Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  Tandlös katt  (läst 1622 gånger)

Dagg

  • Inlägg: 560
Tandlös katt
« skrivet: 04 okt-15 kl 19:44 »
Hej! För några veckor sedan tog jag hand om 2 katter från ett katthem. En livlig hona (2+) och en långhårig tandlös äldre herre. Det som förbryllar mig är att han, trots att han är tandlös, fortfarande äter torrfoder! Eftersom jag har fler katter så står det ofta torrfoder i en skål...Hur gör ni med era "eventuella" tandlösa katter? Han verkar må prima för övrigt. Han får nu för första gången på flera år gå ut (och in) när han vill, smyga på hönsen och ligga i solstolen och chilla. Sak jag försöka minska torrfoderintaget eller spelar det ingen roll?

//Dagg

christelle

  • Inlägg: 7772
    • Blekinge
SV: Tandlös katt
« Svar #1 skrivet: 05 okt-15 kl 07:58 »
Har oxå en urgammal katta här som äter torrfoder, men jag tror att hon ffa tar de små bitarna av fodret. Här finns en katta till och hon äter de större bitarna så det funkar bra.
För att vara säker på att han får i sig torrfodret kan du mortla det lite så det blir småbitar men inte pulver.
The woods are lovely, dark and deep.
But I have promises to keep,
and miles to go before I sleep.   R. F.

Dagg

  • Inlägg: 560
SV: Tandlös katt
« Svar #2 skrivet: 05 okt-15 kl 13:27 »
Bra idé! Tack!

//Dagg

MissT

  • Inlägg: 596
    • Västergötland
SV: Tandlös katt
« Svar #3 skrivet: 05 okt-15 kl 14:51 »
Kunde du inte prova att blöta upp torrfodret?

aralia

  • Inlägg: 52
    • Södermanland
SV: Tandlös katt
« Svar #4 skrivet: 06 okt-15 kl 03:34 »
Jag har en ca 16 årig kattherre, hittekatt, han tappade sina vackra vita tänder plötsligt för några år sedan. Han har fått varierande kost, ville helst torrfoder. Men han fick ont i magen av torrfoder och det gick känna att det bildade stora klumpar i  hans mage.
Jag har två andra hittekatter, i vår familj äter vi inte torrfoder.
Och absolut inte blanda vatten i torrfoder, då sväller något otroligt.
Det står även varning på torrfoderpåsarna.

 

Dagg

  • Inlägg: 560
SV: Tandlös katt
« Svar #5 skrivet: 06 okt-15 kl 15:33 »
Hej! De får såklart blötmat också! Det är bara det att han föredrar torrfodret ibland.

//Dagg


 


Dela detta:

* Inloggade just nu

474 gäster, 1 användare
Adels

* Forum

* Om tidningen Åter



- För moder jord skull!
/Henrik

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser