Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  Vintra in på honung  (läst 1956 gånger)

christelle

  • Inlägg: 7772
    • Blekinge
Vintra in på honung
« skrivet: 12 jul-16 kl 13:01 »
Har tänkt att bina med tiden ska vara självförsörjande på vintermat som de själva gjort dvs honung.

Men hur ska en tänka kring mängden honung som ska lämnas i kupan och ska den honungen som finns i yngelrummet räknas in eller är den bara till direktförbrukning under hösten tills de klotar?

Var startar bina förbrukningen av vintermat, jag menar hur plockar de maten under vintern? Och hur ska en sätta i honungsramarna - de tyngsta i mitten eller?

Har tänkt vintra in på 2 lådor LN och ett par kupor på 1 LN + 1 HLS.
The woods are lovely, dark and deep.
But I have promises to keep,
and miles to go before I sleep.   R. F.

Små

  • Inlägg: 922
    • Skåne
SV: Vintra in på honung
« Svar #1 skrivet: 12 jul-16 kl 16:24 »
Har tänkt att bina med tiden ska vara självförsörjande på vintermat som de själva gjort dvs honung.

Ordet "självförsörjande" låter förstås bra men i själva verket går det ju åt mycket mer resurser om du gör som du tänkt. Faktiskt så slösar du bort minst tio gånger mer än nödvändigt.
Varför inte invintra som vanligt på socker, det är bättre för bina (även om du inte tror det så är det så), sedan säljer du honungen och skänker vinsten till behövande.
Det finns många som är behövande. Leta t ex upp en äldre person med extremt låg pension i din närhet, sådana finns det gott om.

Kap Horn

  • Inlägg: 2223
    • Småland
    • Fredliga bin
SV: Vintra in på honung
« Svar #2 skrivet: 12 jul-16 kl 17:04 »
Hej Christelle

Själv låter jag bin övervintrar i största möjliga mån på honung...men (finns jo alltid med): mera än max 10% "lushonung" är inte tillrådligt med tanke på Nosema.
Det hjälpte avsevärt i de fall man studerade att mata minst 10 kg sockerlösning 1:1
Tyvärr enbart på tyska: http://www.agroscope.ch/imkerei/00302/00307/index.html?lang=de&download=NHzLpZeg7t,lnp6I0NTU042l2Z6ln1acy4Zn4Z2qZpnO2Yuq2Z6gpJCDeHt4fWym162epYbg2c_JjKbNoKSn6A--

Sedan lite mera varför honung är bättre än sockerlösning (den "gamla frågan") finns
här: http://www.resistantbees.com/fotos/estudio/feeding.pdf
och här:http://www.nature.com/articles/srep05726

Jag har två LN-kupor och bägge skall jag övervintrar på två lådor. Den översta lådan är säkert smockfullt och jag kommer att ge blanke f.n i att rota rund för att "förbättra" deras vinterförberedelserna utan litar på att bin vet bäst och ordnar detta i god tid själva.

christelle

  • Inlägg: 7772
    • Blekinge
SV: Vintra in på honung
« Svar #3 skrivet: 12 jul-16 kl 17:52 »
Ordet "självförsörjande" låter förstås bra men i själva verket går det ju åt mycket mer resurser om du gör som du tänkt. Faktiskt så slösar du bort minst tio gånger mer än nödvändigt.
Varför inte invintra som vanligt på socker, det är bättre för bina (även om du inte tror det så är det så), sedan säljer du honungen och skänker vinsten till behövande.
Det finns många som är behövande. Leta t ex upp en äldre person med extremt låg pension i din närhet, sådana finns det gott om.

Bina har ju existerat många miljoner år mer än människan så varför skulle det inte gå att låta dem vintra in på sin egen mat? Finns det öht nån långsiktig forskning på att bina mår bättre av näringsmässigt sett helt värdelöst socker?
Det är inte så att jag inte tänker ta nån honung för eget bruk och lite till andra men det finns ett överskott som bina lagrat in och det tycker jag att de kan behålla, tex så skördade jag 45 kg ur en kupa häromdagen och några dagar senare var en skattlåda halvfull igen...tror inte att det är slöseri på nåt vis att bina får behålla del av de näringsämnen de behöver:
Näringsvärde per   100 g
Vatten   18 g
Energi   334,4 kcal / 1399,1 kJ
Protein   0,3 g
Kolhydrater   82 g
Varav sockerarter   74,7 g
Riboflavin (B2)   0,04 mg
Niacin (B3)   0,3 mg
Pyridoxin (B6)   0,02 mg
Askorbinsyra (C)   2 mg
Mineraler
Kalcium   5 mg
Järn   0,5 mg
Magnesium   3 mg
Kalium   51 mg
Natrium   5 mg
Zink   0,6 mg
Fosfor   6 mg
https://sv.wikipedia.org/wiki/Honung

http://www.vardagspuls.se/kropp--halsa/honung

Honung är essentiellt för bina. Inte bara en produkt som de ska leverera till oss biodlare  ;)

The woods are lovely, dark and deep.
But I have promises to keep,
and miles to go before I sleep.   R. F.

Thomas_

  • Inlägg: 2203
  • Biodlare sen tidigt 90-tal. Finsnickare sen -97.
    • Skåne
SV: Vintra in på honung
« Svar #4 skrivet: 12 jul-16 kl 20:09 »
Ordet "självförsörjande" låter förstås bra men i själva verket går det ju åt mycket mer resurser om du gör som du tänkt. Faktiskt så slösar du bort minst tio gånger mer än nödvändigt.
Varför inte invintra som vanligt på socker, det är bättre för bina (även om du inte tror det så är det så), sedan säljer du honungen och skänker vinsten till behövande.
Det finns många som är behövande. Leta t ex upp en äldre person med extremt låg pension i din närhet, sådana finns det gott om.

Huvudet på spiken!

Frågan om hur bina förbrukar sitt vinterfoder kan jag dock besvara: 16 kg torrsocker som bina lagrat i ramarna i augusti/september förbrukas med 0,5 - 1 kg per månad fram till och med februari. (Gäller södra Sverige) Från mars och framåt förbrukar de sedan flera kg i månaden, och allra mest under april. Samhällen som dör av svält dör i regel alltid i mars-april. Detta bygger jag dels på egen mångårig erfarenhet, och, inte minst, på redogörelser av kollegor med kupvågar.
Egenföretagare som lever på bin, pollineringstjänster, avel och drottningodling, uthyrning av bisamhällen till företag och privatpersoner, samt honungsförsäljning. Bedriver Buckfastavel sedan 1996, är lärare på Fristads Folkhögskolas utbildning i Yrkesbiodling, samt är regional Bihälsorådgivare.

addebadde

  • Inlägg: 263
    • Västergötland
SV: Vintra in på honung
« Svar #5 skrivet: 12 jul-16 kl 20:37 »
Jag invintrar inte heller bara på honung, men lämnar en del, brukar inte orka slunga allt i slutet på säsongen. Då räknar jag av vad bina har kvar i foder i början av sept (en svea eller ln är ca två kg, halvfull 1kg, inkluderar allt även i yngelrum) och fyller upp till sammanlagt 15 kg ca.
Men om jag skulle invintra på bara honung skulle jag göra såhär: I början av aug spärras drottningen på en låda. Sedan vid invintring tar jag bort spärrgaller, förhoppningsvis finns då en full låda ovan yngelrummet. Jag skulle inte ta ut honung tidigare för att sätta tillbaka, det låter omständigt och dessutom risk för att placera ramarna tokigt i förhållande till yngel om har yngel kvar i båda lådor.

christelle

  • Inlägg: 7772
    • Blekinge
SV: Vintra in på honung
« Svar #6 skrivet: 12 jul-16 kl 20:54 »
,,,
Frågan om hur bina förbrukar sitt vinterfoder kan jag dock besvara: 16 kg torrsocker som bina lagrat i ramarna i augusti/september förbrukas med 0,5 - 1 kg per månad fram till och med februari. (Gäller södra Sverige) Från mars och framåt förbrukar de sedan flera kg i månaden, och allra mest under april. Samhällen som dör av svält dör i regel alltid i mars-april. Detta bygger jag dels på egen mångårig erfarenhet, och, inte minst, på redogörelser av kollegor med kupvågar.
Är bina som klarar sig på 15 kg socker på två lådor LN? Låter det inte lite snålt i så fall?
Jag ställde frågan lite fel - jag menar var/på vilka ramar börjar de täcka av och äta vintermaten, hur går det till - var äter de/avslutar ätandet i mars -april Rör de inte vintermaten innan de går i klot?
The woods are lovely, dark and deep.
But I have promises to keep,
and miles to go before I sleep.   R. F.

Små

  • Inlägg: 922
    • Skåne
SV: Vintra in på honung
« Svar #7 skrivet: 12 jul-16 kl 22:45 »
.tror inte att det är slöseri på nåt vis att bina får behålla del av de näringsämnen de behöver..
Hur mycket honung äter ett bisamhälle under året? (alltså även om du invintrar på socker)

Sedan undrar jag om det verkligen är honungen som ger bisamhället de näringsämnen det behöver? Jag har alltid trott att det är pollen som står för näringsämnena, och honungen för energin.

Magnus_Hammargren

  • Gäst
SV: Vintra in på honung
« Svar #8 skrivet: 12 jul-16 kl 23:10 »
Förra hösten slutskattade vi tidigt (p g a flytt) och bina drog därefter in mycket honung som dom invintrades med (76 samhällen).

Vi har aldrig upplevt så mycket utsot och elände som nu denna vår.

Invintra på socker om det går.

christelle

  • Inlägg: 7772
    • Blekinge
SV: Vintra in på honung
« Svar #9 skrivet: 12 jul-16 kl 23:16 »
Förra hösten slutskattade vi tidigt (p g a flytt) och bina drog därefter in mycket honung som dom invintrades med (76 samhällen).

Vi har aldrig upplevt så mycket utsot och elände som nu denna vår.

Invintra på socker om det går.
Vad syftar elände på? Hur många av dem hade utsot?
Jag hade inte tänkt slutskatta...Var honungen täckt när de invintrades?
The woods are lovely, dark and deep.
But I have promises to keep,
and miles to go before I sleep.   R. F.

Quercus

  • Inlägg: 518
  • Jag blir aldrig yngre än vad jag är idag
    • Skåne
SV: Vintra in på honung
« Svar #10 skrivet: 12 jul-16 kl 23:42 »
Jag är nybörjare på bin så därför borde jag inte uttala mig...men jag kan inte låta bli...
De bin vi har i våra förekommer inte naturligt i vår naturliga miljö. Jag har aldrig stött på vilda svenska bin - solitär bin undantaget.
Våra bin är ett resultat av selektiv avel (buckfast) under lång tid. Betänk att generationsväxling för bin tar ett år eller mindre vilket borgar för en snabb evolutionsanpassning.
Jag tror att våra bin är helt beroende av oss för deras fortlevnad precis som alla andra tamdjur vi har anpassat till vår miljö.
Glad ateist med stort "back to nature" intresse - jakt, fiske, snickeri, biodling...

olof

  • Inlägg: 2715
    • Skåne
    • Min blogg med sökord biodling
SV: Vintra in på honung
« Svar #11 skrivet: 13 jul-16 kl 07:49 »
...Jag har alltid trott att det är pollen som står för näringsämnena, och honungen för energin.
I princip kan man säga att alla extra näringsämnen uöver sockerarter och vatten i honung är till men för bina eftersom deras restprodukter bara fyller tarmen. Bina försöker göra honungen så fri från annat som möjligt men det som är i lösning kan de inte få bort.

Magnus_Hammargren

  • Gäst
SV: Vintra in på honung
« Svar #12 skrivet: 13 jul-16 kl 08:19 »
Kan bero lite på vilket klimat man har.
I mina trakter (småländska höglandet) kan de där fina vårdagarna för riktig rensningsflykt låta vänta på sig vilket har hänt flera år nu.
Med mycket slaggprodukter i tarmen ökar risken för att det drar ut för mycket på tiden.

Självklart var ramarna täckta. P g a den dåliga sommaren 2015 kom ett augustidrag utan dess like vilket bina drog in och fick behålla (tyvärr).

Eländet avser snarare merarbetet med rengöring och visst rambyte. Bina själva klarade sig bra.

christelle

  • Inlägg: 7772
    • Blekinge
SV: Vintra in på honung
« Svar #13 skrivet: 13 jul-16 kl 09:34 »
...
Självklart var ramarna täckta. P g a den dåliga sommaren 2015 kom ett augustidrag utan dess like vilket bina drog in och fick behålla (tyvärr).

Eländet avser snarare merarbetet med rengöring och visst rambyte. Bina själva klarade sig bra.
Kan de helt enkelt ha fått för mycket (jämfört med normalt 15 kg) eller sas "fel" honung till invintring, vissa sorter (ljung, lus) verkar ge mer utsot än andra och försöka reda ut vilken honung de har?
En idé kanske vore att vintra in på 2/3 honung eller dylikt?
När flyttades bina, för att kunna avskriva flytten som orsak till utsoten.
« Senast ändrad: 13 jul-16 kl 09:39 av christelle »
The woods are lovely, dark and deep.
But I have promises to keep,
and miles to go before I sleep.   R. F.

Kap Horn

  • Inlägg: 2223
    • Småland
    • Fredliga bin
SV: Vintra in på honung
« Svar #14 skrivet: 13 jul-16 kl 10:56 »
Hej
Hej

Otroligt, så snart man börja läsa in sig i ett ämne, så bildar det "ringar på vatten".

Att "lushonung" inte är bra för övervintring om halten övertiger ca 10 % av honungen är väl känd och även dokumenterat.
Anledningen ser ut att vara inte själva melezitose sockret (3-värd, stora kristaller) utan dess höga mineralhalt som påverkar biets tarm negativt.
Tydligen "sägs" det samma om ljunghonung medan där har jag än inte hittat någon info bortsett från att det visar sig att de mörka biet klarar detta utan problem medan sydligare bin inte har samma förmåga (anpassning).

Tyvärr så visar studier även att sockerlösning är ingen bra lösning det heller utan även denna förstör biets tarmepitel med förkortat livslängd till följd även om man använder inverterat sockerlösning.

Kruxet är alltså att inte ha för mycket "lushonung".
Gör man så som nu med "skattlådor på, skattlådor av" enligt gängse metoder och idéer, så finns jo risk att en tom låda respektive där det finns tomma celler så här års fylls med just "cementhonung"...och problem med Nosema om man vill övervintra med denna "honung".

Själv testar jag nu även två LN-kupor genom att skörda enbart den översta lådan som satts på som skattlåda och sedan sätta den nederst igen.
Nu ser kupan ut som så: överst en väl fylld honungslåda (som fylldes innan något ljusdrag fanns, sedan yngelklotet i nästa låda och sedan en låda med ramar utan mellanväggar (den som skördades och där jag pressade ut honungen).
Skulle ett lusdrag kommer, så finns inte så mycket plats att lagra in den och eftersom det gäller väl "sist in - först ut" så går säkert en hel del åt i stället för att bli vinterförråd.r skördat ca 20 kg från ett samhälle, de sitter antagligen på minst lika mycket till...som säkert anses som "slöseri" av somliga.
Varför jag gör det?
Enkelt, inget extra kladd med mera honung och socker, inget kånkande på både det ena och det andra och jag kan vara säker på att vinterfodret räcker gott och väl. Resterande honung kan jag skörda kommande vår respektive försommar. Eftersom lådan kommer att fyllas snabbt, så behöver jag inte heller något spärrgaller och få samtidigt rotation på vaxet.
Men framförallt anser jag att genom detta ge bin bra förutsättningar för deras tuffa övervintringstid!

Intressant i sammanhanget är att Nosema tydligen förorsakar större dödlighet än vad Varroan och dess följder gör!

christelle

  • Inlägg: 7772
    • Blekinge
SV: Vintra in på honung
« Svar #15 skrivet: 13 jul-16 kl 14:49 »
Hej

...
Själv testar jag nu även två LN-kupor genom att skörda enbart den översta lådan som satts på som skattlåda och sedan sätta den nederst igen.
Nu ser kupan ut som så: överst en väl fylld honungslåda (som fylldes innan något ljusdrag fanns, sedan yngelklotet i nästa låda och sedan en låda med ramar utan mellanväggar (den som skördades och där jag pressade ut honungen).
Skulle ett lusdrag kommer, så finns inte så mycket plats att lagra in den och eftersom det gäller väl "sist in - först ut" så går säkert en hel del åt i stället för att bli vinterförråd.r skördat ca 20 kg från ett samhälle, de sitter antagligen på minst lika mycket till...som säkert anses som "slöseri" av somliga.
...
Låter intressant - här är dock många lådor som fungerar som skattlådor, jag behöver stege för att komma upp i toppen av pelarna i år  :-[
Men om de tex får ett lusdrag kommer de då inte att dra in och blockera äggläggningen (de kommande vinterbina)?
När de saknar plats till honungen lägger de ju den precis överallt där det finns en tom cell?
The woods are lovely, dark and deep.
But I have promises to keep,
and miles to go before I sleep.   R. F.

Kap Horn

  • Inlägg: 2223
    • Småland
    • Fredliga bin
SV: Vintra in på honung
« Svar #16 skrivet: 13 jul-16 kl 15:15 »
Hej

Att detta kan hända har jag läst om, men inte själv någon erfarenhet av.
Men ärligt talat har jag svårt att förstå att bin skulle vara så "dumma"...men visst, de förvånar en än.

Detta är en anledning varför de fick en tom låda under...skulle de behöver mera plats för yngelklotet, så finns möjlighet till det...resten är upp till de.

Magnus_Hammargren

  • Gäst
SV: Vintra in på honung
« Svar #17 skrivet: 13 jul-16 kl 20:51 »
När flyttades bina, för att kunna avskriva flytten som orsak till utsoten.
Vi flyttar inga bin utom i maj då avläggarbigården töms samt drottningodlingens hjälpkupor arrangeras.
Ang honung så är det mycket ljung här vilket säkert är en del av förklaringen. Svårt att få bina att låta bli det på sensommaren.

hofboss

  • Inlägg: 428
  • Centrala Skåne
    • Skåne
SV: Vintra in på honung
« Svar #18 skrivet: 13 jul-16 kl 22:28 »
En fråga/ ide' jag har försökt få svar på tidigare.
kör man denna metoden under mellan draget (efter raps och före ljung) så borde man få en blandning av lite nektar och socker där socker är den övervägande delen, då kan man skatta hårt för att slippa ljung, lus och granlus honung vilket är tre obra honungssorter för övervintring.

http://www.alternativ.nu/index.php?topic=170376.msg1709488#msg1709488

"Jag har en sak som jag funderar på.
Jag har några kupor hemma och en ute bigård som skall invintras men jag vill slippa kladdet som blir med att åka bil med sockerlösning och fodra i fält.
Om jag "offrar" en kupa/ samhälle här hemma och "invintrar" dem på mellanväggar under sommaren efter rapsen och under pågående drag, då borde jag få ett antal fyllda lådor med en blandning av honung och sockerlösning som är täckt och färdig.
Då borde man vid slutskattningen kunna lyfta på en låda på ett samhälle och så är invintringen klar. 
Då jag behöver fler utbyggda ramar så borde det vara billigare att bygga ut ramar på socker än på honung, röveriet borde bli minimalt då all hantering på hösten med öppet socker försvinner

Jag har säkert missat något i tankekedjan, kritik och idéer mottages tacksamt"


Bilou

  • Inlägg: 425
    • Blekinge
SV: Vintra in på honung
« Svar #19 skrivet: 17 jul-16 kl 21:27 »
Tycker det låter intressant! Jag har dock funderat på invintringen på honung. Har nu gjort det 2 år i rad, men i år var det flera döda framför flustret som var nästan fyrkantiga. Eller är det majsjukan? Sedan bajsade de på sig mycket vid första genomgången. Har inte hänt något mer efter det. Vet inte om det beror på invintringen på honungen. Hösthonungen var ganska mörk, men tänkte testa hur det skulle gå (okej, har lite tidsbrist med 2 småbarn). Båda samhällena drog in 4 kilo socker med, båda åren.

När det gäller organisationen, så låter jag de sköta det själva. Första året fanns mest honung i nedre lådan (fick svärm på 2 lådor). När jag kollade igen efter 1 vecka (då hade det blivit lite kallare) hade de flyttat upp allt. Bara man tar bort skattlådorna i tid, då lagrar dem nektarn där det ska vara. Tror jag.


 


Dela detta:

* Inloggade just nu

502 gäster, 2 användare (1 dolda)
ärt

* Forum

* Om tidningen Åter



- Mycket intressant och inspirerande läsning! Jag har lärt mig mycket användbart, bl.a inför eventuella framtida getter. Tidningen är dessutom väldigt fin att bläddra i. Otroligt prisvärd! En får mycket för sina 30 kronor.
/Sofie S

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser