Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  700grams burk, verkligen 700 gram?  (läst 2487 gånger)

Bilou

  • Inlägg: 425
    • Blekinge
700grams burk, verkligen 700 gram?
« skrivet: 17 jul-16 kl 21:14 »
Jag brukar väga burkarna när jag fyller dem och får aldrig in mer än 600 gram. Nu har jag en gammal våg, men 1 kilo socker väger 1 kilo. Har ni nånsin kollat om vikten stämmer?

Thomas_

  • Inlägg: 2203
  • Biodlare sen tidigt 90-tal. Finsnickare sen -97.
    • Skåne
SV: 700grams burk, verkligen 700 gram?
« Svar #1 skrivet: 17 jul-16 kl 21:18 »
Är det burk med volymen 535 ml så rymmer de 700g honung.
Egenföretagare som lever på bin, pollineringstjänster, avel och drottningodling, uthyrning av bisamhällen till företag och privatpersoner, samt honungsförsäljning. Bedriver Buckfastavel sedan 1996, är lärare på Fristads Folkhögskolas utbildning i Yrkesbiodling, samt är regional Bihälsorådgivare.

Thomas_

  • Inlägg: 2203
  • Biodlare sen tidigt 90-tal. Finsnickare sen -97.
    • Skåne
SV: 700grams burk, verkligen 700 gram?
« Svar #2 skrivet: 17 jul-16 kl 21:19 »
Ska man kalibrera en våg bör man använda vatten, inte inköpt socker. 1 000ml vatten....
Egenföretagare som lever på bin, pollineringstjänster, avel och drottningodling, uthyrning av bisamhällen till företag och privatpersoner, samt honungsförsäljning. Bedriver Buckfastavel sedan 1996, är lärare på Fristads Folkhögskolas utbildning i Yrkesbiodling, samt är regional Bihälsorådgivare.

Bilou

  • Inlägg: 425
    • Blekinge
SV: 700grams burk, verkligen 700 gram?
« Svar #3 skrivet: 17 jul-16 kl 21:30 »
Väger verkligen all honung lika mycket? Ska kolla med en gång hur mycket vatten dem rymmer och hur mycket 1000ml vatten väger på vågen :)

Bilou

  • Inlägg: 425
    • Blekinge
SV: 700grams burk, verkligen 700 gram?
« Svar #4 skrivet: 17 jul-16 kl 21:37 »
När jag fyller hela hela burken med vatten blir det omkring 535ml. 1000ml vatten väger ungefär 975gram på min våg :S.

olof

  • Inlägg: 2715
    • Skåne
    • Min blogg med sökord biodling
SV: 700grams burk, verkligen 700 gram?
« Svar #5 skrivet: 18 jul-16 kl 20:18 »
Väger verkligen all honung lika mycket?
Nej. Har den högre vattenhalt så behövs en större volym för att nå 700 g. Med 16-17% vattenhalt så är det 700 g till och med linjen som syns på insidan några mm från ovankanten. Är vattenhalten över det måste de vara ännu mera fyllda för att rymma 700 g.

Bilou

  • Inlägg: 425
    • Blekinge
SV: 700grams burk, verkligen 700 gram?
« Svar #6 skrivet: 19 jul-16 kl 22:06 »
Ska det vara 535ml till den linjen? Jag tog hela burkens volym.

Det var det jag också tänkte på, vattenhalten. Är det möjligt att mina bin täcker honungen ganska fort? Sist slungade jag för många otäckta ramar, ska kolla hur det blir nu. Är ändå nyfiken om alla bara fyller burkarna utan att kolla vikten. Några som vill göra det, väga alltså?

Skogsvilde

  • Inlägg: 16953
  • Om det inte dödar dig muterar och försöker på nytt
    • -
SV: 700grams burk, verkligen 700 gram?
« Svar #7 skrivet: 19 jul-16 kl 22:26 »
Ska det vara 535ml till den linjen? Jag tog hela burkens volym.

Det var det jag också tänkte på, vattenhalten. Är det möjligt att mina bin täcker honungen ganska fort? Sist slungade jag för många otäckta ramar, ska kolla hur det blir nu. Är ändå nyfiken om alla bara fyller burkarna utan att kolla vikten. Några som vill göra det, väga alltså?

Har du mätt vattenhalten med refraktometer?
E-nr är inte det minsta lilla farliga.
Det kan vara produkten som döljer sig bakom som ställer till det.
Men inte nödvändigtvis.

Fiaa

  • Inlägg: 18
    • Småland
SV: 700grams burk, verkligen 700 gram?
« Svar #8 skrivet: 26 jul-16 kl 16:35 »
Jag har vägt alla mina honungsburkar i 3 år nu och det är inga problem att få i 700 g. Vattenhalten har varierat upp till 19%. Använder digital våg.

Gilbert

  • Gäst
SV: 700grams burk, verkligen 700 gram?
« Svar #9 skrivet: 26 jul-16 kl 18:43 »
Man kan ju med fördel ha en våg som går att nollställa med burk och bara väga honungen.

Honungens densitet är strax över 1.3 vid normal vattenhalt.

En 535 ml burk har god marginal för att innehålla 700g honung.

Du har variation i burken och variation i honungen.

Med en digitalvåg +/- 1 gram klarar man det utan problem. Men det går långsamt att tappa på det sättet. En tappmaskin +/- 3 gram är 10 ggr snabbare och variationen blir mindre på en volym.

Själv använder jag bara 500g burkar.

Ingenjören

  • Inlägg: 34
    • Västmanland
SV: 700grams burk, verkligen 700 gram?
« Svar #10 skrivet: 29 jul-16 kl 14:36 »
Jag har burken på en elektronisk våg medan jag tappar, och väger alltså varje enskild burk.
I år köpte jag burkar från LP ist för från Töreboda, och just 700g-burkarna såg annorlunda ut. Jag funderar på om jag fått fel storlek, för jag får fylla nästan upp till kanten för att få i 700g, och så har det inte varit förut.

Bilou

  • Inlägg: 425
    • Blekinge
SV: 700grams burk, verkligen 700 gram?
« Svar #11 skrivet: 30 jul-16 kl 21:34 »
Det är det jag menar: ni som inte väger burkarna, är ni säkra på att det alltid väger lika mycket?

Har en gammal orange våg från 70-talet :). Går att nollställa genom att vrida på den :). Vet att den inte är exact, men det handlar om några procents skillnad, inte om mer än 10. Kanske intressant med refraktometer. Bra tips!


 


Dela detta:

* Inloggade just nu

531 gäster, 5 användare (3 dolda)
Tli, Freddy Rindehed

* Forum

* Om tidningen Åter



- Höjdpunkt när tidningen kommer, väldigt bra tidning
/Jenny

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser