Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  Potatisodlingen 2014  (läst 1458 gånger)

Kloviltets

  • Inlägg: 42
    • Västerbotten
Potatisodlingen 2014
« skrivet: 24 aug-13 kl 10:58 »
Jag söker en potatissort som är tålig, smakar bra (gärna mjölig) och kan odlas i zon 5-6. Jag bor i västerbotten
Jag och grannen odlar idag Asterix och Mandel, men jag tycker att mandeln är ett osäkert kort då vi brukar kunna få bladmögel innan potatisen är så stor. Därav blir ju inte skörden så bra
Asterix är jag jätte nöjd med, men jag vill ha en mjöligare potatis till vintern också.

Vilka sorter kan rekomenderas?
har googlat runt lite och hittat sorterna Vital, Suvi, Puikula och Pito som tänkbara kandidater till nästa år. Vad tycker ni om dessa och vart kan man få tag på dom?

Tacksam för alla tips!


lichiplommon

  • Inlägg: 542
    • Hälsingland
SV: Potatisodlingen 2014
« Svar #1 skrivet: 24 aug-13 kl 12:18 »
Jag söker en potatissort som är tålig, smakar bra (gärna mjölig) och kan odlas i zon 5-6. Jag bor i västerbotten
Jag och grannen odlar idag Asterix och Mandel, men jag tycker att mandeln är ett osäkert kort då vi brukar kunna få bladmögel innan potatisen är så stor. Därav blir ju inte skörden så bra
Asterix är jag jätte nöjd med, men jag vill ha en mjöligare potatis till vintern också.

Vilka sorter kan rekomenderas?
har googlat runt lite och hittat sorterna Vital, Suvi, Puikula och Pito som tänkbara kandidater till nästa år. Vad tycker ni om dessa och vart kan man få tag på dom?

Tacksam för alla tips!
Matilda borde passa bra för dina ändamål. något mjölig och mycker motståndskraftig mot bladmögel. den har en bred allmän resistens. jag har med framgång odlat den i många år.

Kloviltets

  • Inlägg: 42
    • Västerbotten
SV: Potatisodlingen 2014
« Svar #2 skrivet: 24 aug-13 kl 15:20 »
Tack för ditt svar!  Då ska jag testa den. Vart är det lättast att få tag på utsäde av den någonstans?

lichiplommon

  • Inlägg: 542
    • Hälsingland
SV: Potatisodlingen 2014
« Svar #3 skrivet: 24 aug-13 kl 17:26 »
Tack för ditt svar!  Då ska jag testa den. Vart är det lättast att få tag på utsäde av den någonstans?
Ärligt talat vet jag inte det. Jag tror inte att de 'vanliga' ställen säljer den längre. I alla fall har jag inte sett den på affärer typ Granngården eller så. Varför vet jag ej. Själv har jag haft utsädet i ca 20 år. Teoretiskt tror jag att jag kan undvara en del av mitt utsäde (kanske en halv säck eller så), skörden verkar bli god. Men jag vet inte hur du skulle få den upp till Västerbotten.

grisslan

  • Inlägg: 336
    • Skåne
SV: Potatisodlingen 2014
« Svar #4 skrivet: 24 aug-13 kl 18:39 »
Ärligt talat vet jag inte det. Jag tror inte att de 'vanliga' ställen säljer den längre. I alla fall har jag inte sett den på affärer typ Granngården eller så. Varför vet jag ej. Själv har jag haft utsädet i ca 20 år. Teoretiskt tror jag att jag kan undvara en del av mitt utsäde (kanske en halv säck eller så), skörden verkar bli god. Men jag vet inte hur du skulle få den upp till Västerbotten.

Bussgods skulle kanske kunna funka till det. :)
Kom du levandes i hamn var det inget hårt vädeer.

Kloviltets

  • Inlägg: 42
    • Västerbotten
SV: Potatisodlingen 2014
« Svar #5 skrivet: 24 aug-13 kl 19:22 »
Ärligt talat vet jag inte det. Jag tror inte att de 'vanliga' ställen säljer den längre. I alla fall har jag inte sett den på affärer typ Granngården eller så. Varför vet jag ej. Själv har jag haft utsädet i ca 20 år. Teoretiskt tror jag att jag kan undvara en del av mitt utsäde (kanske en halv säck eller så), skörden verkar bli god. Men jag vet inte hur du skulle få den upp till Västerbotten.

Du har PM

masa

  • Inlägg: 346
    • -
SV: Potatisodlingen 2014
« Svar #6 skrivet: 26 aug-13 kl 11:48 »
Sorterna Mira och Axona har vi odlat i ca. 10 år och hittills har de varit nästan 100 % resistenta mot bladmögel och skördenivån är hög. Kalmar Röd är också en sort som inte angrips så lätt. Dessutom har jag odlat fram potatis från frö (jag startade år 2008) med olika utseende. Dessa sorter angrips inte heller av bladmögel eller andra sjukdomar.


 


Dela detta:

* Inloggade just nu

681 gäster, 6 användare (1 dolda)
Tli, fri, Gröfre Slissing, ärt, Clara Palmcrantz

* Forum

* Om tidningen Åter



- Snubblade över tidningen på biblioteket häromdagen. Blev kvar till stängning och lånade till slut hem sista årgången. Så intressant läsning!
Både jag och min man har saknat en tidning med "mer djup" och mindre gloss. Kul att lära sig mer om intressanta, nödvändiga ämnen.
Även om tidningen är fin...
/Jeanette

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser