Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  Såpa mot löss- Hur gör man?  (läst 15687 gånger)

Juppepinne

  • Inlägg: 407
    • Östergötland
Såpa mot löss- Hur gör man?
« skrivet: 29 apr-11 kl 13:29 »
Jag har fått löss på mina höns. Fick tipset att använda såpa eller Frontline. Jag har inhandlat Frontline men tvekar att använda det, vill inte råka döda alla mina hönor.
Så hur använder man såpan? Såpvatten som man bara sprayar på? Kletar på ren såpa och låter det vara kvar? Kletar på ren såpa som man sedan badar bort? Såpvatten som man badar hela hönan i?
Jag har runt 40-50 djur och alla utom 5 är inte vana vid att man hanterar dem så badning känns som lite övermäktigt för min del.. speciellt eftersom jag inte kan få tag på någon medhjälpare inom de närmsta dagarna.
Läste även att Etotal fungerar, är det bara att pudra hejvilt på hönorna (under fjäderdräkten såklart)?

Tacksam för svar snarast eftersom det ska vara fint väder och jag antar att blir det badning så behöver de nog all sol de kan få.
27-årig tjej som bor på landet på en liten gård tillsammans med min sambo, vår hund och massa hönor och tuppar.

Imina

  • Inlägg: 288
    • Skåne
SV: Såpa mot löss- Hur gör man?
« Svar #1 skrivet: 29 apr-11 kl 14:08 »
Tassar...
Mamma, myskankskötare och svinaherde.

Linkoso

  • Inlägg: 10321
    • -
    • Höns i Trunsby
SV: Såpa mot löss- Hur gör man?
« Svar #2 skrivet: 29 apr-11 kl 15:11 »
Jag blandar rapsolja i en blomspruta och sedan en klick såpa i också som jag sedan ruskar om. Så tar man djuret och börjar leta. Under gumpen brukar vara ett paradisställe för de flesta löss där den största delen "samlas". Dra upp gumpen och peta undan fjädrarna så huden och "familjen" blottas, sikta och lägg en klutt rakt över dem och gnugga runt.

Sedan under vingarna vid bröstmusklerna likadant. Dra undan alla fjädrar så huden blottas, lägg en klutt och dra ut det, behövs inte mycket alls, om en lus får detta på sig så dör den på sekunden. Sedan delen under kloaken (buken) bland dunet är också ett ställe där de brukar kunna bo, undan med fjädrarna lika där och lägg en klutt och massera in i rötterna på fjädrarna o över huden, försök att träffa varenda liten lus du ser.

Sedan kan man lägga en klutt vid sidan om sig, doppa pekfingret i rapssåpablandningen och gå igenom hela djuret efter "ensamvargar", när du ser en så tar du fingret med blandningen på och duttar på lusen, leta nästa... Ja, det är ett pillergöra och man får upprepa någon gång per vecka och leta efter nya som ev. har börjat kläckas tills man märker att de är utrotade men funkar utmärkt om man har tålamod/intresset att sitta och om djuret är vant att bli hanterat så det inte blir en massa onödig stress. Bör vara giftfritt också så man inte behöver kasta bort en massa ägg under en tid efter behandling.

Detta funkar även bra mot kalkben.

Man kan också bada de i vatten med såpa i. Torka och föna efteråt noga så att de är helt torra. Tänk dock på att när man badar dem så tappar hönsen sin "infettning" så att de inte utsätts för ruskväder innan de hunnit putsa sig och fetta in sin fjäderdräkt igen (några dagar - vecka).
« Senast ändrad: 29 apr-11 kl 15:16 av Linkoso »
Var rädd om det liv ni har, ni vet aldrig när det tar slut ...
♥♥♥ www.honsitrunsby.webs.com ♥♥♥ ~~~ www.hönsträff.se ~~~ Visar vägen till kacklet ~~~
Kommer ni till Byledagen 25/5 - 2013? :) http://www.facebook.com/events/465511106842445/?fref=ts

Juppepinne

  • Inlägg: 407
    • Östergötland
SV: Såpa mot löss- Hur gör man?
« Svar #3 skrivet: 29 apr-11 kl 15:54 »
Tack Linkoso! Jag räknade nästan med att du skulle komma med ett bra svar.  ;D
27-årig tjej som bor på landet på en liten gård tillsammans med min sambo, vår hund och massa hönor och tuppar.

nilsegårn

  • Inlägg: 1136
    • Dalsland
    • Blekslätten Gård
SV: Såpa mot löss- Hur gör man?
« Svar #4 skrivet: 30 apr-11 kl 08:32 »
Om man har djur som inte är så vana vid hantering tycker jag etotal fungerar utmärkt. Bara pudra gänget en kväll när dom har gått och lagt sig. Ingen stress.
: "Om en idé inte verkar bisarr till att börja med, så är den ingenting att hoppas på" Niels Bohr

"man kan alltid sluta med något när man vill, så länge det är nästa tisdag" Lemmy

nina77

  • Inlägg: 444
    • Hälsingland
SV: Såpa mot löss- Hur gör man?
« Svar #5 skrivet: 30 apr-11 kl 15:59 »
Jag har använt frontline, ingen dog eller blev påverkade. Lössen var borta på nån dag. Vi kastade äggen några veckor. Sen dess har de inte blivit angripna igen. 0.2 ml/stor höna och 0.1 ml på liten dvärghöna eller större kyckling. Jag använde en pytteliten doseringsspruta som jag fick på apoteket 0.1-1 ml En droppe i nacken o en vid stjärtfjädrarna. (ner på skinnet alltså) Vi tog alla mina på kvällen, då 23 st, det tog väl typ 15 min sen var alla behandlade. De som fått frontline markerade vi med en märkpenna på foten. Hur enkelt som helst och absolut ingen stress. Enda nackdelen jag kan se med frontline är ju att man får slänga äggen ett tag, men det var det värt då de på bara några dagar var helt fria från löss.

Idalun

  • Inlägg: 172
    • Småland
SV: Såpa mot löss- Hur gör man?
« Svar #6 skrivet: 30 apr-11 kl 16:25 »
En följdfråga... 

Jag har sett små kryp (som jag tror är löss) på min ena tupp, men inte på något av de andra djuren. Ska alla behandlas även om det inte syns några kryp på dem?

Blä, för kryp!  :-X

AnGu

  • Inlägg: 401
    • Skåne
    • Annas lantliga liv - blogg
SV: Såpa mot löss- Hur gör man?
« Svar #7 skrivet: 18 jun-11 kl 20:26 »
Man kan också bada de i vatten med såpa i. Torka och föna efteråt noga så att de är helt torra. Tänk dock på att när man badar dem så tappar hönsen sin "infettning" så att de inte utsätts för ruskväder innan de hunnit putsa sig och fetta in sin fjäderdräkt igen (några dagar - vecka).
Såpa? vad för såpa? inte diskmedel va?

sonja på slätten

  • Inlägg: 2924
    • Halland
SV: Såpa mot löss- Hur gör man?
« Svar #8 skrivet: 19 jun-11 kl 07:38 »
Det finns också mindre  giftiga bekämpningsmedel än frontline och etotal, nämligen sådana som innehåller pyretriner. De är effektiva, men har ingen långtidseffekt till skillnad från de nämnda, så man får upprepe behandlingen några gånger.
Uppfödare av DVÄRG-KOCHIN och DVÄRG-WYANDOTTE  sedan mer än 20 år.  Ägare till en underbar långhårscollie.

Cbirgitta

  • Inlägg: 5
    • Södermanland
SV: Såpa mot löss- Hur gör man?
« Svar #9 skrivet: 27 maj-16 kl 12:46 »
Jag har behandlat mina kycklingar (4 veckors Brahma) mot löss. Sprutade rapsolja blandat med såpa. Hittar inga efter jag upprepat behandling på levande löss jag hittade (de bodde i en bur inne så jag har kunnat sanera varje dag).
Nu kliar de sig ofta. Hittar inga löss men de har som "skorv" på en del ställen. La det vara torr hud pga behandlingen som de kliar sig. Eller är det någon annan ohyra?och när kan man "andas ut" o tro att inte lössen återkommer ? Hur lång livslängd är det tex innan lusäggen kläcks

 

Tännlappen

  • Inlägg: 3160
    • -
SV: Såpa mot löss- Hur gör man?
« Svar #10 skrivet: 29 maj-16 kl 02:42 »
Ohyra brukar väl kläcka på en vecka...tänk på att rengöra redena o dyl så du får bra effekt...Fånga en höna och bläddra bland fjädrarna för kontroll...... Tobak i redena kan göra resultat utöver det förväntade...Tänk även på att det är härlig tid för det röda kvalstret..värme och fukt= kvalster...hukad ställning med laddad sprutpistol med släckt kalk räddar dagen....


 


Dela detta:

* Inloggade just nu

527 gäster, 3 användare (1 dolda)
von tratt, alternaiv

* Forum

* Om tidningen Åter



- Så mysig, inspirerande och härlig tidning! Sätter igång en känsla av att allt är möjligt. Vill bli självhushållare nu! I framtiden ska vi ha våran gård och Jag längtar så! Livet kan vara bra underbart och det är värt att kämpa för sin dröm så vi kan leva på riktigt. Inte i samhällets ekorrhjul utan ta tillvara på livet till fullo.
/ Linda

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser