Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  Funderingar om ditten och datten  (läst 775 gånger)

MalinAndersson

  • Inlägg: 4
Funderingar om ditten och datten
« skrivet: 19 aug-08 kl 10:36 »
Mina föräldrar köpte 4 årsgamla tackor i våras. Det visade sig sedan att ägaren, som föder upp får, även hade två bagglamm som var tvungna att nappas, och vi hade mer tid än uppfödaren så vi fick dem.
De är födda med ca 2 veckors mellanrum i slutet av april. Nu har den ena växt till sig rejält, är stor och har testiklar som är helt enorma (mangostorlek!).  Men den andra är fortfarande väldigt liten och har ännu inte några testiklar.
Mina funderingar är följande; kan den lilla vara en tacka? Kan tackor ha utväxnader åt horn-hållet? Kan det vara något annat fel på den lilla? FUNKAR det att ha två baggar tillsammans med 4 tackor?

Birgit

  • Inlägg: 2897
SV: Funderingar om ditten och datten
« Svar #1 skrivet: 19 aug-08 kl 10:56 »
Beroende på ras, kan även tackor ha horn. Kolla den där bak och under magen, så ser du ju könet. Tackor kissar ju bak medan baggar gör det under magen. Att ha tackor o baggar tillsammans genererar lamm. Är de nära i släkt med tackorna? Vill ni att de ska bli fler?

Exotica

  • Inlägg: 843
    • Hejdeholms Gård
SV: Funderingar om ditten och datten
« Svar #2 skrivet: 19 aug-08 kl 11:09 »
Varför skulle de nappas? Jag hade en gång två getbröder (av 4) som fick nappas. Den ena hade försvunnit som nyfödd, men dök upp ett dygn senare och då ville geten inte ha den, den andra var en "pelle" som mamman tyckte kunde gå upp i rök. Bocken som hade varit borta utvecklades normalt och fick också en stor pung, dock mer som en nektarin än en mango  ;D ! "Pellen" däremot fick väldigt feminina horn och en mycket mindre pung. Jag har funderat om detta beror på att han var en svag pelle och inte skulle ha överlevt i naturen och skulle han ha överlevt så ska åtminstone hans gener inte föras vidare. Eller så finns det kanske "ladyboys" och transexualitet även i naturen? Ja, vad vet vi egentligen?  ???
Lama, alpacka, jak & kamel - underbara nyttodjur!

agge

  • Inlägg: 231
SV: Funderingar om ditten och datten
« Svar #3 skrivet: 19 aug-08 kl 18:52 »
Förra våren fick en tacka ett bagglamm jag var helt säker på det.
när vi sedan skulle dela på tack o bagglamm framåt sensommaren hade hon ett tacklamm, trodde jag hade sett fel i allafall.
senare visade det sig att det var ett bagglamm men pungen hade liksom skrumpnat ihop och den hade väldigt feminina drag.
växte ganska dåligt men köttet var det inget fel på det blev hemslakt eftersom den inte kom upp i vikt.
förmodligen är det bara sånt som händer ibland för denna tackan har alltid fått väldigt fina lamm


 


Dela detta:

* Inloggade just nu

480 gäster, 0 användare

* Forum

* Om tidningen Åter



- Som alltid mycket nöjd. Stycket med "Att ta vara på en gris" var kanon på alla sätt! Gillar nybörjarbreven mycket.
/Marie Mårtensson

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser