Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  Recept på hel anka?  (läst 10341 gånger)

Valma

  • Inlägg: 602
  • Och allt är början, mittoppi och slut..
Recept på hel anka?
« skrivet: 28 nov-05 kl 10:31 »
Undrar om det är någon som har något bra recept på anka?
Har en hel i frysen som jag inte riktigt vet hur jag skall tillreda...

/Valma
Får, höns, hund, katter, grisar och heltidsjobb.

Gruff

  • Inlägg: 4550
    • Östergötland
    • Caprifool
Re:Recept på hel anka?
« Svar #1 skrivet: 28 nov-05 kl 12:15 »
BBC's mattidning Olive är en guldgruva för ankrecept, bland annat.

Men bind upp den och gnid in den med salt, rosmarin och enbär. Har du flått den, lägg lite bacon över när du binder den. Då krullar sig inte baconet upp och sitter kvar uppepå. 175 grader tills den ser "klar" ut. Är du osäker på tid så hittar du säkert angivelser i nån äldre bok om tillredning av fågel. Späd skyn som blir i pannan med lite vatten och ev. grädde. Red av och släng ned lite lingon eller röda vinbär.

Så brukar jag göra.

En vän till mig blandar frysta sommargrönsaker och örter med ägg och häller ner i skrovet efter att han lossat bröstskinnet lite och sytt ihop halsen. Sen syr han ihop "baken". Äggstanningen tar smak av skrovet och det blir verklien saftigt och gott.

Tycker nypärer (om det finns) och haricots verts är bäst till.
« Senast ändrad: 28 nov-05 kl 19:43 av Gruff »

Skytten

  • Inlägg: 7426
    • Skåne
Re:Recept på hel anka?
« Svar #2 skrivet: 16 dec-05 kl 21:50 »
Jag sätter i mig något tjog ankor om året.

Till "vardags"!
Gnid den med citron, pensla med olja, soja salt och stött timjam, in i ugnen (i mitten på galler)på låg temperatur (140)
med ryggen upp. Efter en timme, vänd den (pensla  igen) och låt den ligga inne i två timmar.

Tiden varierar med ankans storlek, men en stor anka har dessa tider. (annars dra i benet, får du det i handen är den klar).

Vitsen med den låga temperaturen, märker du när du sätter tänderna i den.

Det bästa sättet att misslyckas, är att inte försöka!

Valma

  • Inlägg: 602
  • Och allt är början, mittoppi och slut..
Re:Recept på hel anka?
« Svar #3 skrivet: 16 dec-05 kl 22:20 »
Tackar ödmjukast men undrar nyfiket vad du gör till fest?

Min mamma, en inte helt psykologiskt tänkade sådan, skrämde livet ur oss genom att påpeka att vi måste dra loss två rumpkörtlar som hon inte kunde definiera närmare. Dessa körtlar var motbjudande men lätta att se, enligt henne, så när vi inte såg dem blev ju hela rumpan till något oätligt.

Finns dessa körtlar, måste de tas ut och överlever man dem?

/Valma
« Senast ändrad: 17 dec-05 kl 17:19 av Valma »
Får, höns, hund, katter, grisar och heltidsjobb.

 

lilleulv

  • Gäst
Re:Recept på hel anka?
« Svar #4 skrivet: 17 dec-05 kl 09:56 »
Ja ha, Valma - först trodde jag, att din mor påstått, att du hade rumpkörtler - ha-ha
Joviist ankor har den körtel på översidan av rumpan, som dom smörjer fjäderne med. Jag skär bort den, men det är säkert i onödan, och det är varken oläkert ellar farligt.
Lilleulv

lilleulv

  • Gäst
Re:Recept på hel anka?
« Svar #5 skrivet: 17 dec-05 kl 10:00 »
Tack för tipsen.
Jag skall ha en julanke (myskanke) på 2,5 kg i ugnen julafton, så det är värd att prov. Vet du om temperaturen 140 grader också gäller varmluftsugn?
hälsning Lilleulv
Som danska äter vi inte skinke men anka på julafton.

Gruff

  • Inlägg: 4550
    • Östergötland
    • Caprifool
Re:Recept på hel anka?
« Svar #6 skrivet: 17 dec-05 kl 13:33 »
Körtlarna som dom smörjer fjädrarna med sitter mellan prästanäsan och korsryggen, och kan få sitta kvar. Smakar inget och det är bara att pilla bort vid trancheringen.

Valma

  • Inlägg: 602
  • Och allt är början, mittoppi och slut..
Re:Recept på hel anka?
« Svar #7 skrivet: 17 dec-05 kl 17:23 »
Tack till er alla! Anka är ju ljuvligt så det är ju riktigt illa att behöva slösa bort en rumpa för rädslans skull. Skall även vidarebefordra era svar till min mamma :)

Men Gruff, vad är prästanäsan ??

/Valma
Får, höns, hund, katter, grisar och heltidsjobb.

Skytten

  • Inlägg: 7426
    • Skåne
Re:Recept på hel anka?
« Svar #8 skrivet: 19 dec-05 kl 12:44 »
Låg värme gäller alltid, det är många ankor som oförskyllt  har kallats sega och har förstörts i hög värme.

Rumpkörteln är helt ofarlig och luktar ej.

Ska du tillreda en Myskankshane, kan en del parfymdoft förekomma, men det är ju det som är myskanka.
Det bästa sättet att misslyckas, är att inte försöka!

Törparn

  • Gäst
Re:Recept på hel anka?
« Svar #9 skrivet: 27 dec-05 kl 23:42 »
Tackar för tippset om låg värme, men hur är det vid slakten, skall myskanka hänga några dagar?  vissa viltfåglar skall ju det för att bli bra.

lilleulv

  • Gäst
Re:Recept på hel anka?
« Svar #10 skrivet: 28 dec-05 kl 08:44 »
Myskankor skall som andra tamankor inte hänga, men kan tillagas direkt eller läggas i frysen.. Det är himlagott.
Lilleulv


 


Dela detta:

* Inloggade just nu

591 gäster, 6 användare (2 dolda)
xaelanar, LimJans, Valpen001, Tur-Johan

* Forum

* Om tidningen Åter



- Superbra tidning där det mesta tas upp! Klart prisvärd läsning.
/Theo

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser