Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  Lite tips och råd?  (läst 1018 gånger)

Pirella

  • Inlägg: 157
    • Östergötland
Lite tips och råd?
« skrivet: 30 jun-16 kl 21:50 »
Jag vill så väldigt gärna ha bin. Jag kan inte så mycket än, men jag har en bra biodlarförening nära och jag är läskunnig och normalbegåvad.  :)
Är detta vettigt? Borde jag slå till?


Kap Horn

  • Inlägg: 2223
    • Småland
    • Fredliga bin
SV: Lite tips och råd?
« Svar #1 skrivet: 30 jun-16 kl 22:56 »
Ja!

Sikta på kommande år...

hofboss

  • Inlägg: 428
  • Centrala Skåne
    • Skåne
SV: Lite tips och råd?
« Svar #2 skrivet: 01 jul-16 kl 00:04 »
Jag vill så väldigt gärna ha bin. Jag kan inte så mycket än, men jag har en bra biodlarförening nära och jag är läskunnig och normalbegåvad.  :)
Är detta vettigt? Borde jag slå till?

Att sköta bi har inget med begåvning och läskunnighet att gör, det handlar om Fingerspitzengefühl, dvs känsla och förståelse för binas behov och förutsättningar.
Gå en biodlarkurs och gå bredvid ett år och känn på om det är något for dig.

Skogsvilde

  • Inlägg: 16984
  • Om det inte dödar dig muterar och försöker på nytt
    • -
SV: Lite tips och råd?
« Svar #3 skrivet: 01 jul-16 kl 01:15 »
Självklart skall du ha bin.

Dock tycker jag att du skall fundera lite på att skaffa topplistkupa.
Håller du dig till husbehovsodling så blir investeringen förhållandevis låg.
Bygger du dig en kupa själv med köpt virke så kommer du undan med en 500 :-
Köpekupa runt 5000:-
Dräkt, rökpust, borste 1000:-
Bin från ett par hundringar upp mot 3-4000:- då får du en kupa på köpet som du kan använda som svärmfångare.

Du har allt material till kupan i kupan, inga tunga lyft av lådor. Osv osv.
Du har en hink med dig ut och där samlar du skörden, sedan in i köket där du krossar kakan och så silar du den.

Nordiska bin är optimala för vårt klimat och har fått ett helt oförtjänt dåligt rykte.
E-nr är inte det minsta lilla farliga.
Det kan vara produkten som döljer sig bakom som ställer till det.
Men inte nödvändigtvis.

Neon Knight

  • Inlägg: 932
    • -
SV: Lite tips och råd?
« Svar #4 skrivet: 01 jul-16 kl 01:52 »
Det går utmärkt att bygga konventionella kupor också. Har man lite tur anordnar den lokala biodlarföreningen byggkurs.

 

christelle

  • Inlägg: 7772
    • Blekinge
SV: Lite tips och råd?
« Svar #5 skrivet: 01 jul-16 kl 08:19 »
Börja med att gå en grundkurs i biodling. Där kommer du att få kunskap och stöd av vana biodlare - sen går du med i biodlarföreningen och får fortsatt stöttning i ditt eget praktiska biodlande.

När det gäller inköp av material så brukar biredskapsföretagen erbjuda "Startpaket" för nyblivna medlemmar i SBR. Finns olika startpaket dels med redskap och kupa, dels som skyddspaket.

En komplett EPS Lågnormal kupa kostar runt 900 kr. Lättviktskupor och HLS (halvlådor) är att föredra ergonomiskt åtminstone till skattlådor - det är tungt att lyfta lådor fulla med honung.

Biodling är en rätt dyr hobby om en köper allt nytt, det kostar att vara med i SBR, ev vill lokalföreningen ha medlemsavgift, skyddskläder, material och för att inte tala om bina - går du med i din lokalförening kan du säkert med tiden få tag i betydligt billigare bin via dina kontakter i föreningen.
The woods are lovely, dark and deep.
But I have promises to keep,
and miles to go before I sleep.   R. F.

Thomas_

  • Inlägg: 2203
  • Biodlare sen tidigt 90-tal. Finsnickare sen -97.
    • Skåne
SV: Lite tips och råd?
« Svar #6 skrivet: 01 jul-16 kl 14:35 »

Bygger du dig en kupa själv med köpt virke så kommer du undan med en 500 :-
Köpekupa runt 5000:-


"Köpekupa" Nacka-kupan kostar ca 800:- + moms för ett samhälle. 5 000:- verkar vara väl tilltaget i överkant?
Egenföretagare som lever på bin, pollineringstjänster, avel och drottningodling, uthyrning av bisamhällen till företag och privatpersoner, samt honungsförsäljning. Bedriver Buckfastavel sedan 1996, är lärare på Fristads Folkhögskolas utbildning i Yrkesbiodling, samt är regional Bihälsorådgivare.

Skogsvilde

  • Inlägg: 16984
  • Om det inte dödar dig muterar och försöker på nytt
    • -
SV: Lite tips och råd?
« Svar #7 skrivet: 01 jul-16 kl 14:44 »
"Köpekupa" Nacka-kupan kostar ca 800:- + moms för ett samhälle. 5 000:- verkar vara väl tilltaget i överkant?

Det kanske är dyrt med en färdigbyggd topplistkupa, men man skall tänka på att man har allt matrial på samma plats, dvs man sätter inte på en ny låda utan flyttar mellanväggar. Och med en kupa som är 1,5 m lång så får man plats med många lister.
E-nr är inte det minsta lilla farliga.
Det kan vara produkten som döljer sig bakom som ställer till det.
Men inte nödvändigtvis.

christelle

  • Inlägg: 7772
    • Blekinge
SV: Lite tips och råd?
« Svar #8 skrivet: 01 jul-16 kl 14:53 »
Det kanske är dyrt med en färdigbyggd topplistkupa, men man skall tänka på att man har allt matrial på samma plats, dvs man sätter inte på en ny låda utan flyttar mellanväggar. Och med en kupa som är 1,5 m lång så får man plats med många lister.
Jag vill kunna flytta lådor med yngel, honung etc och hela kupor - går det att klara av, som den lilla klena tant jag är, med en topplistkupa?
The woods are lovely, dark and deep.
But I have promises to keep,
and miles to go before I sleep.   R. F.

Skogsvilde

  • Inlägg: 16984
  • Om det inte dödar dig muterar och försöker på nytt
    • -
SV: Lite tips och råd?
« Svar #9 skrivet: 01 jul-16 kl 14:57 »
Jag vill kunna flytta lådor med yngel, honung etc och hela kupor - går det att klara av, som den lilla klena tant jag är, med en topplistkupa?

Ja om du har en flyttkupa. Där du lyfter över dina lister. Och så genomför du flytten.
Denna bygger man väldigt lätt så är man nere i vettiga vikter.
E-nr är inte det minsta lilla farliga.
Det kan vara produkten som döljer sig bakom som ställer till det.
Men inte nödvändigtvis.


 


Dela detta:

* Inloggade just nu

471 gäster, 2 användare
Radar, Rospigg

* Forum

* Om tidningen Åter



- Otroligt mycket läsvärda artiklar. Jag väntar alltid med spänning på nästa nummer, en otroligt bra tidning!
/ Pia Elldalen

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser