Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  Palsternacksvin?  (läst 2789 gånger)

MissT

  • Inlägg: 596
    • Västergötland
Palsternacksvin?
« skrivet: 09 sep-13 kl 23:36 »
Finns det någon som har recept?
Gjorde för många år sedan och det blev fantastiskt gott, men slarvade tyvärr bort receptet. :'(

MissT

  • Inlägg: 596
    • Västergötland
SV: Palsternacksvin?
« Svar #1 skrivet: 16 sep-13 kl 15:54 »
Finns det ingen som har recept?  :P

Radar

  • Inlägg: 1690
    • Jämtland
SV: Palsternacksvin?
« Svar #2 skrivet: 19 sep-13 kl 20:58 »
Jag hittade ett hos Jack Keller som kanske kan vara något. http://winemaking.jackkeller.net/reques69.asp
Det kanske finns något mer där.

PARSNIPS

You certainly can make wine from parsnips. Of all root bases, I think parsnip yields the best tasting wine. But, like beet and carrot wines, parsnip wine takes a long time to make and has a long aging period before it is ready to drink. I have several recipes for this wine, but will only list one here.

Parsnip Wine

    4 lbs parsnips
    1 lb ripe bananas
    10-1/2 oz can of white grape concentrate
    1/2 cup fresh elderflowers or rose petals
    1-3/4 lbs finely granulated sugar
    1-1/2 tsp tartaric acid
    1 tsp pectic enzyme
    1 crushed Campden tablet
    1/2 tsp tannin
    7-1/2 pts water
    1 tsp yeast nutrient
    Sauternes wine yeast

Put 1 pt water on to boil and add sugar, stirring until completely dissolved. Set aside in sterilized jar for later use. Meanwhile, wash and scrub the parsnips, slice them thinly, peel and slice the bananas, and place all in saucepan with 6 pts water. Bring to low boil for 30 minutes. Strain off liquid into primary and leave to settle. After 24 hours, siphon the clear liquid off the sediment into secondary. Add grape concentrate, tartaric acid, pectic enzyme, tannin, and yeast nutrient. Stir to mix and add activated wine yeast. Cover secondary with paper towel held in place with rubber band. When fermentation is vigorous, add sugar-water and flowers or rose petals and fit airlock. After 1 week, strain off flowers and return liquid to clean secondary. Refit airlock and ferment until wine begins clearing. Rack, top up and refit airlock. When wine is completely clear, rack again and add 2 crushed Campden tablets dissolved in 1/2 cup water, top up and refit airlock. After 2 weeks, rack again and add 2 more crushed Campden tablets dissolved in 1/2 cup water. Sweeten with sugar-water to specific gravity 1.008, top up and refit airlock. Check airlock periodically and rack every 6 months for 18 months. Rack into bottles and store additional 6 months. [Adapted from Betty Sampson's The Art of Making Wine]

My thanks to Thom Sanders of Chicago for this request.
Tiden går, som allting annat.
Här går den fort så förbannat.

stina j

  • Inlägg: 167
    • Södermanland
SV: Palsternacksvin?
« Svar #3 skrivet: 19 sep-13 kl 22:14 »
om Du har läst John Seymore han skriver mycket om palsternacksvin som han tycker så mycket om.

MissT

  • Inlägg: 596
    • Västergötland
SV: Palsternacksvin?
« Svar #4 skrivet: 26 sep-13 kl 20:05 »
Tack för recept och tips om John Seymour. Har ställt mej i kö på den på mitt bibliotek.
Receptet var tyvärr inte det rätta, mitt recept var mycket enklare. Tror det var palsternacka och kanske ingefära + kanske något mer. Men jag kanske provar ditt recept för jag har mycket palsternackor. :-[

Gille

  • Inlägg: 1973
    • -
SV: Palsternacksvin?
« Svar #5 skrivet: 19 mar-17 kl 21:06 »
Hur gick det? :)
Kaninuppfödare och pelargontant.


 


Dela detta:

* Inloggade just nu

719 gäster, 1 användare
Lillskiten

* Forum

* Om tidningen Åter



- Hämtade just ut 11 gamla nummer av tidningen och skrockade välmående när jag öppnade paketet. Det ska bli så intressant att läsa dessa <3 Flera av sakerna känns väldigt aktuella just nu. Har bla funderat på jordkällare, flytta en timring och veganmat för självhushållare. Nu är jag ingen äkta vegan då jag blev lika glad över att ett nummer handlar om beredning av fårskinn men jag äter veganskt.
/Anna W

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser