Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  trasig kamin - går det att fixa?  (läst 2179 gånger)

MajaE

  • Inlägg: 2
    • Värmland
trasig kamin - går det att fixa?
« skrivet: 23 jan-17 kl 16:42 »
Hej, jag har en kamin, som inte ska bevaras för evigt, men gärna skulle användas nu och ett halvår framåt. Den har gått sönder inuti, längst upp mot skorstensröret (heter det så? Förlåt, jag är danska).

Jag har tagit foto och undrar om någon här vet om det går att fixa på något enkelt, tillfälligt sätt av en som inte är kamin-kunnig men dock praktisk anlagd?

Problemet nu är att värmen går direkt upp och ut ur kaminen, och att röret då risikerer att bli alldeles för varmt - är beskedet från sotaren. Jag fick inte förbud om att använde kaminen, men tycker ändå det vore bättre om det går att göra något åt det ...  Men vad?  ???

Bilden visar kaminen utifrån och två bilder visar inuti, uppe där den är trasig. Det finns ett rätt rostigt men dock flyttbart lock (definitivt inte det rätta ord?), som kan dras fram och tillbaks. De två bitar på den sista bilden låg i botten, och borde troligen sitta någonstans uppe.

Väldig tacksam om någon kan säga något vettigt om detta!

Hälsningar från Maja

fredde e

  • Inlägg: 375
  • Det finns inget omöjligt, det tar bara längre tid
    • Hälsingland
SV: trasig kamin - går det att fixa?
« Svar #1 skrivet: 23 jan-17 kl 18:20 »
Jag vet inte vad sotarn menar med att värmen ( röken) går direkt upp. Det skall den väl göra. Ibland finns en plåt längs upp i kaminen, som har lite avstånd till ingången på röret, so elden måste runt kanten innan den går upp. Det blir väl mindre lågor och bara rök i röret. På gamla kaminer fanns ofta en färgrening ovanför kaminen, som delade upp röret på två eller tre pipor och som sen under Taket gick ihop igen. Ytan som strålar värme blir ju mångdubbelt då. Och röken blir kallare och kråkorna fryser om fötterna.
Man sitter alltid fast i skiten. Det är bara djupet som varierar. Och häng aldrig med huvudet, när den når upp till hakan.

Alexn72

  • Moderator
  • Inlägg: 1466
    • Skåne
SV: trasig kamin - går det att fixa?
« Svar #2 skrivet: 23 jan-17 kl 22:30 »
om den inte ska användas hela livet ut så hade jag provat att svetsa dit en bit

Själv är bäste dräng

  • Inlägg: 14412
    • Östergötland
SV: trasig kamin - går det att fixa?
« Svar #3 skrivet: 23 jan-17 kl 23:05 »
Ja, det är inte så märkvärdigt att laga kaminer hjälpligt. Tänk bara på att den plåt, baffel kallad när den leder lågorna en annan väg, blir varm och utvidgar sig. Bäst att svetsa/skruva fast den så den inte trycker och bråkar med kaminen.

Sotarna kan vara lite gnälliga, och inte hjälper det att säga att man bara eldar sur ved så det är ingen fara med rökgastemperaturen ;D

 

Pettson2

  • Inlägg: 200
    • Skåne
SV: trasig kamin - går det att fixa?
« Svar #4 skrivet: 23 jan-17 kl 23:34 »
Nää, då blir sotaren som veden ;D ;D
"Jag vill mycket som jag helst skulle vilja att jag inte ville". Hjalmar Söderberg.
Men ibland vill jag ändå...


 


Dela detta:

* Inloggade just nu

551 gäster, 5 användare (2 dolda)
xaelanar, Hönshjärna, Själv är bäste dräng

* Forum

* Om tidningen Åter



- Mycket intressant och inspirerande läsning! Jag har lärt mig mycket användbart, bl.a inför eventuella framtida getter. Tidningen är dessutom väldigt fin att bläddra i. Otroligt prisvärd! En får mycket för sina 30 kronor.
/Sofie S

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser