Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  Klarar kycklingarna kylan? (höna ruvar ute)  (läst 2451 gånger)

Bullerybo

  • Inlägg: 672
    • Närke
Klarar kycklingarna kylan? (höna ruvar ute)
« skrivet: 01 jun-12 kl 22:17 »
Vi har två hönor som tandemruvar under trappen till hönsgården (dvs inburade men utomhuas direkt på marken). Nu har en kyckling kläckts men jag oroar mig för hur den ska klara kylan. Det är ju så HIMLA kallt just nu. Hur mycket värmer en hönsmamma egentligen? Borde jag flytta in dem någonstans?

Tyvärr ligger en sur anka på ägg inne i hönshuset så där kan jag inte stoppa dem.

sonja på slätten

  • Inlägg: 2924
    • Halland
SV: Klarar kycklingarna kylan? (höna ruvar ute)
« Svar #1 skrivet: 01 jun-12 kl 22:28 »
Hönan värmer så det räcker, så länge kycklingarna är under henne. Dock blir ju stunderna utanför väldigt korta, när det är kallt, men för små kycklingar gör det inte så mycket, de äter lite och kryper sedan under igen. Kycklingar säger själva till om de fryser, och en god mor  lägger sig då och ser till  att de kommer in under henne. Problem kan möjligen uppstå om kullen är för stor för att alla ska få plats samtidigt.
Uppfödare av DVÄRG-KOCHIN och DVÄRG-WYANDOTTE  sedan mer än 20 år.  Ägare till en underbar långhårscollie.

Annamax

  • Inlägg: 334
    • Övriga världen
SV: Klarar kycklingarna kylan? (höna ruvar ute)
« Svar #2 skrivet: 01 jun-12 kl 23:43 »
Mamman räcker, kycklingen kryper upp under vingen på henne så den ligger inte direkt på marken. Detta märkte jag häromdagen när jag skulle flytta en ruvhöna och lyfte henne med kycklingar och allt:)


 


Dela detta:

* Inloggade just nu

* Forum

* Om tidningen Åter



- Snubblade över tidningen på biblioteket häromdagen. Blev kvar till stängning och lånade till slut hem sista årgången. Så intressant läsning!
Både jag och min man har saknat en tidning med "mer djup" och mindre gloss. Kul att lära sig mer om intressanta, nödvändiga ämnen.
Även om tidningen är fin...
/Jeanette

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser