Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  Dessa tuppar  (läst 2515 gånger)

E.gr

  • Inlägg: 11
    • -
Dessa tuppar
« skrivet: 20 sep-17 kl 15:18 »
Jag har ett litet dilemma. Har 2 tuppar och den ranghöga tuppen har börjat bli väldigt tuff mot oss människor vilket är till min förtvivlan då han är underbart fin och väldigt redig med hönorna, en riktig gentleman.
Har även en yngre tupp som ligger väldigt lågt i rang och är väldigt rädd utav sig, vi har aldrig direkt hanterat honom utan han har bara fått hänga på.

Nu så går den stora tuppen på oss människor så fort vi visar oss ute i trädgården och kommer springandes för att jaga oss, står man still så antingen kommer han och stirrar ut en eller dansar om han inte attackerar och hoppar på en. Vi har småbarn och vill ju självklart inte att de ska bli attackerade av tuppen så han sporrar dom då han är av en ting ras så honom kommer vi att Nacka. Nu till min fråga; Tror ni den lille tuppen kommer förbi lite mesig eller tror ni han kommer ta över den äldsta tuppens beteende?

Gamina

  • Inlägg: 914
SV: Dessa tuppar
« Svar #1 skrivet: 20 sep-17 kl 15:22 »
Det är helt omöjligt att sia om. Han kommer garanterat att börja ta för sig mer men det betyder ju inte att han måste bli aggresiv. Är den aggresive tuppen pappa till den andre så är risken större att han tar efter beteendet. Tyvärr går den typen av beteende åtminstonde delvis i arv.
Genbank för Gotlandshöns

E.gr

  • Inlägg: 11
    • -
SV: Dessa tuppar
« Svar #2 skrivet: 20 sep-17 kl 15:33 »
Det är helt omöjligt att sia om. Han kommer garanterat att börja ta för sig mer men det betyder ju inte att han måste bli aggresiv. Är den aggresive tuppen pappa till den andre så är risken större att han tar efter beteendet. Tyvärr går den typen av beteende åtminstonde delvis i arv.

Dom är inte släkt så det ska inte vara någon fara i det avseendet. Men tänker att eftersom han sett hur den store beter sig så kanske han apar efter.

Tänker även att när vi nackar den stora tuppen kanske vi borde skaffa minst en ny tupp? Så inte den lille blir ensam tupp ifall det kommer påhälsning av rovdjur som tar honom och då står helt utan?

sonja på slätten

  • Inlägg: 2924
    • Halland
SV: Dessa tuppar
« Svar #3 skrivet: 20 sep-17 kl 16:46 »
Att den andra tuppen är lite mesig och otam kan faktiskt vara en fördel i detta sammanhang.  Då har han en större spärr mot att ge sig i närkamp med folk.
Uppfödare av DVÄRG-KOCHIN och DVÄRG-WYANDOTTE  sedan mer än 20 år.  Ägare till en underbar långhårscollie.

E.gr

  • Inlägg: 11
    • -
SV: Dessa tuppar
« Svar #4 skrivet: 20 sep-17 kl 18:57 »
Att den andra tuppen är lite mesig och otam kan faktiskt vara en fördel i detta sammanhang.  Då har han en större spärr mot att ge sig i närkamp med folk.

Tänker lite så med. Har läst att man inte ska kela med tupparna för då håller dom sin distans och respekt till människor, sen om detta är en skröna eller inte återstår att se. Så tråkigt att den store tuppen blivit ilsk då han verkligen är bra med hönorna och väldigt vacker, en riktigt grann plymouth rocktupp 😊

Luff

  • Inlägg: 998
    • Västergötland
SV: Dessa tuppar
« Svar #5 skrivet: 20 sep-17 kl 20:23 »
Om han verkligen går på er. Ta med sopkvasten och fös undan honom. INTE slå.
Man ska ju inte vara elak - bara bestämd. Fös honom tills han går undan.
Upprepa tills han slutar men provocera honom inte. Inte gå på honom i onödan.
Och om du ger godis, ge till tuppen så han får ropa på sina tjejer. Ta det inte ifrån honom.
//Luff

E.gr

  • Inlägg: 11
    • -
SV: Dessa tuppar
« Svar #6 skrivet: 20 sep-17 kl 20:36 »
Om han verkligen går på er. Ta med sopkvasten och fös undan honom. INTE slå.
Man ska ju inte vara elak - bara bestämd. Fös honom tills han går undan.
Upprepa tills han slutar men provocera honom inte. Inte gå på honom i onödan.
Och om du ger godis, ge till tuppen så han får ropa på sina tjejer. Ta det inte ifrån honom.

Nej vi slår aldrig våra djur, är helt emot det! Däremot har jag sagt till min 7 åring som inte direkt kan försvara sig att om han hoppar på henne så får hon sparka bort honom. Vi brukar inte direkt störa honom eller hönorna, men han är väldigt vaktig med sitt revir och så fort vi vistas i hans revir så kommer han springandes fast vi inte ens är i närheten av varken hönorna eller hönsgården. Tror du att det hjälper att fösa honom? Han ser inte det bara som en utmaning då? När vi ger dom gott så kommer alltid han först och ropar på damerna så dom kommer så på sånt är han väldigt redig och set till att alla får en del :)

sonja på slätten

  • Inlägg: 2924
    • Halland
SV: Dessa tuppar
« Svar #7 skrivet: 20 sep-17 kl 20:38 »
Men man kan inte begära att små barn ska kunna hantera denna situationen,  och det är alltför stor risk med små barn och stor ilsken tupp.
Uppfödare av DVÄRG-KOCHIN och DVÄRG-WYANDOTTE  sedan mer än 20 år.  Ägare till en underbar långhårscollie.

sonja på slätten

  • Inlägg: 2924
    • Halland
SV: Dessa tuppar
« Svar #8 skrivet: 20 sep-17 kl 20:40 »
Och att sträcka fram foten mot tuppen triggar honom bara ännu mer.
Uppfödare av DVÄRG-KOCHIN och DVÄRG-WYANDOTTE  sedan mer än 20 år.  Ägare till en underbar långhårscollie.

 

E.gr

  • Inlägg: 11
    • -
SV: Dessa tuppar
« Svar #9 skrivet: 20 sep-17 kl 21:54 »
Men man kan inte begära att små barn ska kunna hantera denna situationen,  och det är alltför stor risk med små barn och stor ilsken tupp.

Vi är ju ute med barnen när dom är ute, så självklart ska det ju förhoppningsvis inte hända. Det är självklart inget jag begär av min dotter men OM han skulle vara på henne så har vi sagt att hon ska sparka till honom. Men jag tror att enda alternativet för honom tyvärr är yxan. Han gick på min sambo idag med och känner att det inte är hållbart att behöva kolla sig över axeln så fort vi är ute.

ojkooj

  • Inlägg: 108
  • 2 Brahma
    • -
SV: Dessa tuppar
« Svar #10 skrivet: 24 nov-17 kl 09:10 »
Vi har samma problem med en tupp. Nu när jag var ute på morgonen för att öppna åt dem flög han på och bet i mina jeans. I vårt fall är det faktiskt den mindre tuppen som blivit den mer aggressiva.

De två tupparna som vi har kom till världen med en dags mellanrum i äggkläckaren där den sista var så liten att vi inte trodde den skulle överleva. Dessutom lite missbildad med bara 4 klor. Nu är den lilla den mest dominante.

Lilltuppen (den dominante) ligger närmst grytan men har fördelar. Håkan gav sig på mina jeans och jag tror inte det beror så mycket på illvilja som kåthet. Men han har inte börjat para sig än. Inte med hönsen i alla fall. Han har börjat gala ett dovt kort skrällande. Ganska skönt. Inget som stör grannarna.

Självklart slår jag inte Håkan men han väger 5 kilo + så när han rusar in i benet är det inte utan att man tappar balansen lite grand. Jag var på väg bort från honom när jag kände spindelkänslan och parerade påflygningen med en fösande spark han skrek till och for ned i marken. Han blev paff tror jag och i just nu på morgonen så har han inte kommit igen i alla fall...




Gamina

  • Inlägg: 914
SV: Dessa tuppar
« Svar #11 skrivet: 25 nov-17 kl 12:08 »
En undran. Varför behåller du en aggresiv tupp som dessutom är exteriört inkorrekt?
Jag förstår att du blivit fäst vid honom iom att man gärna blir det när man föder upp dem (jag personligen hatar slakten). Om du försöker ställa dig utanför dina känslor och tänker objektivt vad du skulle säga om det var din bästa vän som hade tuppen? Utifrån din beskrivning av 5 kg aggresiv tupp så rekomenderar jag att du kokar en coq au vin. Även om, eller kanske framförallt om, aggresiviteten beror på sexlust så skulle jag ta det valet. Den här tiden på året är den då djuren har som minst drifter. Om han blir aggresiv av lust nu så blir han troligen mycket värre till våren när hormonerna verkligen kommer igång.
Jag hade en tupp som började bli aggressiv vid 6 månaders ålder. Den var underbar med hönorna och något av det vackraste jag sett men efter att ha sagt till honom på skarpen ett par gånger så fick han vandra ner i frysboxen. Det var hemskt just då men jag är glad att jag gjorde det valet. Idag har jag bara trevliga tuppar och livet med hönsen är så mycket roligare. Den tupp jag hade var inte i närheten av så aggresiv som den du beskriver. Självklart ska du göra sitt eget val men tänk på att en så stor tupp som den du har kan orsaka rätt rejäla skador.
Genbank för Gotlandshöns

Rike

  • Inlägg: 56
  • Ullish
    • Västergötland
SV: Dessa tuppar
« Svar #12 skrivet: 26 nov-17 kl 09:50 »
Hej
Jag hade också en aggressiv tupp
Jag tog tag i honom höll i halsen när han flög på mig och tryckte ner honom mot marken och med sträng röst sa nej. Det där låter du bli.
Så gick han aldrig mer på mig. Så flög han på min sonson och jag gjorde likadant och så rörde han aldrig lillgrabben mer.
Han hade agg mot vita skor. Så sa till folk som hälsade på att undvika detta. Han backade ofta när han skulle tuffa till sig och jag bara sa nej och såg på honom. Men han blev en våldtäcks tupp när jag skaffade ny tupp som tog över och besegrade honom.  Han jagade de stackars hönorna varje morgon så han blev tuppgryta.
Nu har jag en otroligt snygg och grann tupp efter honom men han verkar ha ärvt våldtäcks beteendet så han kommer också få hamna i grytan.
Men prova med att visa för den aggressiva tuppen att du bestämmer. Inte han. Och säg till honom att du inte accepterar hans beteende.
Jag pratar ofta med mina höns. Och blir lika överraskad då d gör som jag säger. Tror d förstår mer än vad vi tror. /ulrike
Ullish

E.gr

  • Inlägg: 11
    • -
SV: Dessa tuppar
« Svar #13 skrivet: 17 mar-18 kl 14:39 »
Nu var det ju ett tag sedan jag starta tråden angående tuppen och kan meddela att hans beteende inte ändrades och han fick tyvärr flytta in i frysen.


 


Dela detta:

* Inloggade just nu

559 gäster, 5 användare (2 dolda)
xaelanar, ärt, Okulärbesiktning av Byrålåda

* Forum

* Om tidningen Åter



Episk tidning! Har följt mig från intresserad till självhushållare med gård och allt.
/Mikael Book

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser