Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

 

Författare Ämne:  Flera höns är lösa i magen, tips tack!  (läst 7238 gånger)

Fröken M

  • Inlägg: 55
Flera höns är lösa i magen, tips tack!
« skrivet: 23 sep-14 kl 21:40 »
Minst två är lösa i magen och den ena av dom är ordentligt lös, vattnig avföring... Jag fick tipset att prova med medicinskt kol, vilket jag blandat i matresterna som de får. Men verkar inte hjälpa.... Läste om någon som tipsade om äppelcidervinäger och fermenterat foder som det är ÄCV i. Någon som har erfarenhet av det och vart får man tag på det sistnämnda? Några andra bra tips?

Stormcrow

  • Inlägg: 82
    • Norrbotten
SV: Flera höns är lösa i magen, tips tack!
« Svar #1 skrivet: 24 sep-14 kl 18:34 »
Kolla här för info om fermenterat foder: http://www.backyardchickens.com/t/644300/fermenting-feed-for-meat-birds

Här finns mer bra info i allmänhet när hönsen är krassliga: http://www.backyardchickens.com/t/709707/the-road-less-traveled-back-to-good-health-they-have-lice-mites-scale-mites-worms-anemia-gleet-feather-loss-and-other-horrors-anyone-want-to-follow-their-progress

En av mina sussexar var rejält lös i magen, men det försvann när jag började med det fermenterade fodret.

Fröken M

  • Inlägg: 55
SV: Flera höns är lösa i magen, tips tack!
« Svar #2 skrivet: 24 sep-14 kl 21:21 »
Finns det någon info på svenska?

Stormcrow

  • Inlägg: 82
    • Norrbotten
SV: Flera höns är lösa i magen, tips tack!
« Svar #3 skrivet: 24 sep-14 kl 21:42 »
Ingen jag hittat, men jag kan försöka få ihop en beskrivning på svenska imorgon då jag får tid.

Fröken M

  • Inlägg: 55
SV: Flera höns är lösa i magen, tips tack!
« Svar #4 skrivet: 25 sep-14 kl 10:23 »
Tack, det var vänligt!

Stormcrow

  • Inlägg: 82
    • Norrbotten
SV: Flera höns är lösa i magen, tips tack!
« Svar #5 skrivet: 26 sep-14 kl 12:02 »
Ok, snabb beskrivning.

1: Hitta ett lämpligt kärl av plast, glas eller blyfri keramik.

2: Tillsätt foder i lämplig mängd, ca 1/3 av behållarens volym brukar vara bra att börja med, det sväller en del...

3: Häll på vatten så det täcker fodret, tillsätt opastöriserad äppelcidervinäger

4. lägg ett lock löst på så att gaserna kan komma ut, men inget kan ramla/krypa/flyga in.

5: Rör om ofta de 2-3 första dagarna, helst varannan timme om det går, annars så ofta du kan. efter jäsningen är igång ordentligt räcker det med 2 ggr om dagen.

6: När du ger åt hönsen, så gör jag så här - skopa upp lämplig mängd i en stor sil och låt rinna av ordentligt innan servering, tillsätt sedan mer torrt foder så mängden i behållaren alltid är ungefär likadan.

Hoppas du blev klokare av detta.

Stormcrow

  • Inlägg: 82
    • Norrbotten
SV: Flera höns är lösa i magen, tips tack!
« Svar #6 skrivet: 26 sep-14 kl 12:04 »
Hittar man inte opastöriserad ÄCV, så går det även använda ett par matskedar yoghurt eller fil med levande bakteriekultur för att snabbstarta syrningen.

zombivarg

  • Inlägg: 140
  • Jag kan inte leva utan mit liv
    • Skåne
SV: Flera höns är lösa i magen, tips tack!
« Svar #7 skrivet: 26 sep-14 kl 13:57 »
Tack så mycket för den infon Stormcrow. Det ska jag prova ge mina höns när jag får några.
When you can live forever
What do you live for

zombivarg

  • Inlägg: 140
  • Jag kan inte leva utan mit liv
    • Skåne
SV: Flera höns är lösa i magen, tips tack!
« Svar #8 skrivet: 02 maj-15 kl 16:00 »
Hittar inte opastöriserad ÄCV.
Blivit rekommenderad markattans ÄCV, tror det stavas så.
Har tittat efter yoghurt, fil och liknande som kan ha levande bakteriekultur, men det står ju inte direkt på förpackningarna.
Någon som har förslag på märken på produkter jag kan använda för att kunna börja med mitt fermiterade foder?
When you can live forever
What do you live for


 


Dela detta:

* Inloggade just nu

748 gäster, 0 användare

* Forum

* Om tidningen Åter



- Som alltid mycket nöjd. Stycket med "Att ta vara på en gris" var kanon på alla sätt! Gillar nybörjarbreven mycket.
/Marie Mårtensson

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser