Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  Solpaneler, gasol, fördelar och nackdelar?  (läst 2003 gånger)

LivetPåDenLjusaSidan

  • Inlägg: 5
    • Västergötland
Solpaneler, gasol, fördelar och nackdelar?
« skrivet: 17 apr-15 kl 23:07 »
Jag ska snart bygga om en husvagn invändigt till ett hem och funderar på hur jag kan göra den mer off grid.
Så jag har fastnat på solpaneler, vad jag har förstått så går det bra på sommaren.
Men hur är det på vintern? Ni som har det, har ni en generator som back up?

Jag funderar på att ha gasol spis och kyl.
Så jag behöver då ström till lampor, mobil och dator.
Skulle behöva veta från er med mer erfarenhet, för egentligen vill jag inte ens använda gasol.

torbjorn

  • Inlägg: 13720
    • Medelpad
SV: Solpaneler, gasol, fördelar och nackdelar?
« Svar #1 skrivet: 17 apr-15 kl 23:40 »
Om du ska ha en offgrid-anläggning till måttlig kostnad så kan du inte räkna med att ta ut tillräckligt mycket energi för att klara uppvärmning, vare sig för matlagning eller för att hålla vagnen varm. Kylskåp är ett gränsfall, det kan vara möjligt att klara ett litet, effektivt kylskåp som bygger på kompressor- eller peltierteknik med el från solcell, men definitivt inte ett gammalt absorptionsskåp som ju är det vanliga i äldre husvagnar.

Vintertid behöver du ju ändå inte ha kylskåpet igång, det gäller bara att placera kylvarorna på något lämpligt ställe där det ändå blir lämplig temperatur. Och så gäller det att du har god kontroll på energibalansen i din offgrid-anläggning - vet exakt vad vilken apparat förbrukar och har tillräckligt mycket övervakning på systemet för att du ständigt ska veta hur mycket energi solcellerna har lyckats tillföra till buffertbatteriet varje dag och hur mycket du vågar göra av med på kvällen/natten. Naturligtvis också med hänsyn till väderprognosen för de närmaste dagarna, om man väntar sig en vecka med genommulet gråväder kommer solcellerna inte att ge mycket ens om det är mitt i sommaren. Om du inte vill ha ett bensinelverk som reserv (dyrt i drift och föga miljövänligt), så kanske du får finna dig i att ransonera din elförbrukning om det är en lång period med dåligt solcellsväder.

Husvagnar brukar vara mycket dåligt isolerade, även om det går att hålla dem varma på vintern så blir det mycket energikrävande och dyrt. En bekant som provade härom året gjorde av med 2000 kWh (dvs el från nätet för lika många kronor, alternativt gasol för ca 5000 kr) under den kallaste månaden den vintern.

Alternativ till gasol kan vara att ordna en vedeldad kamin för vagnens uppvärmning, och att laga maten på spritkök. Då kommer du undan fossilfritt! En annan möjlighet kan vara att utreda om fotogenvärmare och fotogenkök går att köra på RME eller något annat fossilfritt bränsle.

Byracka

  • Inlägg: 1561
    • -
SV: Solpaneler, gasol, fördelar och nackdelar?
« Svar #2 skrivet: 18 apr-15 kl 00:10 »
Fast har inte Peltier-element ett rykte om sig att ha då dålig verkningsgrad?

torbjorn

  • Inlägg: 13720
    • Medelpad
SV: Solpaneler, gasol, fördelar och nackdelar?
« Svar #3 skrivet: 18 apr-15 kl 08:18 »
Fast har inte Peltier-element ett rykte om sig att ha då dålig verkningsgrad?

Inte om de används på rätt sätt. Det stora problemet är att många små kylväskor etc med peltierelement är så dåligt isolerade.
Och för att peltierelementet ska få maximal verkningsgrad så måste man hålla koll på strömmen genom det och vara noga med att välja ett lagom stort element för tillverkningen. Om man kör det för hårt för att få maximal kyleffekt ur ett litet och billigt peltierelement, så minskar verkningsgraden. Å andra sidan så fungerar det som en köldbrygga/värmebrygga när det står strömlöst eller med mycket låg ström, vilket ju inte heller är bra för verkningsgraden.
Min känsla är att en bra peltierelementkonstruktion borde kunna få minst lika bra verkningsgrad som dagens kompressorkylskåp, och en dålig konstruktion bör i alla fall inte bli sämre än ett absorptionskylskåp.
Man bör nog kosta på en intelligent reglerkrets som styr strömmen genom peltierelementet analogt beroende på kylbehov, omgivningstemperatur mm och inte bara koppla elementet direkt till 12 V som man gör i billiga kylväskor.

xlab

  • Gäst
SV: Solpaneler, gasol, fördelar och nackdelar?
« Svar #4 skrivet: 18 apr-15 kl 22:12 »
Om du menar paneler för el så ansr jag att du ger bort överbliven el till ditt elbolag, sen tar du tillbaka den när du behöver. På så sätt slipper du risken med att skaffa elcert ifall att du kommer att produsera så pass mkt. För uppvärmning ser jag en luftsolfångare som ett bra alternativ och ett fotogenkamin (finns på jula för ca 700 kr och lev 2,2Kw. Jag har luftsolfångare och fotogen kamnin från jula och det fungerar bra), så länge man inte anv kaminen som primär källa då blir det dyrt.
All typ av elproduktion skall man gör för sin egen del och inte för att sälja , det blir komliserat och man drabas av massor av onödiga papper/regler och annat som amn inte vill ha.

 

Själv är bäste dräng

  • Inlägg: 14412
    • Östergötland
SV: Solpaneler, gasol, fördelar och nackdelar?
« Svar #5 skrivet: 18 apr-15 kl 22:38 »
Fast har inte Peltier-element ett rykte om sig att ha då dålig verkningsgrad?

Det är vad jag märkt under lite tester, och vad jag hittat i litteraturen. En kompressor är fyra gånger effektivare än Peltier.

Men Torbjörn brukar ju inte komma med dåligt underbyggda inlägg, så vi får hoppas att det skett ett genombrott.

LivetPåDenLjusaSidan

  • Inlägg: 5
    • Västergötland
SV: Solpaneler, gasol, fördelar och nackdelar?
« Svar #6 skrivet: 23 apr-15 kl 16:44 »
Nackdelen dock med luftsolfångare är att på vintern är den värdelös, när vi har så många mörka dagar eller är den mer effektiv än vad jag tror?
Och en fotogenvärmare känns som i längden kommer kosta mig mer.

Min tanke är att ha en vedspis, för matlagning och värme under vintern.
Sedan under sommaren ha ett utekök, som kan vara under tak för dom regniga dagarna.
Det ända jag behöver ström till är belysning, kyl/frys, ladda mobilen och datorn.

Jag undrar vad använder man i genomsnitt?
Behöver någon att gemföra med, för jag använder min dator mycket och jag behöver kyl/frys mer för min hunds mat än min egna.

Själv är bäste dräng

  • Inlägg: 14412
    • Östergötland
SV: Solpaneler, gasol, fördelar och nackdelar?
« Svar #7 skrivet: 23 apr-15 kl 20:07 »
För att lära dig lite om förbrukningen så här i förväg, så köp en liten wattmätare som du kopplar in där du tar strömmen till dina grejer idag. Kostar bara en hundring och ger mycket information. http://www.biltema.se/sv/Bygg/El/Elektrikerverktyg/Multifunktionell-energimatare-2000021884/

Jag satte en på det stora kylskåpet som vi har lite tokigt placerat i köket. Kaminen värmer ena sidan rejält, och jag ville se om skåpet fick gå hela tiden för att klara det hela. Dessutom är vi fem stycken som gläpper rätt mycket i dörren. Blev förvånad över hur lite det drog, snittade på 25 watt i timman.

Något som gick åt andra hållet är de tre lysrörsarmaturerna i köket, 6 x 18 watt, alltså 108 watt. De drog 200 watt :o Så nu är det LED-lampor som det byts till i mån av tid.



torbjorn

  • Inlägg: 13720
    • Medelpad
SV: Solpaneler, gasol, fördelar och nackdelar?
« Svar #8 skrivet: 23 apr-15 kl 22:04 »
Medeleffekt på 26 W mätte jag upp en gång i tiden på ett fullhögt Electroluxkylskåp från 1963 - alltså ett som man skulle kunna vänta sig var tämligen energislukande. Men tack vare att det var ett kompressorskåp och hade samma tjocka isolering som dåtida absorptionsskåp så blev det en måttlig medeleffekt ändå.

Små halvhöjds kompressorkylskåp från 80- och 90-talet ligger ofta på 50-60 W i medeleffekt.
Ännu mindre absorptionsskåp brukar dra 100-150 W.

En fullstor drickakyl med glasdörr av 80-talstyp ligger på 180 W medeleffekt, men därav går 30 W till en fläkt som är igång även då kompressorn står stilla.

Edit:
Tänk på att många kompressorkylskåp har dålig effektfaktor, och det gör att en billig energimätare som inte tar hänsyn till fasläget kommer att visa en mycket högre effekt än den verkliga. Ett enkelt sätt att kolla om energimätaren bryr sig om fasläget är att mäta på en lysrörsarmatur ("klassisk" sådan med drossel och glimtändare). Om den tar hänsyn till fasläget så ska effektvärdet vara oförändrat även om man kopplar bort faskompenseringskondensatorn, om den inte gör det så visar den en mycket högre effekt utan faskompenseringskondensator.

Rubensgården

  • Gäst
SV: Solpaneler, gasol, fördelar och nackdelar?
« Svar #9 skrivet: 24 apr-15 kl 12:10 »
I en husvagn får man göra elinstallationer på egen hand. I alla fall om det är klenspänning. Man får också göra egen el i en husvagn då det är en mobil anläggning. Vad som gäller i hus är något helt annat. /J

torbjorn

  • Inlägg: 13720
    • Medelpad
SV: Solpaneler, gasol, fördelar och nackdelar?
« Svar #10 skrivet: 24 apr-15 kl 13:03 »
Begreppet klenspänning försvann ur de svenska föreskrifterna för 20 år sedan (i och med EU-inträdet). Idag heter den närmast motsvarande företeelsen SELV (Safety Extra Low Voltage).

Men även en SELV-krets med låg spänning kan räknas som starkströmsanläggning och därmed falla under behörighetskungörelsen, om det finns tillräckligt med energi till förfogande för att ställa till med brand eller annan skada. Det finns ingen absolut gräns för vad som räknas som starkström i det här fallet, t ex kan en ficklampa räknas som starkströmsanläggning om den används i ett explosionsfarligt utrymme.

Till sist ska man ha klart för sig att många inblandade anstränger sig för att tolka behörighetskungörelsen och andra föreskrifter till sin egen fördel, "läsa den som fan läser bibeln". Många företrädare för elinstallationsbranschen vill såklart tolka den så att en lekman inte får göra någonting alls, och vice versa.

Ett gott råd är att inte gissa eller tro alltför mycket på vad folk (inklusive mig) skriver på nätet, utan istället läsa de grundläggande dokumenten själv och bilda sig en egen väl motiverad uppfattning om saken.

Man bör också komma ihåg att även om det är frågan om SELV och även om man bedömer att man får koppla själv, så innebär det inte att man får göra hur som helst, utan det finns bestämmelser som ska följas ändå beträffande t ex kabelareor, skydd mot överström, skydd mot kortslutning, utlösningstider.

Beträffande just en husvagn är det ju så att när den levereras från fabrik inklusive fabriksgjorda installationer, så är det en färdig CE-märkt produkt där tillverkaren har intygat, kanske med stöd av provning hos något ackrediterat provinstitut, att den uppfyller gällande bestämmelser. Om man nu förändrar produkten genom egna installationer så tar man själv över tillverkaransvaret och bör, om man ska vara noga, dokumentera själv vad man har gjort och hur det stämmer överens med bestämmelserna. Lämpligen utgår man från den ursprungliga tillverkardeklarationen och ser efter vilka standarder och bestämmelser den hänvisar till, och utför sedan sin egen installation enligt samma standarder så långt de är användbara.

LivetPåDenLjusaSidan

  • Inlägg: 5
    • Västergötland
SV: Solpaneler, gasol, fördelar och nackdelar?
« Svar #11 skrivet: 06 maj-15 kl 02:28 »
Åh, skönt med lite konkret information :)
Ska till biltema imorgon och se hur mycket jag använder :)
Så svårt att veta vad man ska tänka på, jag som har ingen erfarenhet, men tack alla för bra information.


 


Dela detta:

* Inloggade just nu

564 gäster, 3 användare
karsan, xaelanar, magtob

* Forum

* Om tidningen Åter



- Åter är en tidsskrift som är tidlös. Ett 5 år gammalt nummer är lika användbart nu som när den kom ut.
Jag har haft väldigt mycket nytta och har fortfarande av tidningen.
/Per

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser