Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  Tobaksodling  (läst 217822 gånger)

opius

  • Inlägg: 29
    • Östergötland
SV: Tobaksodling
« Svar #1640 skrivet: 30 jun-16 kl 08:45 »
Ok, jag får prova mig fram :) hoppas det tar sig igen..

Rustica1962

  • Inlägg: 567
    • Halland
SV: Tobaksodling
« Svar #1641 skrivet: 30 jun-16 kl 12:57 »

               För er som är intresserade av att köpa färdig tobak kan jag rekommerndera 2 ställen i USA.
               
              http://wholeleaftobacco.com/main.sc
             https://www.leafonly.com/index.php           Bara att hänga upp och torka om man ska ha den till snus.

Tännlappen

  • Inlägg: 3160
    • -
SV: Tobaksodling
« Svar #1642 skrivet: 30 jun-16 kl 13:01 »
Ok, jag får prova mig fram :) hoppas det tar sig igen..

Hoppas det löser sig...Forskar man om gula blad på olika växter stöter man även på det där med vattning...Har man en tung jord som dränerar dåligt får man vara lite mer sparsam med vattningen...Finns ju även varelser som springer under jorden och smaskar begärligt på rötter...

 

opius

  • Inlägg: 29
    • Östergötland
SV: Tobaksodling
« Svar #1643 skrivet: 01 jul-16 kl 12:10 »
Hoppas det löser sig...Forskar man om gula blad på olika växter stöter man även på det där med vattning...Har man en tung jord som dränerar dåligt får man vara lite mer sparsam med vattningen...Finns ju även varelser som springer under jorden och smaskar begärligt på rötter...

Jag har gödslat och väntar på något slags resultat.. Kommer även dra ner på vattnandet ett tag. Tråkigt när det går åt skogen :/

opius

  • Inlägg: 29
    • Östergötland
SV: Tobaksodling
« Svar #1644 skrivet: 06 jul-16 kl 11:52 »
Det börjar se bättre ut :)

mössan

  • Inlägg: 17
SV: Tobaksodling
« Svar #1645 skrivet: 07 jul-16 kl 14:47 »
Har idag skördat ca 40 blad och hängt på tork.
kanske lite tidigt men det var väldigt trångt , dom bröts av väldigt lätt. Vad händer om bladen ej är tillräckligt mogna. Blir det sämre smak?
Mina long red levererar väldigt stora blad, största ca75x40 cm.

Rustica1962

  • Inlägg: 567
    • Halland
SV: Tobaksodling
« Svar #1646 skrivet: 07 jul-16 kl 16:30 »
          Hade de bladen du skördat skiftat färg och vad ska du göra med din tobak ?
          Förmodar att det är snus du ska göra , då hade jag nog gjort iordning 4 högar ( 10 blad i varje hög ).
          Det är ett måste att skifta om i varje hög varenda dag för att undvika mögel.
          När bladen väl börja skifta färg kan du ju hänga dom i en ståltråd på ett mer permanent ställe.
          Det är rätt fantastiskt och vara med om att se när bladen skiftar färg.
          Hur har du förresten gjort för att fram så stora blad ?
« Senast ändrad: 08 jul-16 kl 15:51 av Rustica1962 »

Balder

  • Inlägg: 77
    • Halland
SV: Tobaksodling
« Svar #1647 skrivet: 08 jul-16 kl 09:00 »
Har idag skördat ca 40 blad och hängt på tork.
kanske lite tidigt men det var väldigt trångt , dom bröts av väldigt lätt. Vad händer om bladen ej är tillräckligt mogna. Blir det sämre smak?
Mina long red levererar väldigt stora blad, största ca75x40 cm.
                                                                                                                                                                                                                Lägg dom i en hög och blanda om dom varje dag gärna ute under ett tak el dyligt och passa så dom inte möglar så mognar dom .Hänger du upp dom gröna att torka så blir det inget bra.     quote]

mössan

  • Inlägg: 17
SV: Tobaksodling
« Svar #1648 skrivet: 08 jul-16 kl 19:11 »
Nej cigarrer är det tänkt. Något  hade skiftat färg. Har hängt upp dom i carporten så de får ej sol.
 Var det du rustika som bor i himle?

mössan

  • Inlägg: 17
SV: Tobaksodling
« Svar #1649 skrivet: 08 jul-16 kl 19:33 »
Jag ljuger så bra.mätte ett blad nu. 80×40cm.
Kärlek o prata med dom så växer det som satan. :) 
Nä skämt å sido. Mina long red som fått störst blad har växt i stor ⚱ på uteplatsen.

Rustica1962

  • Inlägg: 567
    • Halland
SV: Tobaksodling
« Svar #1650 skrivet: 08 jul-16 kl 20:33 »
Balder bor i Himle och jag bor i Halmstad.

mössan

  • Inlägg: 17
SV: Tobaksodling
« Svar #1651 skrivet: 08 jul-16 kl 21:01 »
Jag bor i träslövsläge vilket inebär ca 5 km från himle.
Jag vet vet var han bor ;)

Balder

  • Inlägg: 77
    • Halland
SV: Tobaksodling
« Svar #1652 skrivet: 09 jul-16 kl 17:02 »
5 km då kan ju våra plantor korspollineras,hur kan du veta var jag bor?

mössan

  • Inlägg: 17
SV: Tobaksodling
« Svar #1653 skrivet: 10 jul-16 kl 23:40 »
Du lade ut din adress angående tobaks frön någonstans. Så jag reagerade på att det var i Himle.

opius

  • Inlägg: 29
    • Östergötland
SV: Tobaksodling
« Svar #1654 skrivet: 12 jul-16 kl 22:20 »
Börjar bli dags för mig att planera lite vad jag ska göra med min tobak, cigarrer och snus är högst på listan. Men om man vill göra ex. Piptobak och en o annan ciggarett, bör jag kurera tobaken annorlunda beroende på vad den ska användas till?

Jag har tänkt hänga den på tork ute på altanen (under tak) sedan planerar jag att bygga en fermenteringskammare av en gammal frys eller liknande, men ska all tobak fermenteras lika vad den än ska användas till?

Har försökt googla men hittar massor med olika motsägelsefull information. Jag förstår att det är lite experiment över det hela. Så ni som sitter på kunskap får gärna dela med er.

Kanske var lite att ta i med 8 sorter och 100+ plantor första gången hehe.

Mvh

Rustica1962

  • Inlägg: 567
    • Halland
SV: Tobaksodling
« Svar #1655 skrivet: 13 jul-16 kl 13:03 »
Vänta med att skörda tills bottenbladen börjar att färga om till gult/brunt.
När de väl gjort det kan man såga ner hela plantan för att få den mogen , hänga upp hela plantan upp o ner.
Och låta den hänga uppe tills alla blad skiftat färg.
Det som ska bli snus behöver egentligen bara torka om den skiftat färg i första läget.
Men man får ju ändå hänga upp bladen på tork.
Ciggarett , cigarer kan jag inget om men det finns dom som vet härinne.
« Senast ändrad: 13 jul-16 kl 13:16 av Rustica1962 »

Tännlappen

  • Inlägg: 3160
    • -
SV: Tobaksodling
« Svar #1656 skrivet: 13 jul-16 kl 15:24 »
...Kan ju vara som så att en del sorter behöver längre tid i kammaren...Men några veckor i kammare borde rensa ut det mesta  :D ...Gör du snus fermenteras tobaken medans den bakas i ugnen...

lodjuret88

  • Inlägg: 56
  • vill ni veta något så fråga ;)
    • Västerbotten
SV: Tobaksodling
« Svar #1657 skrivet: 14 jul-16 kl 07:05 »
Odla egen tobak är något som jag har funderat länge på. Så har ni garvade odlare några tipps till en komplett newbe? tex vad ska man tänka på när plantan är på väg upp, ska man gödsla isf med vad, vid vilken storlek är de lämpligt att ta bladen för torkning hur torkar man på bästa sätt? hur får man tag på frön och kan man ta sticklingar för nyaplantor? ja frågorna är många men hoppas på att kunna få svar på några^^
tänkare och älskare

Rustica1962

  • Inlägg: 567
    • Halland
SV: Tobaksodling
« Svar #1658 skrivet: 14 jul-16 kl 15:48 »
Man sår fröna i typ i början på Mars månad.
Själv tycker jag bäst om att mogna hela plantan , tycker det är lättast.
Frågar du här ute finns det säkert de som har frö tillövers.
Vad ska du göra med din eventuella tobak ?
Man kan köpa enkla såbrätten på exempelvis ClasOlsson för en billig peng , köp en bra såjord från Weibulls och så
ovanpå den.
« Senast ändrad: 14 jul-16 kl 15:53 av Rustica1962 »

opius

  • Inlägg: 29
    • Östergötland
SV: Tobaksodling
« Svar #1659 skrivet: 15 jul-16 kl 18:38 »
En av mina plantor har blivit sjuk, någon som vet vad det kan vara? Klicka på länken för bilder. http://postimg.org/gallery/1q9zfnguw/


 


Dela detta:

* Inloggade just nu

376 gäster, 2 användare
Galaxie, javill

* Forum

* Om tidningen Åter



- Helt underbar lektyr. Läser hemma hos en släkting och tycker de är så bra. Gott o blandat!
/Sanna H

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser