite förvirrad och undrar vad mer jag borde köpa. Jag vill ju att mina djur ska ha det bra även om de förnärvarande sticker till andra sidan när jag kommer för att hämta dem (jag tar in dem för natten i ett kallt stall), ska bygga ett vindskydd så att de slipper flytta runt. Nästa år ska jag dela upp ca5ha igenvuxen slytomt så att de kan få gå friare förutom då jag mjölkar geten så jag kommer att bygga flera vindskydd. Jag vet att min text/fråga är rörig men det är så många tanka som cirkulerar i skallen på mig just nu. Jag tror att jag även blivit lite små sokig eftersom jag har börjat svara getterna med nähäää..  ;D
Hundar, katter, Gotlandskaniner, Svenska Gulankor, höns, bin och getter.

Doris och Börje

  • Inlägg: 3736
    • Västergötland
    • Hagalyckans Gröna
SV: skötselfunderingar..
« Svar #1 skrivet: 07 nov-13 kl 08:49 »
Du kan ju tänka på att hö är basföda och någon form av spannmål, pelleterad eller te x hel havre är kraftfoder.
Var lite försiktig med kraftfoder till bocken, han kan bli fet om han äter för mycket.

Geten kan behöva nåt extra när hon är dräktig och ger di, och det verkar hon ju få.
Selen bör man även ge dräktiga damer.

Köp en mineralsten där koppar ingår, läs på förpackningen.
Många fårstenar har för lågt kopparinnehåll.

Kolla på ko- eller häststenar istället.
Det är svårt att hitta en lokal handlare som kan det där med getfoder!

Om de inte kommer till dig när du ropar ta med lite extra gott och ge dem.
Vägen till ketkärlek går via maten, så är det bara :D
Alternativ att du håller dem inne tills de förstår att du snäll och det är dig man ska komma till för godis
eller en klistund bakom örat.
Knäcke är utmärkt godis!

En stor hage verkar du ha på gång, men du skrev igenvuxen?
Det finns väl öppna ytor med?
Getter är kräsna med hagar, de vill ha allt!!

Öppet gräs, buskar att gnaga i sig, sol, skugga  och gärna någon höjd de kan ligga och spana ut över "sina" domäner.
Ett välbyggt vindskydd borde räcka per hage, gärna där de kan hoppa upp på taket för maximal utsikt!!

Att svara med ett "näääää..." när getterna pratar, är helt normalt :D
Man blir sån.

Bor på min lilla gård med min stora familj!

SussiloII

  • Inlägg: 580
    • Småland
SV: skötselfunderingar..
« Svar #2 skrivet: 07 nov-13 kl 08:54 »
Japp, det är fullt normalt att svara dem med nähäää  :D! Förutom ett bra mineraltillskott behöver din get inte något mer än vad du redan ger henne. Hör med skräptanten , jag tror hon har koll på vad som finns idag. Bocken ska du inte ge korn eller annat kraftfoder (säd), det ökar risken för urinsten. Det räcker med ett bra hö, mineraler/sten och vatten till honom. Mineralstenen (grå) som är avsedd för vilt är bra till getter. Sly, ris, bark och grenar är deras naturliga föda och det ska de båda ha. Lycka till!

skräptanten

  • Jane of all trades
  • Inlägg: 3918
  • Självhushållare på svennebanan-PRAO
    • Småland
SV: skötselfunderingar..
« Svar #3 skrivet: 07 nov-13 kl 09:03 »
Nu hann jag inte först, men jag postar hela rasket ändå:

För det första klarar sig bocken utan spannmål (kornkrosset), det ökar risken för urinsten. Det räcker bra att ge honom hö och sly, och lite grönsaker till muta.
Geten är att betrakta som högdräktig (de två sista månaderna av dräktigheten), så hon behöver tillskott av selen för att killingen ska bli pigg och muskelstark när den föds. Köp något E-vitamin+selenpreparat hos din bonnabutik, och ge enligt instruktion på förpackningen. Är det flytande preparat kan du hälla det över kornkrosset, eftersom det smakar illa och därför inte kan blandas med vatten (då rör geten inte vattnet).
Fortsätt med kornkrosset till geten, köp eventuellt till lucern. Det går även att använda Betfor eller pellets till mjölkkor som kraftfoder till getter - blanda gärna med krosset. Några hekto per dag räcker. Och så ska hon förstås äta en massa hö!

Jag vet inte vad det är för saltsten du köpt, jag brukar använda den som kallas Viltsten och innehåller många mineraler. En kan även köpa en vanlig vit saltsten med bara natriumklorid om en vill ha ytterligare utöver viltstenen.
Dessutom behöver både get och bock ha tillgång till en mineralbalja, den bästa är den som är för nötkreatur och getter. Köp inte någon fårbalja, de innehåller för lite koppar!

Redan nu kan du fundera vad du ska göra med bocken när killingen är född. Geten kan brunsta om bara ett par veckor efter killningen, så därför bör hon och bocken inte kunna träffas förrän du tycker det är betäckningsdax igen.
Mjölk ger starka ben. Ekeby-utgödsling ger starka armar också.

lavendula

  • Inlägg: 118
  • I varje vrå kan man finna ljus..
    • Östergötland
SV: skötselfunderingar..
« Svar #4 skrivet: 07 nov-13 kl 09:16 »
Klart att det finns öppna ytor också och en å som de kan förse sig med om vattent jag ger inte skulle duga.. ;) Då ska jag kolla efter selen som komplement till Elin och hålla Laban med hö och inte så mycket godsaker. Jag har ju kaniner och om jag förstår saken rätt så är kosthållningen lite åt det hållet (om man ser det till föda och inte det andra).  Då köper jag in minerallbalja till nöt och Selen o E-vitamin tillskott.
Jag har vid ån en hög kulle som jag tror att getterna kommer att gilla för står de på den kan de titta över ån till grannen som har får.. ;) Det ska bli så roligt när de blir tillgivna och jag kan börja mjölka. En dum fråga men om jag kokar kornkrosset och gör som en gröt med selen och E-vitaminhur mycket foder borde jag då ge om jag blandar det med lucern mm.
Jag har inte hunnit planera när jag ska ta kull igen eller var jag ska ha Laban det gick lite fort den här gången, hade tänkt vänta tills nästa år med att bli med get men som vanligt så blev det som det blev.
Om jag förstått det rätt så ska ju inte en get gå ensam så när jag flyttar på Laban så kommer han att få gå själv funkar det?
Hundar, katter, Gotlandskaniner, Svenska Gulankor, höns, bin och getter.

skräptanten

  • Jane of all trades
  • Inlägg: 3918
  • Självhushållare på svennebanan-PRAO
    • Småland
SV: skötselfunderingar..
« Svar #5 skrivet: 08 nov-13 kl 08:00 »
Grattis till göingegetterna, glömde jag säga innan  :) !
Du behöver inte koka kornkrosset, Elin kan äta det som det är. Du måste inte ens köra kornet genom spannmålskrossen (eller köpa färdigkrossat), getter kan faktiskt smälta hel säd. Selenpreparatet kan du hälla över något som smakar gott och har bra uppsugningsförmåga, betfor eller mjölkkopellets är fint till det. Som sagt, några hekto kraftfoder per dag plus c:a 2 kg hö till henne.
Laban kommer inte att uppskatta att vara ensam, inte Elin heller (även om hon får killing, så det blir lite lättare). Att ha dem i varsin hage på betet går inte, det borgar för rymningar åt båda håll. En variant är att ha dem i varsin kätte (gärna bredvid varandra) inne i lagården, så de kan ha viss kontakt. Dessutom är det lättare för dig att arbeta med dem och bli deras kompis när de är inne, än när de är ute i en hage.
Vindskydd är ett måste när de går ute på vintern. Under sommarsäsongen duger det fint med rejäla träd att vara under när det regnar (och stora träd kommer de inte heller att barka ihjäl). Har du hagar där det saknas trädskydd kan du köpa några gamla IBC-tankar i plast att göra flyttbara vindskydd av, detta har diskuterats innan här på tavlan, använd sökfunktionen!
Men....5 ha är väääldigt mycket bete till en get, en bock och en killing. Kanske kunde du köpa flera, och på så vis slippa ensamhetsproblemet. Hint, hint 8) :
http://www.alternativ.nu/index.php?topic=160739.0
Mjölk ger starka ben. Ekeby-utgödsling ger starka armar också.

SussiloII

  • Inlägg: 580
    • Småland
SV: skötselfunderingar..
« Svar #6 skrivet: 08 nov-13 kl 09:50 »
Jag blev med get och bock i tisdags ett underbart Göingepar. Jag har sedan de kom utfodrat med kornkross,grönsaker och hö (...)  min get är dräktig och väntar killing någon gång i december (...)

Helt korn är bättre eftersom krossat går litet för snabbt genom getternas matsmältningssystem. Killingfödsel  i december betyder betäckning någon gång i juli. Alltså ännu en get, även av allmogeras, som inte inväntar höstbrunsten  ;). Vill man ha killingar som föds vintertid är det förstås ok. Personligen skulle jag inte ha bock och getter tillsammans förrän jag anser att det är dags för betäckning och skulle låta bocken gå kvar hos getterna till ca 1-2 veckor före födsel av killingarna. I samband med födseln avger geten ett hormon som bocken kan tolka som brunst och det blir ju inte så bra.
Bocken ska ha sällskap under den tid han inte får gå med getter och en kastrat brukar bli en trevlig kompis.

lavendula

  • Inlägg: 118
  • I varje vrå kan man finna ljus..
    • Östergötland
SV: skötselfunderingar..
« Svar #7 skrivet: 08 nov-13 kl 12:59 »
Skräptanten du bor ju i Småland så det är ju inte så långt bort (bor utanför Boxholm dvs nära Tranås) om jag skulle behöva flera göingegetter.. Och det låter på dig och SussiloII som om jag skulle behöva 2till (en kastrat och en till get) som läget är nu så vet jag inte hur jag skulle få hem dem, mina fick jag hemlevererade. Jag har mera uteutrymme en vad jag har byggnader jag får väl försöka komma på en lösning så att inget djur far illa.
Det här blir ett större och större projekt en vad jag tänkte från början när jag funderade på att skaffa get för att laga min egen ost.. :D
Hundar, katter, Gotlandskaniner, Svenska Gulankor, höns, bin och getter.

SussiloII

  • Inlägg: 580
    • Småland
SV: skötselfunderingar..
« Svar #8 skrivet: 08 nov-13 kl 18:45 »
Någon brådska med att skaffa en get till är det väl inte? Ett sällskap till bocken skulle jag däremot börja se mig om efter  :).

lavendula

  • Inlägg: 118
  • I varje vrå kan man finna ljus..
    • Östergötland
SV: skötselfunderingar..
« Svar #9 skrivet: 09 nov-13 kl 06:39 »
Ok, då söker jag efter ett sälskap till Laban.  :) Får försöka få tag på någon som har och kan transportera.
Hundar, katter, Gotlandskaniner, Svenska Gulankor, höns, bin och getter.

Trollmor

  • Inlägg: 10686
  • Måtte jag inte leva förgäves.
    • -
SV: Skötselfunderingar
« Svar #10 skrivet: 11 nov-13 kl 03:38 »
Eller om du vill försöka med förklä på Laban.  Du har ju ett par månader på dig att experimentera!  När du inte har flera, så verkar det lite jobbigt att stängsla isär dem och hålla två omgångar av foder och vatten fräscha och fulla.

Kastrat är att tänka på endast om du sedan ska ha dem tillsammans och inte vill riskera "snedsprång".  Slåss gör de lika mycket eller lika lite ändå.

En får va gla att en ä sum en ä, när en nu ente ä sum en saa.

lavendula

  • Inlägg: 118
  • I varje vrå kan man finna ljus..
    • Östergötland
SV: Skötselfunderingar
« Svar #11 skrivet: 11 nov-13 kl 09:43 »
Eller om du vill försöka med förklä på Laban.  Vad är det? Har aldrig hört talas om förklä.
Hundar, katter, Gotlandskaniner, Svenska Gulankor, höns, bin och getter.

SussiloII

  • Inlägg: 580
    • Småland
SV: skötselfunderingar..
« Svar #12 skrivet: 11 nov-13 kl 10:02 »
"Förkläde" är ett skynke som hänger ner bakom bockens framben och hindrar honom att betäcka och är väl bara tänkt som en tillfällig lösning. Man måste ha noga koll på det så det sitter rätt och inte är för långt så bocken trampar på det.  Getter är dessutom extremt fiffiga, särskilt under brunsten. Finns en tråd här någonstans som visar hur det gick snett.

Tanken är väl att "bocksällskapet" ska kunna gå med hela flocken under betäckning och höst/vinter, annars måste man ju skaffa sällskap till sällskapet...  Sällskapsbocken måste självklart vara kastrerad eftersom detta rör sig om en genbankbesättning där man måste kunna garantera vem fadern är.

skräptanten

  • Jane of all trades
  • Inlägg: 3918
  • Självhushållare på svennebanan-PRAO
    • Småland
SV: skötselfunderingar..
« Svar #13 skrivet: 11 nov-13 kl 14:00 »
Förkläde - glöm det ;D ! Har själv testat med minst sagt misslyckat resultat.

Om en vill kastrera sällskapsbocken eller inte är en smaksak. Skulle den lilla killingen som föds i december visa sig vara en get, behöver hon ändå betäckas av en annan bock än sin pappa till nästa höst, och då är det dumt om extrabocken är knipsad ;) . Skulle killingen vara en liten bock är det däremot en idé att kastrera sällskapsbocken.
...Eller kan en tänka att det går lätt att få tag på en ny avelsbock och kastrera sällskapsbocken i vilket fall. Dock bör en alltid vänta med kastrering tills bocken vuxit till sig en aning, det minskar risken för urinsten!

När du inte har flera, så verkar det lite jobbigt att stängsla isär dem och hålla två omgångar av foder och vatten fräscha och fulla.
Det är inte jobbigt att skilja fertila getter och bockar åt som födelsekontroll - det är nödvändigt!
Mjölk ger starka ben. Ekeby-utgödsling ger starka armar också.

SussiloII

  • Inlägg: 580
    • Småland
SV: skötselfunderingar..
« Svar #14 skrivet: 11 nov-13 kl 16:58 »
Ja det finns många lösningar på detta problem  ;D.

Det är inte jobbigt att skilja fertila getter och bockar åt som födelsekontroll - det är nödvändigt!

Amen  :)!

lavendula

  • Inlägg: 118
  • I varje vrå kan man finna ljus..
    • Östergötland
SV: skötselfunderingar..
« Svar #15 skrivet: 17 nov-13 kl 14:00 »
Jag tycker fortfarande att det är spännande med Elin och Laban men jag har börjat tycka mycket mer om Elin. Laban stångas och det gör ont minst sagt, jag har fått tipset att stå stilla och strunta i det (har även vid några tillfällen sagt sluta med hårdröst). Jag undrar om det finns flera råd och om hur lång tid jag ska försöka få honom att sluta (för jag vill inte bli stångad flera gånger om dagen)? Elin är så himla snäll och mysig att det är svårt att förstå att de är samma sort.
Hundar, katter, Gotlandskaniner, Svenska Gulankor, höns, bin och getter.

skräptanten

  • Jane of all trades
  • Inlägg: 3918
  • Självhushållare på svennebanan-PRAO
    • Småland
SV: skötselfunderingar..
« Svar #16 skrivet: 17 nov-13 kl 17:48 »
I vilka situationer och sammanhang stångas han? Verkar han vilja påverka dig genom att stångas?
Mjölk ger starka ben. Ekeby-utgödsling ger starka armar också.

lavendula

  • Inlägg: 118
  • I varje vrå kan man finna ljus..
    • Östergötland
SV: skötselfunderingar..
« Svar #17 skrivet: 17 nov-13 kl 17:57 »
Nu senast var när jag skulle in till rastgården för att ta in dem, jag brukar få flytta dem mellan rastgård och hus. När jag kommer med hö eller godis eller bara går runt hos dem så är han där och stångar. Elin är nyfiken men när jag kommer nära henne så vet han inte vem han ska stånga oftast mig men ibland Elin.
Hundar, katter, Gotlandskaniner, Svenska Gulankor, höns, bin och getter.

skräptanten

  • Jane of all trades
  • Inlägg: 3918
  • Självhushållare på svennebanan-PRAO
    • Småland
SV: skötselfunderingar..
« Svar #18 skrivet: 17 nov-13 kl 18:03 »
Kan vara så att han stångas för att han tycker att du är en konkurrent om maten, inte att du faktiskt fixar maten åt dem. Fortsätter han stångas oprovocerat och det inte hjälper att stå stilla och inte anta stångningsutmaningen, är det bäst att ta ett stadigt grepp om hans skägg, se honom djupt i ögonen och ge en liten föreläsning om vikten av att vara snäll (inte gapa och skrika, men bestämd röst).
Mjölk ger starka ben. Ekeby-utgödsling ger starka armar också.

fjällan

  • Inlägg: 318
    • Östergötland
SV: skötselfunderingar..
« Svar #19 skrivet: 17 nov-13 kl 19:53 »
nu får jag väl alla på mig men varför slaktar du inte bocken när det är dags för killning, då har hon sällskap ändå, då hinner du fundera på hur du ska ha det framöver, får elin en getkilling måste du ändå ha en ny bock, då köper du en killingbock som du kan få tam och kan ha alla i samma hägn, varför ska man föda två bockar helt i onödan


 


Dela detta:

* Inloggade just nu

631 gäster, 6 användare (1 dolda)
xaelanar, LimJans, von tratt, Jon.b, alternaiv

* Forum

* Om tidningen Åter



Vilken underbar inspiration!
/Anneli Ullergård

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser