Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  Avmaskning i stallet?  (läst 2843 gånger)

pettson

  • Inlägg: 130
  • Månskensbonde som gärna vill ha mer tid hemma
    • Skåne
    • www.bodilsbod.se
Avmaskning i stallet?
« skrivet: 24 nov-14 kl 11:22 »
Haemoncus har konstaterats i våra avelsfår. Tyvärr räckte tiden före installning inte till för avmaskning. Nu undrar jag om forumet avråder mig från avmaskning nu? Är det inte bättre att avmaska nu, innan lammen i tackornas magar blivit så stora? Tack vare spridning av halm på gödselbädden kanske risken för återsmitta av haemoncus inte är så stor?
Bor i en glänta i skogen med fru, barn, gotlandsfår, leicesterfår, gökfärgade maranhöns, isbar, blommehöns, pärlhöns & katter.
Meningen med livet är inte vad Du gör för Dig själv. Meningen med livet är vad Du gör för andra!

skräptanten

  • Jane of all trades
  • Inlägg: 3924
  • Självhushållare på svennebanan-PRAO
    • Småland
SV: Avmaskning i stallet?
« Svar #1 skrivet: 24 nov-14 kl 13:18 »
Haemonchus eller Stora Magmasken är en otäck blodsugare, så jag hade nog avmaskat tackorna redan nu, för att de inte skulle få en för tuff dräktighet där de skulle försörja både växande lammfoster och en massa maskar. Om de inte går och äter från ströbädden borde det väl inte vara ngn större risk att de skulle få i sig parasitägg?
Har avmaskat mina hornmonster mot detta, och veterinären säger att Stora Magmaskens ägg som regel inte övervintrar på betet, utan mest i djurens magar, så får en bort dem från djuren borde saken vara klar?!
Välj rätt preparat bara, är det Valbazen som kan orsaka fosterskador?
Mjölk ger starka ben. Ekeby-utgödsling ger starka armar också.

 

vallhunden

  • Inlägg: 3009
    • Västergötland
SV: Avmaskning i stallet?
« Svar #2 skrivet: 24 nov-14 kl 13:49 »
Avmaska med Ivomec eller Noromectin, snarast. De medlen kan ges även under dräktigheten... Se till att alla får en tillräkligt hög dos efter vikten på djuret!!
Kvinna som bor själv på landet med ett 30-tal tackor (Gotlandsfår) och 3 Border Collies.

zeina66

  • Inlägg: 1051
    • Värmland
SV: Avmaskning i stallet?
« Svar #3 skrivet: 24 nov-14 kl 19:30 »
Hej, jag håller med vallhunden. När fåren står i stall är det lämpligast att avmaska, de blir inte återsmittade då enligt Fårhälsovården och de har de senaste rönen. Det betet som djuren gått på bör vila en betes säsong för att inte dina får ska återsmittas betet. Det kan vara mkt svårt att bli av med just den, om det är haemonchus ?

 När togs träckproven ?
Allting går - förutom bebisar och tennsoldater

stina j

  • Inlägg: 167
    • Södermanland
SV: Avmaskning i stallet?
« Svar #4 skrivet: 25 nov-14 kl 22:32 »
Vi har avmaskat med noromctin mot stora magmasken sen har det inte setts på träckproven 3st. jag tror masken inte avger ägg på vintern utan startar upp i vår. Det blev stor skillnad på fåren efter avmaskning tyckte vi.Mycket piggare lamm.

zeina66

  • Inlägg: 1051
    • Värmland
SV: Avmaskning i stallet?
« Svar #5 skrivet: 26 nov-14 kl 08:29 »
stina j, haemonchus går i "vilofas" i tarmen under vintern. Vetenskapen kan inte säga vilken månad det sker - därför undrar jag när pettsson tog träckprovet ??

Enligt forskning som finns idag går det inte att få bort haemonchus med avmaskningsmedel om den gått i "vilofas"...
Jag har två nya tacklamm i karantän fr en besättning där haemonchus setts på träckprov i augusti, de avmaskades med Ivomec inomhus och flyttades till mig som nu har dom i karantän tills i maj då jag ska ta nya träckprov för att se om något finns kvar.
Vetenskapen vet inte heller med säkerhet när haemonchus kommer ur sin "vilofas", jag är mkt intresserad av just detta och tar gärna del av andras erfarenheter samtidigt som jag håller mig uppdaterad på vad Fårhälsovården & SVA kan informera om.

Mina två tacklamm får inte gå ut i mina marker förrän jag är övertygad om att de inte har denna parasiten.
Allting går - förutom bebisar och tennsoldater

stina j

  • Inlägg: 167
    • Södermanland
SV: Avmaskning i stallet?
« Svar #6 skrivet: 28 nov-14 kl 09:19 »
tog provet i april som visade 3000 ägg av storamagmasken hade köpt fåren året innan. avmaskade släppte ut på samma beta efter 4-5 dar.sen  tog prov på lammen i augusti visade ingenting.inga parasiter på tackorna i april i år inget på lammen i augusti. vi bor i Södermanland men här verkar inte masken ha övervintrat i hagarna vi har också rådjur räv grävling och harar i hagen.

olivia.k

  • Inlägg: 1455
    • Jämtland
SV: Avmaskning i stallet?
« Svar #7 skrivet: 28 nov-14 kl 12:46 »
, jag är mkt intresserad av just detta och tar gärna del av andras erfarenheter samtidigt som jag håller mig uppdaterad på vad Fårhälsovården & SVA kan informera om.


Jag antar att du läst på facebook-gruppen det en djurägare skrev om hur hon fick slakta ut hela sin besättning nyligen pga stora magmasken? Även fast träckprovet visade 0 epg så fanns parasiten kvar, vilket berodde på att de var resistenta mot medlet. Svårt då att räkna ut varför fåren dör, om träckprovet visar 0.

pettson

  • Inlägg: 130
  • Månskensbonde som gärna vill ha mer tid hemma
    • Skåne
    • www.bodilsbod.se
SV: Avmaskning i stallet?
« Svar #8 skrivet: 28 nov-14 kl 14:46 »
Jag blir inte helt klok på era svar. Om parasiten vilar i fåren under vintern biter inte avmaskningen då? Senaste träckprov på lammen före avskiljning i augusti. Lammen avmaskades, inte tackorna. Ska vi avmaska eller inte?
Bor i en glänta i skogen med fru, barn, gotlandsfår, leicesterfår, gökfärgade maranhöns, isbar, blommehöns, pärlhöns & katter.
Meningen med livet är inte vad Du gör för Dig själv. Meningen med livet är vad Du gör för andra!

vallhunden

  • Inlägg: 3009
    • Västergötland
SV: Avmaskning i stallet?
« Svar #9 skrivet: 28 nov-14 kl 17:58 »
Jag hade avmaskat vid installningen, oavsett när den äger rum. Skadan som parasiten gör över vintern, är värre än den kostnad som maskmedlet kostar...
Kvinna som bor själv på landet med ett 30-tal tackor (Gotlandsfår) och 3 Border Collies.

zeina66

  • Inlägg: 1051
    • Värmland
SV: Avmaskning i stallet?
« Svar #10 skrivet: 29 nov-14 kl 14:40 »
Olivia.k. Nej, jag läser inget i Facebook-gruppen, tycker det är lättare i detta forum då man enkelt kan söka information.

Däremot har jag vänner som råkat ut för haemonchus och som ej blivit av med den trots att de gått efter Fårhälsovårdens råd.
Deras marker fick vila 1 1/2 år innan de släppte på får igen. De har vägt varenda djur vid avmaskning för att få rätt dos - trots det så finns haemonchus kvar, visserligen i små mängder.

Jag är mkt noga när jag köper in nya djur, de kommer fr besättningar där man tar träckprover både vår & höst i flera år...och i besättningar där nya djur sällan köps in.
Allting går - förutom bebisar och tennsoldater

zeina66

  • Inlägg: 1051
    • Värmland
SV: Avmaskning i stallet?
« Svar #11 skrivet: 29 nov-14 kl 14:45 »
Pettsson, tack för svar.
Jag tycker som vallhunden att du ska avmaska när du stallar in dom. Väg varenda djur så att du kan dosera exakt. Om möjligt, använd inte de hagar till våren - som du använt sedan träckproven togs i augusti, helst inte alls. Ju längre tid en hage vilar desto bättre.

Och...vet att detta kanske är en utopi för många - släppt tackor & lamm i en "välkomsthage" till våren som inte varit betad av får denna säsongen. Lycka till
Allting går - förutom bebisar och tennsoldater


 


Dela detta:

* Inloggade just nu

* Forum

* Om tidningen Åter



- Enormt intressant tidning. Vill köpa tidningar från 2012 men dom är slut, så hur får man tag på dom?
/Tina

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser