Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  Är skorstensutfällningar farliga?  (läst 1556 gånger)

ViolaArvensis

  • Inlägg: 18
    • Skåne
Är skorstensutfällningar farliga?
« skrivet: 29 jan-15 kl 21:28 »
Hej!

Vi bor i ett hus från 1936 som vi renoverat. När vi flyttade in var skorstenen missfärgad av diverse utfällningar. Har frilagt den upp till nock nu. Tänkte inte så mycket på missfärgningarna då. Tog bort det som var sprucket och sen putsade muraren om det som behövdes. Målade den och flyttade in.

Mannen som byggt huset och bott här sedan dess tills vi köpte det var byggare och verkade elda spillved i vedpannan för det var vedlåren full av när vi flyttade in. Säkert gammalt impregnerat, arsenikfyllt med för det var skjulet fyllt med och han var "ekonomisk" av sig har grannarna sagt. :-(

Det har nu kommit nya ljusbruna missfärgninga. Sover rakt under den och börjar fundera om det kanske inte är så bra. Huset är högt så det är många meter skorsten vi sover under.

Någon som har några ideer om det är hälsofarligt för oss och barnen att ha det så i sovrummen.

torbjorn

  • Inlägg: 13744
    • Medelpad
SV: Är skorstensutfällningar farliga?
« Svar #1 skrivet: 29 jan-15 kl 22:07 »
Är det inte troligt att det mest är gammal tjära som har mättat murbruket och kryper fram allteftersom?
Jag har en känsla av att det mesta av otrevliga metallföreningar från t ex impregnerat virke och gammal färg med otrevligt pigment förgasas i eldstaden och inte riskerar att kondensera i skorstenen som t ex tjära kan göra.

Har avlagringarna någon märkbar smak eller lukt? Känns de klibbiga? Om man kan skrapa ihop en lite större mängd av dem, är de brännbara?  Vad är de lösliga i för vätskor (prova t ex vatten, sprit, bensin, matolja) ?

 

ViolaArvensis

  • Inlägg: 18
    • Skåne
SV: Är skorstensutfällningar farliga?
« Svar #2 skrivet: 29 jan-15 kl 22:20 »
Det som krupit fram nu är bara missfärgat lite svagt. Så inget man kan skarpa av i nuläget. Smaka vill jag nog inte!

När vi flyttade in var det brunt, orange och svart i form av missfärgning som hade runnit på sina ställen, lite vitt ludd (kalk?) fanns det med har jag för mig.


 


Dela detta:

* Inloggade just nu

778 gäster, 0 användare

* Forum

* Om tidningen Åter



- Jättenöjd och glad över tidskriften Åter!
/ Märit

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser