Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

 

Författare Ämne:  Halt anka  (läst 2642 gånger)

Leineri

  • Inlägg: 187
    • Hälsingland
Halt anka
« skrivet: 18 apr-14 kl 09:16 »
Har en (av två) blå ankor som sedan en tid tillbaka visat hälta på ett ben. Hältan har blivit lite värre och sedan nästan bra och så har det hållit på så fram och tillbaka. Hon går på benet, men favoriserar det andra. Idag var hon sämre igen och jag såg att hon gärna drog in det dåliga benet i dunet när hon stod stilla. Då fångade jag henne, men lyckades inte känna något avvikande på själva benet. Däremot var hon lite tunn. Inte extremt, men tunnare än en annan hona jag fick ta bort i höstas. Det är ju naturligtvis jättesvårt att avgöra hur mycket obehag ett djur upplever, men jag vill inte ta bort henne i "onödan" då jag bara har en annan hona. De får värpfoder för höns, samt havre så jag tycker inte det borde vara en brist, men jag är för oerfaren på ankor för att avgöra så nu ber jag er om råd. Veterinär är inte ett alternativ då den enda som finns inom rimligt avstånd inte kan något om fåglar.

Nyfikenskåne

  • Inlägg: 179
    • Skåne
SV: Halt anka
« Svar #1 skrivet: 20 apr-14 kl 08:30 »
En av mina ankor blev också hastigt halt på ett ben tidigare i våras.  Jag hade honom isolerad en tid först för att han skulle få vila, men jag tyckte han låg still lite för mycket så jag blev rädd att musklerna skulle förtvina. Han blev snabbt magrare trots att han åt med god aptit.
Jag funderade om han verkligen kunde vara kvar...
Men så skrev någon klok människa här på alternativ att alla individer behöver ju inte vara lika - du avlivar väl inte din mormor för att hon börjar halta och går dåligt - så länge ankan inte har ont utan klarar av att leva med sitt handikapp så...
Så, jag satte ut ankan till de andra, ibörjan bara några timmar per dag. Först blev det ett väldigt tjatter på allesammans sen la sig den halta ankan i en lövhög och studerade de andra, verkade nöjd av att bara vara med! :)
Han blev bättre och bättre, MEN han är fortfarande (efter någon månad) halt på ena benet...Har fått höra av någon att "han minnsann borde avlivas" osv. Men min anka mår ju bra, han lider inte det minsta av att han linkar lite lustigare än sina vänner! Jag är mycket glad att han kan vara kvar hos oss!
Så med detta vill jag bara säga att man inte ska ha så förtvivlat bråttom att avliva sina djur. Om dom inte lider förstås och det inte går att göra något.
Jag tycker man ska ge dom en chans, om din anka haltar nu så kan det ju vara bättre om en månad. Svårt att få dom att vila, men om hon skulle ha jätteont så skulle hon ju inte kunna ta sig fram. Om hon äter och verkar må bra annars så tycker i alla fall jag att du bara ska avvakta!
Lycka till! Hoppas din historia blir lika mycket solskenshistoria son min blev!! :D

Leineri

  • Inlägg: 187
    • Hälsingland
SV: Halt anka
« Svar #2 skrivet: 20 apr-14 kl 10:01 »
Tja, det är ju det som är det svåra med djur att man inte vet HUR de upplever sin smärta. Men av erfarenhet av burfåglar så ska det rätt mycket till innan en fågel visar smärta. Och att halta bör vara ett säkert tecken på smärta i någon form. Hon är ju inte född sån.
Idag är hon lite bättre igen så jag avvaktar ett tag till, men det är inte ett helt lätt beslut..

Nyfikenskåne

  • Inlägg: 179
    • Skåne
SV: Halt anka
« Svar #3 skrivet: 20 apr-14 kl 17:24 »
Håller med dig om att det är svårt att veta hur ont de har - som med alla djur! Jag är väl kanske en obotlig optimist som så vansinnigt gärna vill hjälpa alla mina djur...men jag tar även jobbiga beslut angående avlivning när det är absolut nödvändigt och akut.
Vad jag menar i detta fall är att man tyvärr alltför ofta får höra att just ankor har svårt att bli bra igen när det gäller benskador, och så får man ofta rådet att avliva direkt! DET tycker jag är fel - man ser ju trots allt bäst själv hur ankan mår, och om den äter och verkar pigg för övrigt så finns det absolut ingen anledning att ta bort den direkt. Det kan ju faktiskt bli bättre...
Lite typ "alla förtjänar en andra chans" tycker jag gäller även sjuka djur. ;)


 


Dela detta:

* Inloggade just nu

741 gäster, 1 användare
Hokuspokus

* Forum

* Om tidningen Åter



- Som alltid mycket nöjd. Stycket med "Att ta vara på en gris" var kanon på alla sätt! Gillar nybörjarbreven mycket.
/Marie Mårtensson

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser