Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  kvista smidigt  (läst 6127 gånger)

Lainde

  • Inlägg: 1132
  • Självverksam Skogsförvaltare
    • -
SV: kvista smidigt
« Svar #20 skrivet: 19 dec-14 kl 14:02 »
Kör alla med stihl nu för tiden? Ingen verkar ju ha husqvarna/jonsered längre

Bara Husqvarna/Jonsereds,,, i över 30 år. men en MS 200 skulle inte vara helt fel. ;D

holmkvist

  • Inlägg: 11
SV: kvista smidigt
« Svar #21 skrivet: 19 dec-14 kl 16:55 »
8
« Senast ändrad: 19 dec-14 kl 17:04 av holmkvist »

holmkvist

  • Inlägg: 11
SV: kvista smidigt
« Svar #22 skrivet: 19 dec-14 kl 17:03 »
Tackar för alla svar, det är en Jonsered jag har men tycker inte det är tyngden utan arbetsställningen som är värst.kan ha varit för jag är ovan med kanske,är första året vi bor här så kanske kom som en chock för kroppen 😊

Skogsvilde

  • Inlägg: 16884
  • Om det inte dödar dig muterar och försöker på nytt
    • -
SV: kvista smidigt
« Svar #23 skrivet: 19 dec-14 kl 17:50 »
Det tar ett par år att lära sig hur man skall göra jobbet på ett sätt som fungerar.
E-nr är inte det minsta lilla farliga.
Det kan vara produkten som döljer sig bakom som ställer till det.
Men inte nödvändigtvis.

Eldjarn

  • Inlägg: 46
    • Västergötland
SV: kvista smidigt
« Svar #24 skrivet: 20 dec-14 kl 11:55 »
Kvistning av “vanliga” granar är mest en fråga om rätt teknik, och den lär man sig bäst på en motorsågskurs. För lövträd med stora kronor där man måste ta grenarna bit för bit blir det jobbigt med en tung såg. Har köpt en Stihl MS 192 (med normala handtag), vikt 3kg, för sådan kvistning och även fällning av klenare träd. Husqvarna har ingen lika lätt såg. Det känns stor skillnad i armar, axlar och rygg med den sågen i jämförelse med när jag jobbat med min gamla Husqvarna 55.

Lainde

  • Inlägg: 1132
  • Självverksam Skogsförvaltare
    • -
SV: kvista smidigt
« Svar #25 skrivet: 20 dec-14 kl 18:24 »
Kvistning med orange såg 1985
https://www.youtube.com/watch?v=WV3YXrHfOyw

Nog går det att anordna bekväma kvistningshöjder i vissa fall, men hur många offrar tid på att tex brossla ihop "bit" för en fällbänk
sätta upp band osv, och vem vill dra ris från traven när den använts som stöd?.

Gör ni det?.

Några åsikter om "gallringsrullen"?.

Själv är bäste dräng

  • Inlägg: 14412
    • Östergötland
SV: kvista smidigt
« Svar #26 skrivet: 20 dec-14 kl 18:45 »
Orkade inte titta färdigt, men varje extra moment är ett moment för mycket. Jag siktar där jag vill ha riset eller stockarna, och aldrig så stammen slår i stenar även om det skulle bli smidigare att kvista toppen för den skull.

 

Anders S

  • Inlägg: 6171
    • -
    • Fröodling.se
SV: kvista smidigt
« Svar #27 skrivet: 21 dec-14 kl 22:56 »
Kvistning med orange såg 1985
https://www.youtube.com/watch?v=WV3YXrHfOyw

Jag kanske skulle informerat om att jag postade denna videolänk för jag tycker några olika kvistningsmetoder beskrivs relativt utförligt och pedagogiskt. Dessutom finns en del annat innehåll.

Här är en annan video som visar hur snabbt det kan gå att kvista om man är riktigt duktig. ;D  Kommer 7.30 min in i videon.
https://www.youtube.com/watch?v=YiBZuG_Kn6Q
För övrigt tyckte jag detta var en bra nybörjarintro till arbete i stormfälld skog. Påminde mig om att jag varit med vid sådant arbete för 30 år sen några dagar, men mer erfarenhet än så har jag inte. OT i denna tråd, men ni får se det som bonusspår.  8)



Lainde

  • Inlägg: 1132
  • Självverksam Skogsförvaltare
    • -
SV: kvista smidigt
« Svar #28 skrivet: 22 dec-14 kl 11:00 »
Dessutom finns en del annat innehåll.

Där blev jag "fastsittande".  ;D

Skogsola

  • Gäst
SV: kvista smidigt
« Svar #29 skrivet: 24 dec-14 kl 13:27 »
 Att fälla träd i ett sinnrikt system för att få till en ordnad arbetsplats är en konst som tillämpades på 70-talet men som sedan har fallit i glömska. o:)

Jakobn

  • Inlägg: 600
    • Skåne
SV: kvista smidigt
« Svar #30 skrivet: 25 dec-14 kl 12:15 »
Här kommer några saker jag tycker är bra att tänka på när man kvistar små till medelstora träd.
Fäll träd mot stenar eller små höjder i terrängen, eller fäll första trädet så  du kan lägga nästa över det. Då för du bra höjd för kvistning utom på första trädet, har man gjort det rätt ser det oftast ut som ett plockepinn när man är klar.
Använd ett kort svärd, ex 13". Är jobbigare för kroppen ju längre svärdet är, ett såg med 13" svärd behöver man sällan lyfta från stammen vid normal kvistning.
Det ska vara ytterst få tillfällen per stam som du måste bära hela sågens tyngd med armarna. Sågen vilar alltid mot stammen eller kroppen vid kvistning. Håll sågen på motsatt sida stammen när du flyttar dig framåt, då kan du enkelt släpa sågen med en hand och låta svärdet kana mot stammen.
Ryggen ska vara rak, alla rörelser görs med knän höft och armar.
När du kvistat upp till toppen så kan du aptera stammen, och sedan vänder du stockarna med vändhake för att kvista undersidan. Det är inte den snabbaste metoden men för det mesta den minst ansträngande.

OCH SOM SAGT! varje gång du bär hela sågens tyngd med armarna gör du fel! (med några få undantag) Sågen vila mot kroppen eller stammen, gäller även vid kapning och förflyttning.
 

Skogsola

  • Gäst
SV: kvista smidigt
« Svar #31 skrivet: 25 dec-14 kl 18:35 »
Som sagt alltid sträva efter att behålla arbetshöjden, inte kapa förrän hela stammen är kvistad. Absolut inte längre svärd än 13" när man kvistar. Behöver man längre svärd så gör man fel.

MagnusH

  • Inlägg: 219
    • Västergötland
SV: kvista smidigt
« Svar #32 skrivet: 26 dec-14 kl 08:16 »
Jag har också försökt lära mig kvistning, och letat böcker och filmer.

Den från 1985 som Andreas länkade till är den bästa filmen jag har hittat. Den har med allt.

Arbetshöjd är det viktiga, varje dm man får upp stammen från backen är en stor skillnad, så jag försöker numera lägga ganska mycket tid på att få till bra bänk. Just nu gallrar jag, och då "offrar" jag ett eller annat småträd, där jag gör fällskär en bit upp, fäller trädet så att stammen sitter kvar, kvistar och kapar INTE! En bra bänk till priset av 0,5 - 0,7 m virke med 10cm i diameter. Väl värt det. Låter ofta 2st 3m-bitar sitta ihop för att få en lång slana som är enklare att göra bänk av.

För grövre träd räcker det oftast att hitta ojämnheter, och inte kapa första stocken helt, utan kunna fälla på den.

"Att fälla träd i ett sinnrikt system för att få till en ordnad arbetsplats är en konst som tillämpades på 70-talet men som sedan har fallit i glömska. o:)"

Det instämmer jag med, se bara boken "Drivningsteknik", där kan ni läsa om hur det går till.

Skall man orka en dag i skogen, är det arbetsplanering som är A och O. SJälv använder jag i gallring en huskvarna 339xp, i samma viktklass som MS201. Den säljs inte längre, men hittar du en begagnad sådan och står ut med att den inte är lika driftsäker, så...

Längre svärd kan vara bra vid tex grövre träd.

MagnusH

  • Inlägg: 219
    • Västergötland
SV: kvista smidigt
« Svar #33 skrivet: 26 dec-14 kl 08:19 »
Och här är en bra instruktion. Skall finnas som hel PDF någonstans, men hittar inte just nu.

http://www.husqvarna.com/se/support/working-with-chainsaws/


 


Dela detta:

* Inloggade just nu

529 gäster, 3 användare
xaelanar, Palle500, Hans Hultén

* Forum

* Om tidningen Åter



- Bääästa julklappen!
/Emma

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser