Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  Tips till hönshuset!  (läst 3227 gånger)

Cocca

  • Inlägg: 6
    • Jämtland
Tips till hönshuset!
« skrivet: 25 apr-16 kl 20:09 »
Jag och min sambo ska/håller på att bygga hönshus och hönsgård!
Vi ska bygga hönshuset i ladan, så det enda som ska upp är en till vägg till där inne. Lucka finns sen förut men den ska få lite kärlek!
Det är timmerstomme i ladan, timmer som står upprätt så det är ju springor mellan varje stock. Ganska stora dock. Inte så men ser ut. Det blir 4x2 meter.
Är det ändå smartast att smacka upp skivor runt hela så det blir släta väggar där inne för att undvika ohyra? Hur har ni gjort? Och hur lätt blir det ohyra egentligen?
Har sex stycken reden. Tänkte mig runt 8 hönor och en eller två tuppar.
Ute blir det ganska stort. Större än inne! Vad har ni för någonting ute hos dem? Sandlåda blir det givetvis!
Har mycket räv, falk, örn, grävling, plus fågeldödande katter plus trafik ganska nära gården så de kommer inte få gå ute löst.
Ge gärna mer tips på vad man ska tänka på! :)

Marina

Bösahusarn

  • Inlägg: 1271
  • Lagom kan också vara för mycket.
    • Skåne
Tips till hönshuset!
« Svar #1 skrivet: 25 apr-16 kl 20:31 »
Ett lite tråkigt tips är att läsa i alla dom andra trådarna om nybörjare med höns...

Men men.
Dragfritt men ventilerat är väl de ni ska sikta på gällande väggarna. Någon bra isolerad hörna för att vatten inte ska frysa så lätt underlättar vintertid. El till värmelampa eller bara belysning? Fönster är ju ett krav. Förvara foder? Bajsbräda?

Jag har 4 reden på 8 hönor,  dom ska ju lära sig att stå i kö ibland. En tupp räcker nog,  jag har en bara. Ska man ha flera tuppar så ska man ha minst tre, så att det inte är samma som bråkar hela tiden om dom har de humöret, har jag läst...
Det är aldrig för sent att ge upp.

Cocca

  • Inlägg: 6
    • Jämtland
SV: Tips till hönshuset!
« Svar #2 skrivet: 25 apr-16 kl 20:42 »
Läste i de andra trådarna men det blir lite luddigt och jobbig läsning att läsa alla andra trådar och leta efter specifika svar på ens funderingar :) Tänkte då på släta ytorna framförallt! Så är tacksam för svar! 
Fönster blir det automatiskt där vi tänkte ha hönsen.


Ett lite tråkigt tips är att läsa i alla dom andra trådarna om nybörjare med höns...

Men men.
Dragfritt men ventilerat är väl de ni ska sikta på gällande väggarna. Någon bra isolerad hörna för att vatten inte ska frysa så lätt underlättar vintertid. El till värmelampa eller bara belysning? Fönster är ju ett krav. Förvara foder? Bajsbräda?

Jag har 4 reden på 8 hönor,  dom ska ju lära sig att stå i kö ibland. En tupp räcker nog,  jag har en bara. Ska man ha flera tuppar så ska man ha minst tre, så att det inte är samma som bråkar hela tiden om dom har de humöret, har jag läst...

Bösahusarn

  • Inlägg: 1271
  • Lagom kan också vara för mycket.
    • Skåne
SV: Tips till hönshuset!
« Svar #3 skrivet: 26 apr-16 kl 11:40 »
Jo jag vet...alla bra tips borde hamnat i handboken istället för 54 olika trådar..
Har själv startat några när det inte gått att få en samlad bild på ett enkelt sätt.

Takmasonit är ju ganska billigt o bra att spika upp....det tål lite fukt och är lätt att byta om man skulle behöva.
Det är aldrig för sent att ge upp.

Luff

  • Inlägg: 998
    • Västergötland
SV: Tips till hönshuset!
« Svar #4 skrivet: 28 apr-16 kl 21:24 »
Höns får ohyra. Jag tror dom i princip alltid har det men med god hygien kan man hålla det på en nivå så dom inte mår dåligt. Rent, torrt i hönshuset och sandbad. Bra mat och utevistelse ger friska höns med motståndskraft.
Sen till min käpphäst; Folk har ofta alldeles för klena sittpinnar, har sett kvastskaft!!! Sittpinnar ska vara grova. Hönan vilar sitt bröstben mot sittpinnen och det blir deformerat av klena sittpinnar. Dvärghöns bör ha minst 4-5 cm i diameter. Klorna ska nå ungefär halvvägs på pinnen.
//Luff

Gilbert

  • Gäst
SV: Tips till hönshuset!
« Svar #5 skrivet: 28 apr-16 kl 21:46 »
Här finns en tråd. Hönshuset fungerar och är lätt att rengöra.

http://www.alternativ.nu/index.php?topic=175043.0

Cocca

  • Inlägg: 6
    • Jämtland
SV: Tips till hönshuset!
« Svar #6 skrivet: 29 apr-16 kl 18:24 »
Höns får ohyra. Jag tror dom i princip alltid har det men med god hygien kan man hålla det på en nivå så dom inte mår dåligt. Rent, torrt i hönshuset och sandbad. Bra mat och utevistelse ger friska höns med motståndskraft.
Sen till min käpphäst; Folk har ofta alldeles för klena sittpinnar, har sett kvastskaft!!! Sittpinnar ska vara grova. Hönan vilar sitt bröstben mot sittpinnen och det blir deformerat av klena sittpinnar. Dvärghöns bör ha minst 4-5 cm i diameter. Klorna ska nå ungefär halvvägs på pinnen.

Tack! Ska fixa rejäla sittpinnar. Det är nog inte så många som förstår att pinnarna har ett viktigt syfte utan att de bara vill sitta nånstans.

Cocca

  • Inlägg: 6
    • Jämtland
SV: Tips till hönshuset!
« Svar #7 skrivet: 29 apr-16 kl 18:27 »
Här finns en tråd. Hönshuset fungerar och är lätt att rengöra.

http://www.alternativ.nu/index.php?topic=175043.0


Tack! Det är ju precis sådär vi har med timrade väggar. Så det blir skivor runt hela! Tak och väggar. Betonggolv med kutterspån ovanpå. Sandbad givetvis. Tänkte ta en halvpallkrage och täta med plats och sen ha sand i. En ute och en inne. Tak övanför den som är ute.

karsan

  • Inlägg: 1901
    • Södermanland
SV: Tips till hönshuset!
« Svar #8 skrivet: 30 apr-16 kl 23:00 »
Fast "sandbad" är en missvisande term.  På engelska heter det "dustbath".  Verkar som hönsen föredrar torr jord, gärna med torv och lite aska i.   Fast inte fel att ha olika material ute och inne så att hönsen får välja och du får veta hur de vill ha det.

 

Cocca

  • Inlägg: 6
    • Jämtland
SV: Tips till hönshuset!
« Svar #9 skrivet: 01 maj-16 kl 00:19 »
Fast "sandbad" är en missvisande term.  På engelska heter det "dustbath".  Verkar som hönsen föredrar torr jord, gärna med torv och lite aska i.   Fast inte fel att ha olika material ute och inne så att hönsen får välja och du får veta hur de vill ha det.

Jo, har läst det i olika trådar också att de brukar föredra torr jord och liknande. Tänkte köra någon slags jord/sand blandning :)

Skogsvilde

  • Inlägg: 16941
  • Om det inte dödar dig muterar och försöker på nytt
    • -
SV: Tips till hönshuset!
« Svar #10 skrivet: 02 maj-16 kl 21:02 »
Jag har torv och vanlig jord i sandbadet.
Händer att jag öser i nånn näve sågspån oxå.   

E-nr är inte det minsta lilla farliga.
Det kan vara produkten som döljer sig bakom som ställer till det.
Men inte nödvändigtvis.

Gilbert

  • Gäst
SV: Tips till hönshuset!
« Svar #11 skrivet: 03 maj-16 kl 05:25 »
Man kan ju fundera en del på var de ligger och på vad hur länge som helst, de använder det de får och det är ingen skillnad. Hönsägaren tänker ibland lite för mycket men glömmer ofta bort något som heter hygien.
Maten hönsen äter framtill kommer lixom ut baktill i en helt annan form. Ibland äter de ett kg och skiter minst 2 kg ser det i alla fall ut som.

Att ha en sandlåda som går att byta sand på ibland vid storstädning eller att fylla på sand/grus är av hygieniska skäl är riktigt bra. Sedan behöver hönsfåglar lite sand/grus partiklar som de stoppar i sig för att muskelmagen skall fungera. Har man många höns är det bättre med sandlåda.

Inget större besvär att ha en sådan i ett tillräckligt stort hönshus.

« Senast ändrad: 03 maj-16 kl 06:09 av Gilbert »


 


Dela detta:

* Inloggade just nu

750 gäster, 0 användare

* Forum

* Om tidningen Åter



- En tidning med djupa rötter.
/Margit

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser