Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  Inga bär på Havtornbuskarna  (läst 10446 gånger)

borlotti

  • Inlägg: 82
    • Bohuslän
Inga bär på Havtornbuskarna
« skrivet: 07 feb-13 kl 08:35 »
Vi planterade två havtornbuskar i en ganska solig slänt i trädgården för drygt två år sedan. De har stått två sommrar, i år blir en tredje. De har växt lite grann men har aldrig gett bär, vi har inte ens sett blommor på. De ska väl vara ganska anspråkslösa men ändå verkar vi ha gjoprt något fel.. Vad tror ni?

Det är en han och en honplanta.



Snuzer

  • Inlägg: 972
  • Vetgirig
    • Blekinge
    • enlitengard
SV: Inga bär på Havtornbuskarna
« Svar #1 skrivet: 07 feb-13 kl 09:16 »
"Tycke" kanske inte har uppstått mellan dem  ;D ;D ;D
Livet är en smula för kort...  när man tänker efter : )

bokeliden

  • Inlägg: 217
    • Västergötland
SV: Inga bär på Havtornbuskarna
« Svar #2 skrivet: 07 feb-13 kl 09:23 »
De vindpollineras, det enda jag kan tänka är om de står så att det alltid blåser åt "fel"håll, men det är långsökt.
jag är inte konsekvent, gillar inte konsekvenser....

ieenilorac

  • Inlägg: 8434
  • www.sonnarpsnaturbruk.n.nu
    • Skåne
    • Sonnarps naturbruk
SV: Inga bär på Havtornbuskarna
« Svar #3 skrivet: 07 feb-13 kl 09:27 »
Är du helt säker på att det är en han- och en honplanta? Inte helt ovanligt att de är felmärkta på plantskolan.

Sedan ska alltid hanplantan stå först i den vanligaste vindriktningen.

Det är också så att de kan ta några år på sig att etablera sig innan de blommar.

De vill stå ganska torrt och inte särskilt näringsrikt. Kanske har de fått för mycket kväve? Då produceras massor av bladmassa men inga blommor.
Har nyligen köpt en liten gård på landet. Stora renoveringsbehov, stora möjligheter. Grönsaker, örter, träd och buskar. Bin. Amerikanska gula gäss, peking-, cayuga, welsh harlekin o myskankor, höns av diverse raser o vaktlar.

borlotti

  • Inlägg: 82
    • Bohuslän
SV: Inga bär på Havtornbuskarna
« Svar #4 skrivet: 07 feb-13 kl 13:41 »
Tack för era funderingar!

Jag tror inte att de är övergödda. De har växt ganska lite på de här två åren. Och ingen överdriven bladmassa heller.

Jag tror verkligen att det är en han och en honplanta, men helt säker är jag inte eftersom inga blommor synts till. Men jag har för mig att de under sommar ser lite annorlunda ut i sina knoppar..

Kanske är det bara så att de inte har etablerat sig riktigt än.

Funderade på om jag kunde göra något för dem nu till våren. Men då ska jag kanske inte gödsla dem iaf? Aska kanske - tror ni de gillar det, som vinbär?

kurt

  • Inlägg: 3488
SV: Inga bär på Havtornbuskarna
« Svar #5 skrivet: 07 feb-13 kl 14:53 »
Både han- och honplantor blommar, men man brukar kunna se skillnad på både blommknoppar och blommor.  Det kan ta längre än 3 år innan de börjar blomma

http://www.plantajemtlandica.se/havtorn_plantering.html

spektorn

  • Gäst
SV: Inga bär på Havtornbuskarna
« Svar #6 skrivet: 07 feb-13 kl 19:11 »
  Jo, spektorn här än en gång!

Tänkte skriva om mina funderingar vad jag har lärt mig om havtornsbuskar:

Det är lönlöst att försöka hitta "blommor" på en havtornsbuske, därför att de är så små
att man inte vill urskilja dem med blotta ögat . Dessutom "blommar" de i början av våren
någongång i april ,då det finns ännu snö på marken.
Hanbusken då, de som jag har är fulla av någonslags "knotter" efter grenarna,
men inga blad .Hanbuskarna ser ganska vissnade ut men har nog spänst i grenarna när
man böjer så troligen ska de inte se så vackra ut.

borlotti

  • Inlägg: 82
    • Bohuslän
SV: Inga bär på Havtornbuskarna
« Svar #7 skrivet: 08 feb-13 kl 10:06 »
@ Kurt och Spektorn: Båda era svar bekräftar att mina buskar är helt normala.  :) En av buskarna, hanplantan förmodligen, ser lite risigare ut. Att den inte har några blad kan jag inte minnas, dock knottrig. De kan ju v ha blommat då utan att vi sett det. Men lika troligt att de inte blommat alls. Bara att hålla tummarna för i år, tredje året gillt kanske?


vidar b

  • Inlägg: 14
    • Halland
SV: Inga bär på Havtornbuskarna
« Svar #8 skrivet: 21 feb-13 kl 19:35 »
Om de ser lite lessna ut och dessutom inte har vuxit så mkt kan det hända att plantorna saknar kvävefixerande bakterier. I så fall är det  lätt ordnat, eftersom de kan använda samma som vanliga al. Bara ta en skyffel jord i en aldunge, blanda med en hink vatten o häll på!

borlotti

  • Inlägg: 82
    • Bohuslän
SV: Inga bär på Havtornbuskarna
« Svar #9 skrivet: 22 feb-13 kl 16:19 »
Intressant, det är ju värt att testa. Ska hålla utskick efter en aldunge.

svartaMaja

  • Inlägg: 16
    • Södermanland
SV: Inga bär på Havtornbuskarna
« Svar #10 skrivet: 03 mar-13 kl 16:15 »
Hej.
Jag har läst att man ska ha 1 han planta och 8-9 hon plantor annars
händer det ingenting.Vad har ni för sorter ? Svenne o Lotta är nya sorter
men har fått veta att Lotta är väldigt taggig.Men det finns andra att
välja på som går ihop med Svenne.Jag bor i zon 4 utanför Karlstad och
det ska gå bra att odla här enligt experterna som jag frågat.

Lycka till.

TiB

  • Inlägg: 3494
  • Dräng, på egen gård.
    • Småland
    • maskinochtryckluft.se
SV: Inga bär på Havtornbuskarna
« Svar #11 skrivet: 03 mar-13 kl 16:52 »
Jag planterade havtorn utmed gatan, det var tänkt att bli en häck. 4 honplantor på 1 hanplanta. De första 10 åren hände inget, rådjuren tog ungefär det lilla som växte ut. En del plantor bara dog.
Men sen, efter 10 år så rakade de iväg! Uppåt men inte bara det, en massa rotskott kom upp. De flesta i gatan, så nu ska häckhälvitet väck.
ETT år har jag lyckats skörda bären, det blev gott. Sen har jag varit för sent ute. Plötsligt en dag märker man det bara. Vartenda bär är borta.  >:(
En röst talade till mig ur kaoset och sade;
Le, var glad, ty det kunde varit värre.
Jag log, jag var glad, och det blev värre!

bokeliden

  • Inlägg: 217
    • Västergötland
SV: Inga bär på Havtornbuskarna
« Svar #12 skrivet: 03 mar-13 kl 16:56 »
Dessa magiska bär, håller med Tib.. fullt med bär, här två år efter plantering, men.... en morgon, inte ett bär!!!
kan man stå o klia sig i huvet... är det skator? retligt är det!
jag är inte konsekvent, gillar inte konsekvenser....

borlotti

  • Inlägg: 82
    • Bohuslän
SV: Inga bär på Havtornbuskarna
« Svar #13 skrivet: 03 mar-13 kl 20:54 »
Hej.
Jag har läst att man ska ha 1 han planta och 8-9 hon plantor annars
händer det ingenting.Vad har ni för sorter ? Svenne o Lotta är nya sorter
men har fått veta att Lotta är väldigt taggig.Men det finns andra att
välja på som går ihop med Svenne.Jag bor i zon 4 utanför Karlstad och
det ska gå bra att odla här enligt experterna som jag frågat.

Lycka till.

Vi har Romeo och Julia. Tycker det låter rätt konstigt med att det måste vara 8-9 honplantor... Mindre än så borde ju funkar också, överflödiga pollen borde väl bara gå till spillor från hanplantan. Men 8-9 honplantor torde kanske vara max vad en enda hanåplanta kan befrukta?
Men vem vet... och enligt TiB och bokeliden verkar det ju onekligen svårt att få skörd ändå...  :P

bokeliden

  • Inlägg: 217
    • Västergötland
SV: Inga bär på Havtornbuskarna
« Svar #14 skrivet: 03 mar-13 kl 21:02 »
här blir det massor av bär, men.. när jag kollar o tänker att i morgon blir det plockning, då är alla borta på morgonen,. det måste vara något djur som också gillar samma mognadsgrad... det har alltså hänt två år i rad, inte ett bär på marken, inga spår, inga skador.. men halledar så goda de är till sylt, i  mat, mm
jag är inte konsekvent, gillar inte konsekvenser....

bokeliden

  • Inlägg: 217
    • Västergötland
SV: Inga bär på Havtornbuskarna
« Svar #15 skrivet: 03 mar-13 kl 21:04 »
jag har också romeo o julia, en romeo och två damer! havtorn är ett av få bär som producerar omega 3, kanske därför det blir konkurrans med de vilda djuren över godsakerna....
jag är inte konsekvent, gillar inte konsekvenser....

kurt

  • Inlägg: 3488
SV: Inga bär på Havtornbuskarna
« Svar #16 skrivet: 04 mar-13 kl 13:50 »
Vi har Romeo och Julia. Tycker det låter rätt konstigt med att det måste vara 8-9 honplantor... Mindre än så borde ju funkar också, överflödiga pollen borde väl bara gå till spillor från hanplantan. Men 8-9 honplantor torde kanske vara max vad en enda hanåplanta kan befrukta?
Men vem vet... och enligt TiB och bokeliden verkar det ju onekligen svårt att få skörd ändå...  :P

Givetvis kan man inte ha alltför många hanplantor!

Lapphojt

  • Inlägg: 1
    • Norrbotten
SV: Inga bär på Havtornbuskarna
« Svar #17 skrivet: 09 mar-13 kl 17:25 »
Havtorn kräver en kalkrik mark, denna är ganska svår att få till även om man står och häller kalk i marken... Marken i sig bör innehålla detta. Har flera bekanta som försökt med detta här uppe, med varierande resultat. De växer i gigantiska klasar ute i skärgården här i norrbotten, men bara på vissa kalkrika holmar.

brantas

  • Inlägg: 2106
  • www.brantas.se
    • Halland
    • brantas
SV: Inga bär på Havtornbuskarna
« Svar #18 skrivet: 12 mar-13 kl 13:16 »
Vi fick bär på våra första året (satte dom på hösten) och hade bär sommaren efter.
E du säker på att det är en hon och en han planta ??
Jag gjorde inget speciellt med jorden, planterade det i våran ankgård/hönsgård i ren makadam....
Planerar Hönsbytardag i Väröbacka den 20/4 mer info på www.brantas.se
ALLA är välkomna !

borlotti

  • Inlägg: 82
    • Bohuslän
SV: Inga bär på Havtornbuskarna
« Svar #19 skrivet: 13 mar-13 kl 15:23 »
Havtorn kräver en kalkrik mark, denna är ganska svår att få till även om man står och häller kalk i marken... Marken i sig bör innehålla detta. Har flera bekanta som försökt med detta här uppe, med varierande resultat. De växer i gigantiska klasar ute i skärgården här i norrbotten, men bara på vissa kalkrika holmar.

Kalkrikt är det ju tyvärr inte här. Kan ju vara en orsak det också. Ska komma ihåg att kalka samt hälla på al-jord.


 


Dela detta:

* Inloggade just nu

770 gäster, 5 användare (3 dolda)
sayerbýr, javill

* Forum

* Om tidningen Åter



- Hämtade just ut 11 gamla nummer av tidningen och skrockade välmående när jag öppnade paketet. Det ska bli så intressant att läsa dessa <3 Flera av sakerna känns väldigt aktuella just nu. Har bla funderat på jordkällare, flytta en timring och veganmat för självhushållare. Nu är jag ingen äkta vegan då jag blev lika glad över att ett nummer handlar om beredning av fårskinn men jag äter veganskt.
/Anna W

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser