Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  Hittat gamla bärbuskar  (läst 6135 gånger)

Sommartorparn

  • Inlägg: 2834
Hittat gamla bärbuskar
« skrivet: 11 okt-06 kl 12:34 »
När vi röjde på vårt "nya" torp i Skaraborg, hittade vi flera bärbuskar som inte längre bar några bär. Bl. a. en vinplanta med jättefina blad i det taklösa växthuset. Med tanke på ägarförhållandena säkert över 7 år gammal men utan druvor. Dessutom svagt bärande krusbärsbuskar som vi befriade från gräs och pioner. Och ett litet äppleträd som första året vi var där bar tre äpplen, men inga alls i år. Tyvärr med mera mossa på än blad. Samt flera träd som vi tror är fruktträd, men som inte heller varken bar blommor på försommaren eller frukt/bär på sensommaren. Vad ska vi göra för att de här stackarna ska ge något igen? Hjälper det att gödsla eller ska vi försöka beskära dem?

Jullan

  • Inlägg: 1036
    • Småland
    • Sevedstorp Rådgivning
Re:Hittat gamla bärbuskar
« Svar #1 skrivet: 11 okt-06 kl 14:20 »
Krusbären skulle jag ( om de såg friska ut) beskära hårt till våren och sen gödsla, så de får en riktig kick. Kanhända är de för angripna av diverse sjukdomar och då är det bättre att avveckla dem och plantera nån annanstans.

Äppelträdet behöver säkert förnyas lite det med, låna en bok om beskärning på biblan eller gå en kurs! Det senare rekommenderas starkt!! (Brukar finnas som studiecirklar)

MeningenMedMimmi

  • Inlägg: 8
Re:Hittat gamla bärbuskar
« Svar #2 skrivet: 29 nov-06 kl 20:08 »
När det gäller bärbuskar kan det löna sig att byta ut somliga eftersom de tas fram nya sorter som är resistenta mot vissa sjukdomar. Kanske du känner någon som kan ge dig några fjolårsskott att dra upp till nya buskar?

annika

  • Inlägg: 140
    • Bohuslän
Re:Hittat gamla bärbuskar
« Svar #3 skrivet: 06 dec-06 kl 22:41 »
Hej, vindruvsplantan māste beskãras fõr att ge frukt och sedan beskãras varje ār Hãlsn Annika

Anne S

  • Gäst
Re:Hittat gamla bärbuskar
« Svar #4 skrivet: 12 jan-07 kl 16:08 »
Ta inte bort gamla täd och buskar om det inte är alldeles nödvändigt! Gamla krusbärssorter är mycket godare än de nya mjöldagssresistenta, så kontrollera först om buskarna är friska eller sjuka. Gallra ur buskar. Det finns böcker på bibiloteket om beskärning som du kan lära dig massor ur.

Beträffande äppelträden så finns det sorter som bara ger frukt vartannat år, så ge inte upp om dem heller. Plantera gärna nya för den dagen de nuvarande träden ger upp, eftersom det tar tid innan ett nyplanterat träd ger något, men ta inte bort något i onödan. Gamla träd ger en trädgård karaktär, och även när det gäller frukt så kan det hända att din trädgård innehåller gamla sorter som kan vara svåra att få tag på.

Äppelträd ska beskäras så att det kommer in ljus i kronan - men även det kan du läsa dig till. Ta det försiktigt i början så att du inte förstör träden (vare sig när det gäller att hålla liv i dem eller det estetiska).

Det finns en bok som heter "Bevara och sköta en gammal trädgård" av Christina Ilminge. Där kan du hitta en hel del användbart när det gäller växter, grönsaksodling, blommor och trädgårdsplanering. Lycka till!

Anders S

  • Inlägg: 6171
    • -
    • Fröodling.se
Re:Hittat gamla bärbuskar
« Svar #5 skrivet: 18 jan-07 kl 02:02 »
När vi röjde på vårt "nya" torp i Skaraborg, hittade vi flera bärbuskar som inte längre bar några bär. Bl. a. en vinplanta med jättefina blad i det taklösa växthuset. Med tanke på ägarförhållandena säkert över 7 år gammal men utan druvor. Dessutom svagt bärande krusbärsbuskar som vi befriade från gräs och pioner. Och ett litet äppleträd som första året vi var där bar tre äpplen, men inga alls i år. Tyvärr med mera mossa på än blad. Samt flera träd som vi tror är fruktträd, men som inte heller varken bar blommor på försommaren eller frukt/bär på sensommaren. Vad ska vi göra för att de här stackarna ska ge något igen? Hjälper det att gödsla eller ska vi försöka beskära dem?

Ang. fruktträden, särskilt aplarna: som jag ser det är det föga mening att beskära ett träd som det inte är någon sprutt/vitalitet/liv/tillväxt i. Mitt intryck är att man snarare kan knäcka den lilla livsgnista som finns med beskärning i så fall. Ska inte svära på det, detta är inte mitt område. Men min poäng är att det snarare är läge att gödsla, samt kanske att försvaga alltför stark vegetation, t ex gräs, kring fruktträden. Gödsla t ex med brunnen gödsel eller kompost. T ex på senhösten och täck med lite löv eller gräs/hö/halm. Håll tillbaka alltför stark gärsvegation genom att slå/klippa samt kanske under en tid macktäcka med löv/gräs/hö/halm el dyl, vilket dock ger sorkrisk. Det behöver inte täcka helt, än mindre kväva, bara sätta tillbaka gräs och örter och samtidigt ge ett näringstillskott. Mitt intryck är att även biodynamiska preparat är mycket bra för att få liv i gamla träd, men jag ska inte svära på det, då jag har för litet jämförelsematerial.

När det blir fart på träden så skjuter de en massa skott. Då är det dags att beskära och forma dem. För min del tror jag på att återge dem en naturlig form, som de ofta förlorat genom beskärning. Dvs låta en ett starkt uppåtriktat skott i mitten av trädet få bli en ny centralstam, som fruktträd naturligt brukar ha. Då blir de starkast och mest lättskötta, som jag uppfattar det. (Baserat på bl a Fukuoka.) Även om man kanske måste klättra mer för att nå frukten. Men det finns andra varianter. Och restaurering av gamla träd bör anpassas efter hur gamla och svaga de är. Ju äldre och svagare desto mindre kan man rimligen göra med dem, vad gäller att forma om dem och sånt. Man får acceptera dem som de är till stor del. Men beskära för luft och ljus när det bäl kommer skott.

Detta är främst baserat på mina erfarenheter av till synes halvdöda fruktträd på ett gammalt torp som jag tog mig an för 20 år sen. Det har väl gått skapligt i alla fall, men rätt goda fruktskördar, dock bara vart annat-tredje år.

Och var glad för pionerna om det är gamla fina bondpioner. Och slå gärna åtminstone en del av tomten med lie några gånger per år, snarare än med gräsklippare så kommer det kanske fram fina blomster efterhand. Och var lite varsam med gräsklipparen också. Meja inte ner allt utan låt det som ser intressant och vackert ut stå kvar ett tag. Så kommer det ännu mer blomster. Vad ska man med gräsmatta till?

Anders

Hus-Modern

  • Inlägg: 14
    • Hus-Modern
Re:Hittat gamla bärbuskar
« Svar #6 skrivet: 25 jan-07 kl 17:00 »
När det gäller äppelträd som är lite äldre och inte beskurna på en tid så är det positivt för tillväxten om trädet beskärs (på rätt sätt)
Börja inte ta bort alla grenar som växer i fel riktingar eller bör bort av olika anledningar. Utan ta några få, lite större grenar. Ej större än en handled. Lika ett par år framåt. Några få, större grenar. Så kan du senare börja klippa de mindre grenarna och forma kronan.
Försök få in luft i kronan så alla bladen kan få sol.

Principen är lika för bärbuskarna, gallra bort några få äldre grenar. Klipp av dem ändå vid marken. Gödsla gärna.
Syltning, saftning och bakning.

Sommartorparn

  • Inlägg: 2834
Re:Hittat gamla bärbuskar
« Svar #7 skrivet: 25 jan-07 kl 21:42 »
Tack för alla tips!
Hus-Modern: - smart dubbeltydig signatur förresten.


 


Dela detta:

* Inloggade just nu

584 gäster, 5 användare
xaelanar, kretslopp, Alice Moland, gruvtrollet, von tratt

* Forum

* Om tidningen Åter



- Köpte numret främst för att jag tänker lära mig spinna, men förutom det fanns mycket annat intressant, som skötsel av naturbetesmarker och hoppfulla nybörjarbrev!
/Johanna W

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser