Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  Björksav och björksirap  (läst 6202 gånger)

Nena

  • Inlägg: 270
    • Dalsland
Björksav och björksirap
« skrivet: 02 apr-17 kl 07:18 »
Förra våren började vi tappa björksav. I år när vi tog ett träd blev saven pissgul. Smakade ok, men vi pluggade igen, kändes inte så fräscht med tanke på färgen. Övriga björkar i samma område levererar finfin sav. Någon som vet varför denna björk gav pissgul sav? Skada längre upp på stammen, men min fundering är om björken är dålig även längre ned.
Lev livet grönare så blir jorden skönare

Björksav och björksirap
« Svar #1 skrivet: 13 apr-17 kl 22:37 »
Har ni fler tips på vad man kan använda björksav till?
Jag har kokat sirap, bakat bröd och använt till måltidsdryck.
enligt detta:
http://lantisen.nu/natur.html

SV: Björksav
« Svar #2 skrivet: 13 apr-17 kl 22:39 »
Har jag aldrig varit med om?!?!
Vad gör du med saven? Kul med tips.
Jag bakar bröd, dricker den som den är och gör sirap.
http://lantisen.nu/natur.html

kretslopp

  • Inlägg: 2246
  • mindre gård, nästan självförsörjande, pensionär.
    • Småland
SV: Björksav
« Svar #3 skrivet: 14 apr-17 kl 14:27 »
Vi tog för några år sen en massa sav från en nyfälld stubbe, den blev gulare och gulare. Den smakade ok så vi använde den. Jag tror inte det kan vara något farligt.
kretslopp

kretslopp

  • Inlägg: 2246
  • mindre gård, nästan självförsörjande, pensionär.
    • Småland
SV: Björksav och björksirap
« Svar #4 skrivet: 14 apr-17 kl 14:32 »
Du kan låta den jäsa så får du vin. Vi sköd ihop den först. Det som stod framme blev en god vinäger.
kretslopp

torpjens

  • Inlägg: 2372
  • Vi lever på naturens villkor
    • Södermanland
SV: Björksav och björksirap
« Svar #5 skrivet: 14 apr-17 kl 16:18 »
 (:)  Oj, la ihop två lika ämnen men det blev lite oreda i kommentarsordningen. Sorry. /Torpjens
Problemet är inte att makt korrumperar, det är att de korrumperbara söker makten.

TW

  • Inlägg: 2684
    • Finland
SV: Björksav och björksirap
« Svar #6 skrivet: 14 apr-17 kl 16:28 »
Alla björkar ger små mängder pissgul illasmakande sav de första dagarna den börjar stiga innan den blir klar.
Enstaka björkar ger pissgul sav hela tiden och jag tror det beror på någon skada eller sjukdom.

Jag brukar dricka saven som den är.

Det blir gott att koka bärkräm på björksav och frysta bär från i fjol. Man får minska sockermängden rejält i förhållande till receptet men hållbarheten är inte lika bra som på vanlig bärkräm.
Bor redan på landet men drömmer om ett eget litet hus......
Timmerman och snickare och byggnadsingenjör och gör-det-självare. Gör väldigt mycket av litet men kan inte göra allt av ingenting.
Antifacist.


 


Dela detta:

* Inloggade just nu

557 gäster, 6 användare (1 dolda)
xaelanar, Caroline Carlsson, reimersro, von tratt, Tur-Johan

* Forum

* Om tidningen Åter



- Enormt intressant tidning. Vill köpa tidningar från 2012 men dom är slut, så hur får man tag på dom?
/Tina

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser