Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  traktorval  (läst 8127 gånger)

yadayada

  • Inlägg: 10
    • Uppland
traktorval
« skrivet: 09 mar-10 kl 20:47 »
Är väldigt sugen på att odla lite mer än för bara hobby/husbehov och har surfat runt på traktorer,
och efter allt velande fram och tillbaka  har jag besutat mig för att jag vill ha nytt.

väljer man ny foton25hk så vill man ju givet också ha frontlyft till detta skall adderas alla tillbehör dvs det lätt slutar på över 100k,
och det blir lite för dyra potatisar, även om det vore skoj att puttra runt i en varm hytt.

har mer och mer gått över på att köpa två-hjullig traktor typ BCS , belos, rapid, honda el. likvärdigt vilket faktiskt räcker till för min hobbyodling i min skala och så får man motion med att springa efter traktorn.

Behöver tips på bra svensk återförsäljare med bra priser och bra två-hjulstraktor,
Vill kunna köpa/koppla på vagn , jordfräs, plog, kupplop, snöslunga, bensinmotor helt okey, gärna kring 10hk, fabrikat egentligen egalt, bara man kan köpa till redskap och reservdelar i framtiden

Gärna allt under 50k ink. moms

Broberg

  • Gäst
SV: traktorval
« Svar #1 skrivet: 09 mar-10 kl 22:28 »

yadayada

  • Inlägg: 10
    • Uppland
SV: traktorval
« Svar #2 skrivet: 09 mar-10 kl 22:51 »
jo, tack, tack den sidan och en Honda sida har jag hittat i sverige,
 har kollat på BCS 730 PowerSafe 10hk men den kostar 28700 kr en liiite större modell som skulle vara perfekt är 740 men är då uppe i 32k och det känns inte som rätt prisläge, det är ju bara 8k kvar till en ny fyhjulsdriven traktor.

de har en modell i "rätt prisläge" c:a 20k, men det är bara 5.5hk samt endast ett PTO-kraftöverföringsuttag och då blir utbudet på tillbehör som kan monteras för klent.

borde finnas nå'n som säljer lite typ kina import med bättre prisbild.

trädman

  • Inlägg: 1272
SV: traktorval
« Svar #3 skrivet: 09 mar-10 kl 23:20 »
Även om du valt att köpa nytt tänker jag ändå slå ett slag för begagnat. Ska du odla potatis etc i liten skala borde en Fergusson grålle, MF35 eller MF135 fungera utmärkt. Till dessa finns även mängder med passande redskap som i allmänhet kostar väldigt lite. Plog, harv, potatiskupare, sållmatteupptagare etc i hyggligt skick tror jag du skulle kunna köpa för 10-15 tusen om du håller ögonen öppna på blocket. Köper du en ny tvåhjulstraktor tror jag redskapskostnaderna blir väsentligt högre. De nämnda traktorerna brukar kräva väldigt begränsat underhåll och håller i allmänhet utmärkt, även om de börar bli gamla. Vi har ett par gamla traktorer av dessa slag och de kostar inte många kronor i rep och underhåll. Vi har också haft BCS, dock bara för slåtter, och de var väldigt ofta trasiga, även om de var nästan nya.

yadayada

  • Inlägg: 10
    • Uppland
SV: traktorval
« Svar #4 skrivet: 10 mar-10 kl 11:17 »
-Jo, helt rätt, begagnat är bra, men då jag fått upp ögonen för 2-hjulstraktor så är det nog det jag vill ha.

Att köpa ett "gammalt stort åbäke" som visserligen kan fungera bra i många år är nog inget för mig, då det blir lite för stort, har dessutom inte någonstans att gömma prylarna samt att det blir lite överkurs med så stora prylar bara för lite "trädgårdsland" för upp till 1000m2 (handjagar 200m2 idag)

Men mycket gärna en begagnat 2-hjulstraktor, bara o leta vidare, men det är extremt klent utbud på den fronten så alla tips mottages tacksamt.

Vänligen Yada.

Skytten

  • Inlägg: 7426
    • Skåne
SV: traktorval
« Svar #5 skrivet: 10 mar-10 kl 12:18 »
Det är väl inte en sådan "Walking tractor" du åsyftar. ::)

Jag skulle tro att om du kollar in danska leverantörer, så kan det finnas importerade från Kina.
Danskar krämar med allt!
Jag vet bara inte vad det heter på danska.

Kollade upp:
http://www.bcsmaskiner.dk/11-velkommen.htm
 "tohjulede traktor" på google, det finns rätt många träffar.
« Senast ändrad: 10 mar-10 kl 12:40 av Skytten »
Det bästa sättet att misslyckas, är att inte försöka!

yadayada

  • Inlägg: 10
    • Uppland
SV: traktorval
« Svar #6 skrivet: 10 mar-10 kl 17:20 »
schysst, skall kolla vidare.

hittade en ÅF i USA kolla vilka moderata priser, helt okey faktiskt
http://earthtoolsbcs.com/html/tractor_prices.html

gäller bara att hitta nå'n på denna kontinent till vettigt fraktpris.

/Yada

 

Skytten

  • Inlägg: 7426
    • Skåne
SV: traktorval
« Svar #7 skrivet: 10 mar-10 kl 22:28 »
schysst, skall kolla vidare.

hittade en ÅF i USA kolla vilka moderata priser, helt okey faktiskt
http://earthtoolsbcs.com/html/tractor_prices.html

gäller bara att hitta nå'n på denna kontinent till vettigt fraktpris.

/Yada


Ja inom  EU, det blir bäst pris och mindre kludd.  Kan tänka mig att det finns i Sydeuropa eller i Bulgarien eller Rumänien i större omfattning än här.
Det bästa sättet att misslyckas, är att inte försöka!

yadayada

  • Inlägg: 10
    • Uppland
SV: traktorval
« Svar #8 skrivet: 11 mar-10 kl 21:36 »
Hmm, har nu surfat runt "hela internet" känns det som.

Det mest prisvärda jag hittat är http://www.thortek.dk/SEEEMS/5618.asp och här kan jag plocka ihop alla önskade tillbehör och allt slutar på ~35k ink moms exkl. frakt, vilket är ett helt ok pris,(beroende på vad frakten slutar på)  dessvärre bara 5.5hk att välja på och det räcker inte.

Har redan snöslunga 5-6hk vilken är lite klen så att köpa denna maskin är nog bara dumsnålt och frågan är om den överhuvudtaget orkar dra en plog eller för den delen 300kg gödsel i lätt uppförsbacke.

En så'n här traktor skall nog vara på minst 10-11hk och då är priserna lätt över 20k.

så det blir nog till att kärra gödsel  för hand.

/Y

Johannes

  • Gäst
SV: traktorval
« Svar #9 skrivet: 11 mar-10 kl 22:21 »

Du är väl ung stark och kan knäcka ryggen för mindre!
Kolla på olika håll- Danmark och Tyskland om det inte finns bättre skottkärror än i Sverige.
Har dum kollat om det finns nån bra Grålle till salu?

Skytten

  • Inlägg: 7426
    • Skåne
SV: traktorval
« Svar #10 skrivet: 12 mar-10 kl 09:22 »
En 12 hk jordfräs drar ett tons last lätt.
Det bästa sättet att misslyckas, är att inte försöka!

trädman

  • Inlägg: 1272
SV: traktorval
« Svar #11 skrivet: 12 mar-10 kl 23:25 »
-Jo, helt rätt, begagnat är bra, men då jag fått upp ögonen för 2-hjulstraktor så är det nog det jag vill ha.

Att köpa ett "gammalt stort åbäke" som visserligen kan fungera bra i många år är nog inget för mig, då det blir lite för stort, har dessutom inte någonstans att gömma prylarna samt att det blir lite överkurs med så stora prylar bara för lite "trädgårdsland" för upp till 1000m2 (handjagar 200m2 idag)

Men mycket gärna en begagnat 2-hjulstraktor, bara o leta vidare, men det är extremt klent utbud på den fronten så alla tips mottages tacksamt.

Vänligen Yada.

På 1000 m2 får du väl galant plats med en grålle. De är SMÅ. Dessutom kommer du säkert att utvidga odlingarna vad det lider. Grållen går också att använda för kortare vägtransporter

yadayada

  • Inlägg: 10
    • Uppland
SV: traktorval
« Svar #12 skrivet: 13 mar-10 kl 21:10 »
jo, så är det nog,
men nu är tomten ,marken inte riktigt en perfekt fyrkant 100*100m utan det är riktigt trångt och räknar jag lite nogrannare så blir det inte mer än 6-700m2 som kan odlas upp och vill nog utöka lite varje år och inte plöja upp hela tomten vid ett tillfälle samt att även en liten traktor kommer förstöra gräsmattor etc.

jag letar vidare.

/Y

regnpipan

  • Gäst
SV: traktorval
« Svar #13 skrivet: 15 mar-10 kl 12:39 »
Grållen har ju inget överdrivet högt marktryck. Den är liten nog att tråcklas in på rätt krångliga ställen.

Vi gav 15.000 kr för våran inkl tillbehör (sommaren 2009). OK bruksskick, rel nya bakdäck, dåliga framdäck, kärra, 1 skärig plog, lastflak samt gödselspridare (och en burk färg, battleship grey).

Mitt tips är att ta ytterligare en funderare på en liten och begagnad traktor innan en massa tusingar läggs på något nytt. Om inte annat är det en fråga om att överväga ett effektivt resursutnyttjande.

Existens?

  • Gäst
SV: traktorval
« Svar #14 skrivet: 15 mar-10 kl 13:11 »
Ja, att lägga 35000 på en tvåhjulstraktor, med deras begränsade användningsområden, det tycker jag är dyrt.
Är man bereddd att spendera såna summor för ett trädgårdsland, så skulle man ju kunna plocka ihop betydligt mer grejer om man använder de vanliga småtraktorerna.

Jag har gått rad upp och rad ner i ett jordgubbsland på 2000m2 med en jordfräs..man tröttnar rätt snart måste jag säga. När jag istället tar lilla traktorn och får med mig några rader på en gång, så får jag massor av tid över till annat.

Skytten

  • Inlägg: 7426
    • Skåne
SV: traktorval
« Svar #15 skrivet: 15 mar-10 kl 13:14 »
Ja ska man ha traktorn till ett par tusen kvm, kan man ju undra om man inte ska spara sig bekymmret att ha en.  En gammal traktor klostar inte mycket att köpa, men det är ingen som vet vad den kommer att kosta över tid.  Man skulle kanske undersöka om inte ogräsplöjning, som kan behövas i början, inte kan hyras in.  Då skulle väl en jordfräs av något större modell kunna användas.
Ex
http://www.blocket.se/vastmanland/Jordfras_Agria_26225724.htm?ca=23_2&w=3


Du tycks bo i Uppsala eller i närheten, så kolla in denna, går kanske att fixa till.

http://www.blocket.se/uppsala/Simar_jordfras_25815558.htm?ca=23_2&w=3
« Senast ändrad: 15 mar-10 kl 13:54 av Skytten »
Det bästa sättet att misslyckas, är att inte försöka!

trädman

  • Inlägg: 1272
SV: traktorval
« Svar #16 skrivet: 15 mar-10 kl 22:22 »
Reservdelar till Grållar och MF35 är billiga och min erfarenhet är att det är förvånansvärt lite krångel, trots att de gamla börjar vara runt 50 år. Mina erfarenheter av BCS NYA tvåhjulstraktorer är däremot att underhållstimmarna är många i förhållande till de nyttiga driftstimmarna. Dessutom är kapaciteten låg, arbetsmiljön sämre och utbudet av billiga bra redskap mycket mycket mindre.

yadayada

  • Inlägg: 10
    • Uppland
SV: traktorval
« Svar #17 skrivet: 16 mar-10 kl 17:39 »
F_n vad svårt det blev nu då...hade just precis bestämt mig för en 11hk BCS/Ferarri ny för 22k +m hamnar strax över 50k totalt ink.moms med plog, kuppplog, 700mm fräs, 800mm snöslunga samt lite vagn att släpa efter. (vikter och hjul mm ingår i pris)

Stor(gammal) traktor är uteslutet, går inte, får inte plats, kan inte parkera.

existen? kan du plocka ihop nå't för så vore det super, men som sagt då skall det vara lite traktor typ kubota eller så.

Men givetsvis som nå'n annan sa, lättast är givetsvis att ligga på sofflocket och köpa det gröna man vill ha, för ekonomi i detta kommer det aldrig bli utan det är hobby.

/Y

regnpipan

  • Gäst
SV: traktorval
« Svar #18 skrivet: 17 mar-10 kl 07:40 »
Stor(gammal) traktor är uteslutet, går inte, får inte plats, kan inte parkera.

Jag vet inte vad du har för plats, men t.ex. en grålle tar ju inte mer plats än en gammal folkabubbla. Speciellt inte om den saknar hytt...

Tacitus

  • Inlägg: 726
    • Ångermanland
SV: traktorval
« Svar #19 skrivet: 18 mar-10 kl 23:26 »
En traktor är sällan så klumpig att köra som man kan tro, jag har kört en hel del traktor (4wd 80-100 hk) inne i ridhus på 20x40 m och det funkar ganska smidigt.

En grålle är som regel smidigare än dessa traktorer så en gammal grålle klarar sig på kanske sådär 15x30 meter... största fördelen med grållen är väl att det är lätt att hitta billiga begade redskap.

De små kinatraktorerna behöver mindre utrymme än en 4-hjuling och grållen lär ska vara lika "vig".



 


Dela detta:

* Inloggade just nu

551 gäster, 5 användare (1 dolda)
xaelanar, Själv är bäste dräng, Luffsen, per.martinsson

* Forum

* Om tidningen Åter



- Att jag läst samtliga gamla nummer som fanns att få tag på för utlåning av denna tidning säger väl en hel del om vad jag tycker om den. En del av dem har jag lånat flera gånger. Jag älskar tidningen! Den är idérik, hoppingivande, livsbejakande, inspirerande och informativ och får mig att sjuda av iver och verksamhetslust. Jag kommer att köpa gamla nummer några i taget och nu är det verkligen dags att starta en prenumeration!
/Anneli

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser