Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  "godkända" färger  (läst 5429 gånger)

ie

  • Inlägg: 2
    • Hälsingland
"godkända" färger
« skrivet: 20 jan-11 kl 12:11 »
hejsan! jag är väldigt förvirrad angående färger på ankor. när jag köpte mina första mignon var det en vit hona, ville självklart ha sällskap åt denna så jag fick tag på ett par viltfärgade. jag frågar säljaren vilka färger som är godkända (för utställning) och får till svar att alla färger är godkännda. jag får senare höra att om jag blandar dessa färger med varandra så blir de inte godkända eftersom färgerna inte blir rena  ::).
så nu undrar jag vilka färger som är godkända? hur ser dessa färger ut? (gärna bilder) får man bara godkända färger om man tar en hona och en hane med samma färg, blir de orena färger annars? och hur tycker ni är det ok att föda upp orena färger?
 ???tack på förhand!

Azoo-Lina

  • Inlägg: 7326
  • Jag kan inte allt. Men väldigt mycket ;-)
    • Skåne
    • Fru Laurin
SV: "godkända" färger
« Svar #1 skrivet: 20 jan-11 kl 12:51 »
Vilka färger som är godkända beror på vilken ankras och vilket land. Jag utgår här ifrån att du minar mingon och Sverige. Det finns i Sverige två klkubbar som ordnar utställning som inte är med i SRF. Jag vet inte vilken standard de dömmer efter och vet därför inte vilka färger dom godkänner.

SRF har den Skandinaviska standarden och den gäller även i Danmark och Norge (om det inte finns fristående klubbar där också) Nu är min Standard inte uppdaterad på ett par år så eventuellt kan det ha tillkommit någon ny färg de sista åren. Annars är de godkända färgerna föjlnade.

Viltfärgat
Silverviltfärgat
Blåviltfärgat
Blågul
Vit

Utöver dessa finns det många andra färger som avlas i Sverige och det finns många färger som är godkännda i andra länders standarder.
Har en underbar gubbe, 4 omöjliga vovvar, 6 busiga katter, lagom många höns och ankor och ett par hundra tusen bin! Läs mer om oss här http://www.frulaurin.n.nu eller här http://oloflaurin.blogspot.com/

Daniel Sörensen

  • Inlägg: 3005
  • Människan är naturens enda misstag.
    • Södermanland
    • Fotoalbum
SV: "godkända" färger
« Svar #2 skrivet: 20 jan-11 kl 13:02 »
hejsan! jag är väldigt förvirrad angående färger på ankor. när jag köpte mina första mignon var det en vit hona, ville självklart ha sällskap åt denna så jag fick tag på ett par viltfärgade. jag frågar säljaren vilka färger som är godkända (för utställning) och får till svar att alla färger är godkännda. jag får senare höra att om jag blandar dessa färger med varandra så blir de inte godkända eftersom färgerna inte blir rena  ::).
så nu undrar jag vilka färger som är godkända? hur ser dessa färger ut? (gärna bilder) får man bara godkända färger om man tar en hona och en hane med samma färg, blir de orena färger annars? och hur tycker ni är det ok att föda upp orena färger?
 ???tack på förhand!

Jag kan inte svara på vilka färger som är godkända, för det har jag ingen aning om.

Men iallafall, man får rena fäger om man parar samma färger med varandra. Parar man olika färger så blir de orena (vissa undantag finns)

Sen är det helt upp till dig om du vill föda upp orena färger! Har du inte tänkt att ställa ut dina djur så spelar det igen roll om de är färgrena eller inte :)
Tidigare bott på gård i Småland och på Gotland där jag ägnade mycket tid åt fjäderfäuppfödning och självhushållning.
Bor nu i lägenhet i Södermanland och spenderar dagarna med balkongodling, fågelskådning och fotografering.
Mina bilder finns på: www.flickr.com/danielmsorensen

ie

  • Inlägg: 2
    • Hälsingland
SV: "godkända" färger
« Svar #3 skrivet: 20 jan-11 kl 16:01 »
tack för era svar!
så en silverviltfärgad t.ex. kan man alltså bara få om man har en hona och en hane av silverviltfärg? Eller alla fall har en förälder som är silverviltfärgad (om den är dominant)? man kan inte ta en viltfärgad och en silverfärgad och få en silverviltfärgadavkomma?
hur tycker andra uppfödare, är det ok att föda upp orena färger och sälja dvs. sprida "fel färger"? (hunduppfödare som föderupp renrasigt tex. tycker ju (generellt) inte om att man föderupp blandraser...)
tacksam för fler svar!

Rottis

  • Inlägg: 135
SV: "godkända" färger
« Svar #4 skrivet: 21 jan-11 kl 09:35 »
Min personliga åsikt som jag har och har för att jag avlar på renrasiga och rättfärgade djur är: att inte blanda och sälja hur som helst. Det är väldigt tråkigt och kan förstöra ett långt avelsarbete om man köper ett "rättfärgat" djur av någon i tron att även den personen har avlat så och sen visar det sig att bakom ligger blandningar som slår igenom nästa gång du avlar. Du kan ju få ett och annat "rättfärgat"/enfärgat även om du blandar men du vet ju inte hur deras avkommor i sin tur blir.
Så om du korsar djur eller färger eller vet om att det finns färgkorsningar bakom så upplys dina köpare om detta.
Själv har jag gjort en slags stamtavla i exel där jag skrivit vart mina avelsdjur kommer ifrån (ort), ringnummer och vilka jag satt ihop med vilka och poäng på utställningar, då har jag koll på hur alla är släkt med varandra ialla fall.

Spindel

  • Inlägg: 623
    • Bohuslän
    • Helenas mignon
SV: "godkända" färger
« Svar #5 skrivet: 15 feb-11 kl 09:38 »
fick oxå huvudbry av färgavel på mignon så jag beställde en bok från england ska nog komma idag på posten  :D

så det ända jag vet nu är att samma färg ska ju få samma färg, och att det går att ha en blå/vilt hane till en vit hona dom blandar sig inte utan blir färgrena (har jag fått i uppgift ialf) så får la tro på det, men det ska bli spännande att läsa boken
Bor på landel i ett underbart hus, med min goa gubbe,en hel hop ungar, 3 snälla vovvar, 2 lata kattgubbar,Genbank med finfina Bohuslän-Dals Svarthöns, ekorrar i träden och ja ett okänt antal fiskar, mignon ankor och en urgullig kanin

Månvargen

  • Inlägg: 78
  • www.freedomranch.se
    • Östergötland
SV: "godkända" färger
« Svar #6 skrivet: 15 feb-11 kl 13:21 »
Håller med att det är lite förvirrande.

Har en hane som är mörkbrun/svart på kroppen och mörkt grönskimrande på
huvudet med lite inslag av vitt. Vad kallas hans färg?
Har en vit hona och hur blir då deras avkommar?
Någon som vet?
Hästar, katter,gula ankor och åsbohöns i genbank, mellerudskaniner i genbank. Odlar örter och gör egna salvor.

Spindel

  • Inlägg: 623
    • Bohuslän
    • Helenas mignon
SV: "godkända" färger
« Svar #7 skrivet: 15 feb-11 kl 13:51 »
http://www.sherborneducks.co.uk/standardcolours.htm

kolla om du kan hitta någon som liknar han här
Bor på landel i ett underbart hus, med min goa gubbe,en hel hop ungar, 3 snälla vovvar, 2 lata kattgubbar,Genbank med finfina Bohuslän-Dals Svarthöns, ekorrar i träden och ja ett okänt antal fiskar, mignon ankor och en urgullig kanin

Månvargen

  • Inlägg: 78
  • www.freedomranch.se
    • Östergötland
SV: "godkända" färger
« Svar #8 skrivet: 16 feb-11 kl 07:35 »
http://www.sherborneducks.co.uk/standardcolours.htm

kolla om du kan hitta någon som liknar han här


Han liknar mest den som kallas Bibbed=Haklapp.
Så....   Om jag förstår det rätt så är han inte godkänd i Sverige?...

Vill gärna veta ifall det blir ungar till salu sen...
Hästar, katter,gula ankor och åsbohöns i genbank, mellerudskaniner i genbank. Odlar örter och gör egna salvor.

Pozzo

  • Inlägg: 48
    • Dalarna
SV: "godkända" färger
« Svar #9 skrivet: 17 feb-11 kl 23:28 »
En liten undran...

Jag begriper faktiskt inte mig på detta med rasavel på olika färgteckningar?
Först tar man en färgkombination, blandar den med en annan och får en ny färgkombination. Detta blir en ny färgkombination av den rasen och den blir "godkänd". Men om någon nu gud förbjude tar denna nya färgkombination och gör samma sak som den förste personen och får fram ytterligare en ny är den plötsligt inte godkänd eftersom den inte fått den godkänd på någon internationell utställning i England eller Frankrike gissar jag eller hur man nu blir godkänd. Betonas här är att det är utställningsdjur och det är synintrycket, dvs hållning, färg och annat som det avlas på. Inget om deras beteende eller produktionsegenskaper, eller har jag fel?

Jag blir riktigt ledsen att se ibland när man här på Alternativ säljer djur med blandningar av två olika lantraser. Där tappar vi de olika rasernas grundegenskaper som vi kommer att behöva i framtiden. Enligt mig behöver vi mer avel på djurens härdighet, lätta födslar, lynne och beteende med sina avkommor än fler olika FÄRGER på de stackrarna!

Nu sticker jag ut hakan, men kan inte de som vill tävla med olika färger anordna teckningstävlingar istället??
"E fango e il mondo" - Och dy är världen,
Giacomo Leopardi - Ur "Canti" 1831

Månvargen

  • Inlägg: 78
  • www.freedomranch.se
    • Östergötland
SV: "godkända" färger
« Svar #10 skrivet: 18 feb-11 kl 07:08 »
Jag är mest intresserad av att veta vilken färg det är på hannen ifall det blir
avkommor. När jag sen ska sälja dessa så vill jag kunna säga till köparen att
det är färger som är/är inte godkända för utställning. Det är ju upp till var och en vad man vill
syssla med.

Själv strävar jag efter att föda upp djur så nautrligt som möjligt och att
alla mina djur mår bra oavsett hur de ser ut.
Hästar, katter,gula ankor och åsbohöns i genbank, mellerudskaniner i genbank. Odlar örter och gör egna salvor.

Rottis

  • Inlägg: 135
SV: "godkända" färger
« Svar #11 skrivet: 18 feb-11 kl 10:37 »
En liten undran...

Jag begriper faktiskt inte mig på detta med rasavel på olika färgteckningar?
Först tar man en färgkombination, blandar den med en annan och får en ny färgkombination. Detta blir en ny färgkombination av den rasen och den blir "godkänd". Men om någon nu gud förbjude tar denna nya färgkombination och gör samma sak som den förste personen och får fram ytterligare en ny är den plötsligt inte godkänd eftersom den inte fått den godkänd på någon internationell utställning i England eller Frankrike gissar jag eller hur man nu blir godkänd. Betonas här är att det är utställningsdjur och det är synintrycket, dvs hållning, färg och annat som det avlas på. Inget om deras beteende eller produktionsegenskaper, eller har jag fel?

Jag blir riktigt ledsen att se ibland när man här på Alternativ säljer djur med blandningar av två olika lantraser. Där tappar vi de olika rasernas grundegenskaper som vi kommer att behöva i framtiden. Enligt mig behöver vi mer avel på djurens härdighet, lätta födslar, lynne och beteende med sina avkommor än fler olika FÄRGER på de stackrarna!

Nu sticker jag ut hakan, men kan inte de som vill tävla med olika färger anordna teckningstävlingar istället??
Håller med om en del av det du skriver...
Att man inte skall blanda olika raser tex. Sen är det ju inte så att det tas fram nya färger stup i kvarten, och för att få en färg godkänd handlar om flera års avel innan den kanske blir det. När man ställer ut så handlar det inte bara om färgen, det är flera kategorier som bedöms så som: livskraft,typ,kroppsform, skötsel och utställningskondition, storlek och vikt, rygg, buk, stjärt, vingar och balans, huvud, näbb, hakpåse, fjäderdräkt, färg och teckning, över och under färg, ben och tår. De flesta som ställer ut är också väldigt noga på att avla på de djur som har bättre äggproduktion, ruv-egenskaper,etc.  för annars kommer man ju inte vidare. Att blanda två olika raser går ju emot aveln. Dom som ställer ut vill ju sträva efter att djuren skall se ut som de gjort "från början" och inte ta fram några nya raser. Detta förekommer nog mest hos dom som bara har djuren som sällskap och inte bryr sig varken om färg, ras eller att de ska värpa bra.

Spindel

  • Inlägg: 623
    • Bohuslän
    • Helenas mignon
SV: "godkända" färger
« Svar #12 skrivet: 18 feb-11 kl 11:37 »
hum varför snackas det blandraser här TS ställde ju en fråga om färger elller?  bara för att det inte är ett "färg" rent djur så är det ju för sjutton inte en blandras !!! kolla in länken postad tidigare så ser ni hur många färger det finns utomlands, undrar hur dom kommit till  ???
Bor på landel i ett underbart hus, med min goa gubbe,en hel hop ungar, 3 snälla vovvar, 2 lata kattgubbar,Genbank med finfina Bohuslän-Dals Svarthöns, ekorrar i träden och ja ett okänt antal fiskar, mignon ankor och en urgullig kanin

Jan lindgren

  • Inlägg: 1193
SV: "godkända" färger
« Svar #13 skrivet: 18 feb-11 kl 13:02 »



Jag blir riktigt ledsen att se ibland när man här på Alternativ säljer djur med blandningar av två olika lantraser. Där tappar vi de olika rasernas grundegenskaper som vi kommer att behöva i framtiden. Enligt mig behöver vi mer avel på djurens härdighet, lätta födslar, lynne och beteende med sina avkommor än fler olika FÄRGER på de stackrarna!


Hej!
Du har delvis rätt. Vill man ha bättre egenskaper på djuren så ska man blanda och selektera hårt på de egenskaper man önskar. Gener försvinner inte automatiskt för att du blandar två raser. Selekterar du däremot hårt så försvinner gener vilket är önskvärt. Nu finns det en del människor som selekterar på färg och form istället för produktion och det är ok det också. Vi får skilja på produktionsdjur och sällskapsdjur. Även en uppfödare av sällskapsdjur kan rädda en massa värdefulla gener. När det gäller höns så finns det en massa bra produktionraser. Lantraser tillhör inte dem men lantraserna är trevliga sällskapsdjur.
MVH
Jan

Ronny

  • Inlägg: 1637
    • Skåne
SV: "godkända" färger
« Svar #14 skrivet: 18 feb-11 kl 15:12 »
Hej!
Du har delvis rätt. Vill man ha bättre egenskaper på djuren så ska man blanda och selektera hårt på de egenskaper man önskar. Gener försvinner inte automatiskt för att du blandar två raser. Selekterar du däremot hårt så försvinner gener vilket är önskvärt. Nu finns det en del människor som selekterar på färg och form istället för produktion och det är ok det också. Vi får skilja på produktionsdjur och sällskapsdjur. Även en uppfödare av sällskapsdjur kan rädda en massa värdefulla gener. När det gäller höns så finns det en massa bra produktionraser. Lantraser tillhör inte dem men lantraserna är trevliga sällskapsdjur.
MVH
Jan

Så du tycker med andra ord att det är ok att selektera i form och färg när det gäller lantraser, för de är sällskapsraser  ???
Håller lantraser för bevarande och det egna hushållet.

Jan lindgren

  • Inlägg: 1193
SV: "godkända" färger
« Svar #15 skrivet: 18 feb-11 kl 16:34 »
Så du tycker med andra ord att det är ok att selektera i form och färg när det gäller lantraser, för de är sällskapsraser  ???

Hej!
Jag ahr inga synpunkter på om folk vill selektera eller inte. Det är en smaksak. Der blir alltid en viss selektion om man har en ras/ stam länge. Sk lantraser förändras hela tiden liksom andra raser. Gul anka är tex en ras som selekterats för färg. Det är ingen gul anka längre om man struntar i att fortsätta selektionen utan använder tärning när man väljer avelsdjur. Sedan har vi problemet med epigenetik. Dety går inte alltid att bedöma vilka gener ett djur har. Det är lika viktigt vilka gener som är aktiva.
 Vill jag ha ett köldtåligt djur så väljer jag föräldrar som är köldtåliga och med lite tur och en del tid så kanske mina djur blir lite mera köldtåliga. Kan jag ha många djur så går processen snabbare.
En ras är bara en grupp djur som några människor klassifierat som en ras inte något objektivt. De lantraser jag tittat på förefaller oftast vara korsningsdjur som någon har haft ett antal år.
MVH
Jan

Ronny

  • Inlägg: 1637
    • Skåne
SV: "godkända" färger
« Svar #16 skrivet: 18 feb-11 kl 18:44 »
Hur man ser på det här med lantraser, beror på vilket rasbegrepp man utgår i från.

Håller lantraser för bevarande och det egna hushållet.

Lycka

  • Inlägg: 4229
    • Ångermanland
SV: "godkända" färger
« Svar #17 skrivet: 18 feb-11 kl 19:18 »
Jan och Ronny vill ni útveckla det hela ang.   lantraser.
Hedemorahöns

Spindel

  • Inlägg: 623
    • Bohuslän
    • Helenas mignon
SV: "godkända" färger
« Svar #18 skrivet: 18 feb-11 kl 20:24 »
suck började med färger på mignon o nu e det lantraskrig  o:)
Bor på landel i ett underbart hus, med min goa gubbe,en hel hop ungar, 3 snälla vovvar, 2 lata kattgubbar,Genbank med finfina Bohuslän-Dals Svarthöns, ekorrar i träden och ja ett okänt antal fiskar, mignon ankor och en urgullig kanin

Ronny

  • Inlägg: 1637
    • Skåne
SV: "godkända" färger
« Svar #19 skrivet: 18 feb-11 kl 21:45 »
Kom bara inte och säg att det var jag som drog igång det här sidospåret!

Jag håller med om att det är en fullständigt ovidkommande diskussion och jag avstår gärna från "Lyckas" uppmaning!
Håller lantraser för bevarande och det egna hushållet.


 


Dela detta:

* Inloggade just nu

876 gäster, 0 användare

* Forum

* Om tidningen Åter



- Har dessa godingar i mitt fritidshus och har lagt band på själv att inte läsa de förens jag har läst ut en annan bok, mycket tråkigare bok, vilket gett mig en rejäl sporre att läsa ut den och börja med dessa tidningar! Har tjuvläst en och spoiler, den var jätteintressant!
/Rebecca B

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser