Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  Skugga husets del mot söder  (läst 4070 gånger)

Ett svart får

  • Inlägg: 9921
    • Bohuslän
SV: Skugga husets del mot söder
« Svar #20 skrivet: 02 apr-14 kl 20:37 »
Ni som funderar kring skuggande träd. Hur tänker ni om att solen kommer att tas bort på vintern också?
Själv hade jag inte tyckt det skulle vara värt priset, att bli av med den då när man så gärna vill få allt som går.
Lövträd som tappar löven på vintern  ;)

FårEtt

  • Inlägg: 51
    • -
SV: Skugga husets del mot söder
« Svar #21 skrivet: 02 apr-14 kl 20:43 »
Fin poäng där, vita kaninen.

Snygga att hänga fågelmatning i också

Anders S

  • Inlägg: 6171
    • -
    • Fröodling.se
SV: Skugga husets del mot söder
« Svar #22 skrivet: 04 apr-14 kl 16:52 »
Jo, i öppna slättbugder blir det så klart annorlunda. Men var inte dessa trädrader ändå primärt för blåsten. Står de så nära att de skuggar husen?

Jag tänkte på några gårdar jag sett. I inget fall minns jag detaljer tydligt, utan mest ett helhetsintryck. Om detta stämmer så var de höga träden nära huset inte lämpade som vindskydd, men däremot som solskydd på sommaren.

Citera
Uppvuxen ek som nämns är säkert ingen fara för fasaden, inte så mycket bladgrönt där nere. Bara tak och rännor rensas ordentligt på hösten.

Ska överväga ek. Jag gillar ekar.

Citera

Nackdelen med rullgardiner och gardiner är att de stoppar solen på insidan av fönstren och därför delvis fungerar som solfångare. Men om fönstret är öppet samtidigt blir det bättre.

Jag upplever att de gör skillnad. Kanske beror på vilket tyg, hur de sitter e.dyl.
Det finns sk ljustätt tyg som är vävt på speciellt sätt. Hade min farmor i ett rum där inget annat hjälpte och det blev betydligt bättre.
Fålla, sätt ringar eller öljetter i hörnen, slå små spikar i ytterhörnen på fönsterfodret. sätt upp vid behov. Tar liten plats att förvara hopvikt.
Men beror så klart på i vilken utsträckning man ska vistas i rummet på dagarna.

Teoretiskt-fysikaliskt är det så här (såvitt jag begriper):
Om man stoppar solen på insidan om fönstret bör man använda så ljusreflekterande material som möjligt, så att ljus återkastas. Annars omvandlas ljuset till värme, som sprids vidare i rummet som värmestrålning och strömning av uppvärmd luft (samt ledning om man stoppar ljuset med ett värmeledande material, t.ex. metall).

Reflekterat ljus kan till större delen kastas tillbaka ut genom fönstret, även om en del kommer reflekteras tillbaka i fönstret och fortsätta sin vandring runt i rummet.

Värmestrålning kan inte tränga ut så lätt genom ett fönster som ljus kan. Detta är växthuseffekt i ordets egentliga bemärkelse, d.v.s. den effekt man drar nytta av i ett växthus. (Där handlar det om att synligt ljus tränger in, omvandlas till värme, som sen inte kan stråla ut i lika hög grad som ljuset kan stråla in - mätt som energi.)

Man bör alltså ha något som antingen är så vitt som möjligt, eller så plant och slätt/blankt (=speglande) som möjligt.

Ljustätt betyder att ljus inte tränger igenom till andra sidan, men om tyget är svart omvandlas allt eller åtminstone en stor del av ljuset till värme. Tyget bör vara vitt eller ha en reflekterande beläggning på utsidan.

Citera
Jag menade att man inte bara ska maximera vädringen, utan tänka när och hur. Om det är varmare ute än inne, typ på em, så bör man låta bli.

Jo, om det är varmare ute så är det ofta bäst att låta fönstret vara stängt. Samtidigt tål jag varm luft bättre om den rör sig än om den står stilla, så jag föredrar korsdrag när det är varmt. Det blir en avvägning.

Citera
Ni som funderar kring skuggande träd. Hur tänker ni om att solen kommer att tas bort på vintern också?

Som vita kaninen skrev så bör man ha lövträd som sommarskugga. Jag har uppfattat att det är den varianten vi diskuterar, när det gäller skugga från träd.
« Senast ändrad: 04 apr-14 kl 16:57 av Anders S »

 

FårEtt

  • Inlägg: 51
    • -
SV: Skugga husets del mot söder
« Svar #23 skrivet: 05 apr-14 kl 10:44 »
Håller med dig om fysiken, Anders S.

Mina rullgardiner i köket är vita och det var farmors ljustäta tyg också. Poäng att nämna det , jag tänkte inte på andra alternativ bara för att det är vad jag är van med. Det ljustäta tyg jag sett är ganska slätt och glansigt, så det fyller nog kraven.

Om vi tänker oss ett litet miniväxthus mellan gardin och glasruta så minskar vi spridningen av värme därifrån till rummet på olika sätt.

Gardintyget är glest och släpper igenom större del av ljuset som värmer rummet på vanligt vis.
Fönstret släpper ut mer värme tillbaka till ytterlyften
Värmestrålning som går igenom gardintyget
Luftcirkulation som gör att den varma luften sprids till resten av luften.

Alltså borde följande vara bra:
Stoppa maximalt av ljuset med ett tätare tyg
Återreflektera det för att hindra värmebildning i växthusutrymmet med vitt, blankt tyg
Lägre värmeisoleing i fönsterrutan (superisolerande treglas borde vara en nackdel här)
Tyg med värmeisolerande effekt
Montering av gardin tätt mot vägg och fönster

Det teoretiska idealet borde vara en yllefilt med ljus-och värmereflekterande folie som fästs med lister mot karmen.
Men sen finns det ju estetiska och praktiska hänsyn vid användandet, så kanske är detta ändå inte den idealiska lösningen för Hylsan.

Roligt att den gamla lösningen med enkelglas blir en förde här, när innanfönstrens isoleringseffekt tas bort på sommaren.
Resonemanget borde också tala för att det är bättre med persienner som fästs mellan rutorna, istället för det som blivit vanligare att sätta dem innanför fönstret.

Ger också en ny aspekt av vädringen. Under vissa förhållanden kan det löna sig mer att vädra bort värmen ur växthusutrymmet, än att stänga ute den varma uteluften.
Jag tror som sagt att man bör experimentera för att finna det ideala för sitt eget hus och sina egna behov och prioriteringar.

Och trädidéen är också bra om man tänker på former och placeringar. I ett söderläge med blåst borde risken för att skada fasad vara liten.
Dock kan en annan lösning behövas som komplement tills de har växt till sig. Men planera för framtiden är alltid bra.


 


Dela detta:

* Inloggade just nu

784 gäster, 0 användare

* Forum

* Om tidningen Åter



- Förvånansvärt väl sammansatt och innehållsrik tidning! Kanske är det just för att den är skriven av entusiaster, inte professionella skribenter, som den andas så mycket glädje och inspiration.
/Jeuce

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser