Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  Vilken dryck är mest lik mjölk?  (läst 5687 gånger)

Snowy

  • Inlägg: 320
    • -
Vilken dryck är mest lik mjölk?
« skrivet: 07 dec-14 kl 17:23 »
Försöker hitta ett alternativ till mjölk, men inget som fallit mig jättemycket i smak än. Testat havre, soja, kokos/ris och osötat och inte sötat. Vad är mest lik mjölk i smaken? Och vilket märke tycker ni bäst om?
Blir det godare att göra själv?

christelle

  • Inlägg: 7772
    • Blekinge
SV: Vilken dryck är mest lik mjölk?
« Svar #1 skrivet: 07 dec-14 kl 22:33 »
Försöker hitta ett alternativ till mjölk, men inget som fallit mig jättemycket i smak än. Testat havre, soja, kokos/ris och osötat och inte sötat. Vad är mest lik mjölk i smaken? Och vilket märke tycker ni bäst om?
Blir det godare att göra själv?
Provat mandelmjölk?
The woods are lovely, dark and deep.
But I have promises to keep,
and miles to go before I sleep.   R. F.

skogaliten

  • Inlägg: 1288
    • -
SV: Vilken dryck är mest lik mjölk?
« Svar #2 skrivet: 08 dec-14 kl 01:15 »
Är det till att dricka, eller till matlagning?

Det är nog svårt att hitta en dryck som smakar (ko)mjölk, men som inte är (ko)mjölk. Det är nog i så fall bättre att lära sig uppskatta något annat helt enkelt, utan att tänka (ko)mjölk.

Man kan dricka kranvatten, kanske med någon liten uppiggande citrondroppe i (eller annan trevlig smaktillsats), saft, lingondricka, eller något annat man gillar och säkerställa att man får saknade näringsämnen på något annat sätt.

Antagligen kan man också lära sig att tycka om smaken av t.ex. havremjölk, eller för den delen mandelmjölk. Sojadryck är inget vidare enligt mig.
Jag tycker att havremjölk fungerar OK till gröt, men föredrar alla gånger (ko)mjölk.

Till matlagning tycker jag att havremjölk fungerar i de flesta fallen.

Jag har personligen tyck illa om (ko)mjölk som dryck sedan jag var liten, men jag har närstående som tycker att mjölk är något av det godaste som finns att dricka till maten. Hen beställer alltid mjölk på restaurang t.ex., vilket leder till en hel del höjda ögonbryn...

LimJans

  • Inlägg: 8881
    • Dalarna
SV: Vilken dryck är mest lik mjölk?
« Svar #3 skrivet: 09 jun-16 kl 17:43 »
Jag tycker bäst om Oatlys iKaffe, om jag vill dricka ett glas rätt upp och ner :)

Ett svart får

  • Inlägg: 9921
    • Bohuslän
SV: Vilken dryck är mest lik mjölk?
« Svar #4 skrivet: 09 jun-16 kl 17:48 »
Vad är mest lik mjölk i smaken?
Lättmjölk.

Örnnästet

  • Inlägg: 182
    • Östergötland
SV: Vilken dryck är mest lik mjölk?
« Svar #5 skrivet: 09 jun-16 kl 18:55 »
Det kanske beror på vad du ska ha den till?
Jag gör ofta kokosmjölk. Fyller ett litermått med 3 dl kokosflingor och häller på kokande vatten upp till 6 dl -strecket. Det får stå en stund och sen mixar jag noga och silar. Jättegott med lite vaniljpulver i till t.ex. jordgubbarna. Eller för en liten fylligare spenatsoppa. Etc. Bakar kokoskex/knäcke på kokosresterna.

getalina

  • Inlägg: 7186
  • Haui that Skanunga ærliki mææn toco vitar uræt ald
    • Halland
SV: Vilken dryck är mest lik mjölk?
« Svar #6 skrivet: 09 jun-16 kl 20:32 »
Sesammjölk är gott.  :)

Mixa skalade sesamfrön i mixern, tillsätt vatten (och lite honung).

Lite vatten = sesamgrädde. Mycket vatten = mjölk.



LimJans

  • Inlägg: 8881
    • Dalarna
SV: Vilken dryck är mest lik mjölk?
« Svar #7 skrivet: 09 jun-16 kl 20:38 »
Sesammjölk har en lite speciell smak, tycker jag. Funkar att koka gröt på.

torpjens

  • Inlägg: 2372
  • Vi lever på naturens villkor
    • Södermanland
SV: Vilken dryck är mest lik mjölk?
« Svar #8 skrivet: 09 jun-16 kl 20:53 »
Havredryck är den enda jag lärt mig gilla tillräckligt för att t.ex. ta en tallrik flingor och havredryck istället för flingor och mjölk. Men den måste vara kall och den är inte god nog att dricka rakt upp och ned för en som egentligen gillar mjölk - i mitt tycke.


Angående havredryck i mat så funkar det bra till mycket. Pannkakor är ett problem eftersom det inte finns samma typ av proteiner som kan koagulera i havredrycken som i mjölk. Finns, vad jag hittat, ingen fullgod ersättning, det blir kletigt i mitten. Däremot kan man genom att dra ned på vätska och mjöl samt addera banan få fluffiga och fina pannkakor.
Problemet är inte att makt korrumperar, det är att de korrumperbara söker makten.

LimJans

  • Inlägg: 8881
    • Dalarna
SV: Vilken dryck är mest lik mjölk?
« Svar #9 skrivet: 09 jun-16 kl 21:09 »
Havredryck är den enda jag lärt mig gilla tillräckligt för att t.ex. ta en tallrik flingor och havredryck istället för flingor och mjölk. Men den måste vara kall och den är inte god nog att dricka rakt upp och ned för en som egentligen gillar mjölk - i mitt tycke.


Angående havredryck i mat så funkar det bra till mycket. Pannkakor är ett problem eftersom det inte finns samma typ av proteiner som kan koagulera i havredrycken som i mjölk. Finns, vad jag hittat, ingen fullgod ersättning, det blir kletigt i mitten. Däremot kan man genom att dra ned på vätska och mjöl samt addera banan få fluffiga och fina pannkakor.

SOjamjölk är bra i pannkisar, då håller de ihop fint också :)


 


Dela detta:

* Inloggade just nu

565 gäster, 3 användare
xaelanar, von tratt, Tångräkan

* Forum

* Om tidningen Åter



- Superbra tidning där det mesta tas upp! Klart prisvärd läsning.
/Theo

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser